Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Legendární Kurt Ahrens oslavil sedmdesátiny na historickém Hockenheimu

Kurt Ahrens v kokpitu Porsche 908 | foto: Roman Klemm

18 2010
Hockenheim (Od zpravodaje iDNES.cz) - Velkolepý historický podnik na Hockenheimu byl výbornou kulisou pro oslavu sedmdesátin německého bývalého pilota F1 Kurta Ahrense. Tento víkend byl na Hockenheimringu víkendem oslav a vzpomínání: vedle Ahrensových narozenin (přesně 19.04.1940) vzpomělo 25.000 fandů i 40. výročí prvního startu formule 1 na tomto okruhu a 40. výročí založení dříve i v Čechách tak populární Interserie.

Mezi stovkami krásných závodních vozů a obklopen zasvěcenými fandy si Ahrens připadal, jako ryba ve vodě. Rodák z Braunschweigu, čtyřnásobný úšastník GP F1 se totiž rád dělí o zážitky ze tří stovek závodů své kariéry.

Od začátku šedesátých let se jméno Ahrens objevovalo v závodech F-Junior, F2 a F3 po celé Evropě. Jezdil téměř každý víkend – a všechno, co mu bylo nabídnuto. Vedle monopostů i cestovní a sportovní vozy. Stal se mnohanásobným národním mistrem a v srpnu roku 1966 stál poprvé na startu velké ceny.

Na Nürburgringu tehdy směly startovat i vozy F2 a Kurt tedy přihlásil svůj soukromý Brabham-Ford BT18. Jeho jízdě ale udělala po několika kolech konec rozbitá převodovka, zatímco si konkurent Taylor v jeho F-dvojce v nehodě s Ickxem přivodil smrtelná zranění.

Podobně dopadla i Kurtova účast o rok později na nevyzrálém Protosu-Ford, ale roku 1968 nastoupil poprvé s vozem F1. Jednalo se o známou bitvu v dešti a mlze, kterou s velkým odstupem vyhrál Jackie Stewart. Znalec okruhu Ahrens ovšem také dokázal dojet a klasifikoval svůj Brabham-Repco BT24 jako 12.

Svou čtvrtou a poslední velkou cenu absolvoval roku 1969. Opět nastoupil s Brabhamem-Ford BT30 na Nürburgringu v sekci F2 a dopadl výborně: jednalo se sice o podnik, při kterém přišel o život jeho kamarád Gerhard Mitter, Ahrens ale ještě jednou dokázal zažehnat všechny myšlenky na nebezpečí a dojel na výborném 7. místě. Ve třídě formulí 2 před ním skončili jen Pescarolo a Attwood.

Své největší úspěchy ale slavil v ryzí formuli 2 a hlavně na legendárních prototypech Porsche 908 a 917. Kde patřil coby tovární jezdec mezi světovou špičku. Právě devětsetsedmnáctka byla vozem, se kterým měl jedinou vážnou nehodu kariéry: při testu v Ehra-Lessienu vyletěl na mokré trati do svodidel a vůz se při tom rozpůlil. Ahrens tehdy vyvázl zázrakem téměř nezraněn.

Byly to spíše nehody jeho přátel mezi jezdci, které ho přiměly k tomu, že již ve 32 letech skončil. Byla to především šokující havárie Jima Clarka v Hockenheimu. "V předvečer závodu jsme společně vystupovali v německé televizi a cestou zpět do hotelu jsme se stavili na pár piv. Jim byl náramě zábavný parťák, férový sportovec a kamarád," vzpomíná Ahrens každým rokem nad Skotovým pomníkem v Hockenheimu.

Druhý den v závodě právě vedl, když Clarkův život dohasl v troskách jeho Lotusu za tratí v lese. "Smrt mnoha přátel mne poznamenala natolik, že jsem dostal skutečný strach. Byl jsem přesvědčen, že jsem dalším na řadě a proto jsem skončil. Děkuji osudu, že jsem tehdy přežil," vysvětluje Kurt na rovinu, proč skončil.

Tak tedy všechno nejlepší pane Ahrensi!

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze