Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kvůli vášni nevidí syny růst

30 2000
M l a d á B o l e s l a v - Teď už se nemáme na co vymlouvat, řekl k angažování Belgičana Bruna Thiryho manažer škodováckého týmu Pavel Janeba. Získal úspěšného, zkušeného a spolehlivého závodníka, který může vozit body z mistrovství světa v automobilových soutěžích a být přinejmenším rovnocenným partnerem papírové jedničce týmu Arminu Schwarzovi. Potřeboval jsem něco víc než dobrého řidiče, dodal Janeba o dobrosrdečném muži, kterého vyneslo přátelské vystupování k vrcholu oblíbenosti mezi světovými jezdci. Thiry se tento týden seznamuje s autem i s týmem, za který bude závodit. V úterý zvládl pod Ještědem asi 150 kilometrů, ve středu byl v Německu kvůli úpravě sedačky, ve čtvrtek podepsal smlouvu.
Ptejte se nového továrního jezdce Škody Bruna Thiryho v on-line rozhovoru v pátek 1. 12. od 13 do 14 hodin

Jak se vám líbí po roce zase za volantem škodovky?
Moc mě to těší. Jsem hrdý, že si továrna vybrala mě a mého spolujezdce Prevota. Mým prvotním cílem bylo získat zase angažmá pro mistrovství světa. Loni jsem odjel šest podniků šampionátu za Subaru, než mě tým pustil a já pak zkusil jeden start u Škody. Když mi zavolal Pavel Janeba a optal se, jestli mám zájem příští rok absolvovat se Škodou dvanáct soutěží mistrovství světa, vyhrknul jsem: Počkej, musím si nejdřív sednout. A můžeš mi to teď zopakovat? Jo, jo, beru!

Zapomněl jste na hořkost z toho, že Škoda dala před rokem přednost Španělu Climentovi namísto vás?
Ten příběh je známý. V týmu jsem po Britské rallye nemohl zůstat. To jsem dobře věděl. Pan Janeba mi řekl, že by chtěli pilota, který s sebou přinese sponzorské peníze. Já na to: O. K., ale já za sebou žádné sponzory nemám. Jsem z Belgie a tam žádný silný partner není. Po dvanácti měsících jsem zpátky. I bez sponzorů. Je to dvojnásobná satisfakce.

S OCTAVIÍ KONEČNĚ PŘIŠLO ŠTĚSTÍ

Nebyla to ztráta času, jezdit letos jen mistrovství Evropy?
Neměl jsem jinou šanci a byl jsem rád, že mi Citroen zavolal. Kdyby ne, tak bych seděl doma.

Loňským čtvrtým místem s octavií v Británii jste způsobil senzaci. Jak se vám to povedlo?
Abych byl upřímný, chtělo to i trochu štěstí, kterého jsem předtím v kariéře moc neměl. Několik jezdců před námi odpadlo. Ovšem jezdil jsem dobré časy, na jedné zkoušce jsem byl druhý, na jedné nebo dvou pak třetí.

Jste skromný, ale nezapomínáte, že jste před soutěží najel s octavií minimum kilometrů?
Okamžitě jsem se v ní cítil velmi dobře. Řídila se snadno, z toho pak plynulo sebevědomí a z něho zase rychlost. Pokud se musíte s autem prát, jako já loni u Subaru, je to na nic.

Proč jste se pral?
Auto bylo postavené pro velmi agresivní styl Colina McRae a poté Richarda Burnse. Já dávám přednost přirozenějším, lehčeji ovladatelným autům.

Můžete už porovnat Škodu s jinými týmy?
Náš tým je menší, ale jeho lidé možná zase pracují intenzivněji než konkurence.

Příští sezona začne za necelé dva měsíce. Co od ní čekáte?
Úroveň rally se pořád zvyšuje. Teď je spousta výborných vozů i jezdců. Třeba Peugeot nasadí možná až čtyři auta. Udělat dobrý výsledek bude čím dál těžší. Co na to říci? Budeme se snažit.

Vnímal jste kladné reakce českého publika na váš příchod?
Slyšel jsem o tom a mám ohromnou radost. První kontakt s českým prostředím jsem měl v roce 1989, kdy jsem jel Rallye Bohemia s Audi Quattro. Už tehdy jsem poznal zdejší fanatismus kolem rallye. Všem fanouškům mohu jen poděkovat.

Kdy jste prvně slyšel o značce Škoda?
Jako divák u nás doma na rallye. V Belgii startovali Křeček, Blahna, Kvaizar. Jak ti byli rychlí na sněhu! Žádný poprašek, ale tákovéhle závěje. Umíte si představit, že končili druzí za Audi Quattro - a docela těsně? Odstup nebyl v minutách, ale ve vteřinách!

Jak jste se dostal k závodění?
Narodil jsem se třicet kilometrů od závodního okruhu Spa. A do naší vesnice přijížděla rallye každý rok. Mě zajímalo všechno, co mělo motor. Začínal jsem v jedenácti na traktoru. Pak jsme bláznili s kamarády v autech, která už neměla ani poznávací značky a nebyla pojištěná. Nikdy jsem nebyl v nějaké škole pro závodníky. Jsem samouk. A vidíte, dnes občas pomáhám kamarádovi v jeho škole pro řidiče.

OPRAVÁŘ MOTORŮ TEĎ DĚLÁ, CO HO BAVÍ

První rallye jste jel před devatenácti lety se simcou. Jak jste poznal, že jste dost rychlý?
Před sebou samým i před ženskými si zpočátku hrajete na krále, ale pravdu vám ukážou až výsledky. Nejde jen o rychlost, ale také o oběti. Netrávil jsem soboty po diskotékách ani po hospodách, ale šetřil jsem peníze na závodění. Dneska bych z nich býval měl hezký dům. Místo toho ovšem mám nejhezčí práci, jakou si umím představit. Dělám, co mě baví, a ještě mě za to platí.

Původní profesí jste opravář lokomotiv...
Sedm let jsem dělal mechanika velkých dieselových motorů. Dnes se mi znalost techniky hodí, i když jako jezdce mě některé divné zvuky motoru znervózňují.

Jakým autem jezdíte v soukromí?
To záleží, za jaký tým závodím. Objednal jsem si octavii kombi. Také kvůli rodině.

Kombíka volil i váš týmový kolega Armin Schwarz.
Já ale preferuji diesel, protože rád slyším šveholit motor.

Se Schwarzem se snesete?
Žádný problém. Vycházíme spolu dobře. A je výhodou, že mluvím německy jako on. Musím také říci, že Armin udělal pro Škodu moc práce.

NA STŘEŠE JEN JEDNOU DO ROKA

Co říká závodění rodina?
Zvykla si. Problém je, že nevidím, jak rostou mí synové. Jednomu je už deset, mladšímu šest, a já jsem pořád někde v trapu. Ale to je můj život. Být doma není pro mě. Na druhou stranu - přijet domů po delší době je ta nejlepší dovolená. Já na dovolenou nikam nejezdím. Já jezdím domů.

Býváte nervózní před rallye?
Ne. Když jsem startoval poprvé se čtyřkolkou Ford v mistrovství světa, dojel jsem šestý. A to byla zatraceně těžká Rallye Monte Carlo na sněhu a ledu.

Nejste na závodníka moc hodný?
Už je pozdě na to, abych se měnil, ne?

Vaším kladem je, že nerozbíjíte auta.
Nikdy jsem neměl těžkou havárii, nikdy jsem nebyl zraněn. Převrátím se jednou do roka. Letos se mi to ale nepovedlo.

Kterou rallye milujete?
Těžko říci. Jsou dvě rallye, kde si jako jezdec užijete rychlosti nejvíc - Finsko a Švédsko. Ale mám rád i zkoušky v Katalánsku, na Korsice, při Safari... Pár hezkých úseků najdu na každé rallye.

Vy máte pořád rád Korsiku? I když jste tam před pěti lety kvůli poruše přišel o téměř jisté vítězství? Nikdy jste soutěž mistrovství světa nevyhrál...
Co jsem mohl dělat? Akorát poděkovat, že jsem byl první obětí pitomého pravidla o omezení servisních zón, kvůli kterému jsem si nemohl závadu nechat opravit. Je to za mnou. Nezabývám se tím. Dívám se dopředu.

BRUNO THIRY

Jezdec Škody pro mistrovství světa v rallye 2001. Belgičan, 38 let, ženatý, dva synové. Mistr Belgie 1993 a 1994 (Opel a Ford), v mistrovství světa celkově pátý v roce 1994 a šestý v letech 1995 a 96 (Ford). Nejlepší umístění: 2. místo v Rallye Pobřeží slonoviny 1992 (Opel). Za Škodu jel Britskou rallye 1999 a získal jí nejlepší výsledek v mistrovství světa: 4. místo. Mistr Evropy 2000 třídy F2 (Citroen).

Belgičan Bruno Thiry s Audi 90 Quattro na Rallye Bohemia 1989. V celkovém pořadí dojel na 4. místě.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze