„Rád bych získal bližší informace o tom, jak to funguje. Jen mě zajímají technické detaily," řekl Lauda agentuře APA. Niky Lauda debutoval ve formuli jedna 15. srpna 1971 na domácí Velké ceně Rakouska, z níž vypadl ve 20. kole kvůli poruše řízení svého Marchu. S touto stájí absolvoval svoji první celou cenu, aby se přes BRM dostal ke svému angažmá: do rudých vozů Ferrari.
V jejich barvách zažil dva velké úspěchy, když se v letech 1975 a 1977 stal světovým šampionem, ale také málem našel smrt. 1. srpna 1976 těžce havaroval na pověstném Nürburgringu a téměř uhořel. Z vozu ho vyprostili piloti Arturo Merzario, Brett Lunger, Guy Edwards a Harald Ertl. Zázračně se však vyléčil a již 12. září téhož roku se vrátil do boje o světový šampionát.
Z něho však odstoupil při posledním závodě v Japonsku, kdy na dešti nechtěl riskovat život a o bod tak prohrál s britským bohémem Jamesem Huntem. V roce 1978 po sérií nedorozumění s představiteli stáje Rakušan Ferrari opustil a přesedlal k Brabham. V týmu Bernieho Ecclestoneho se mu však příliš nedařilo a koncem, sezony 1979 pověsil přilbu na hřebík.
Bez závodění vydržel pouze dvě sezony a v roce 1982 ho již Ron Dennis dokázal přesvědčit, aby vzal angažmá u McLarenu. Rok od roku se zlepšoval, aby nakonec ročník 1984 dokončil jako světový šampion. Od druhého pořadí, Francouze Alaina Prosta, ho dělil pouhý půlbod. Poslední grand prix absolvoval Niky Lauda 3. listopadu 1985 v australském Adelaide. V závodě vypadl v 57. kole.
Po definitivním konci závodnické kariéry se Rakušan věnoval především své letecké společnosti Lauda Air. Se světem formule jedna však neztratil kontakt, od roku 1992 dělal konzultanta Ferrari a také se jako expert pravidelně zúčastňoval přímých přenosů závodů F1 německé televizní stanice RTL. Letos se mu splnil velký sen, když se konečně stal šéfem formulového týmu.
Celkem absolvoval Niky Lauda 171 velkých cen, do jedné se nekvalifikoval. Ve 25 závodech slavil vítězství, nasbíral celkem 420.5 bodů.