Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kvalifikaci ovládli jezdci Red Bullu, Schumacher naznačil zlepšení

Jezdci týmu Red Bull ovládli kvalifikaci Velké ceny Španělska. Z prvního místa do závodu odstartuje Mark Webber (vpravo), hned za ním bude na startu stát Sebastian Vettel | foto: AP

8 2010
Red Bull nemá soupeře. Do Velké ceny Španělska vyrazí z první řady Webber a Vettel. Zástupci rakouské stáje kvalifikaci zcela ovládli. Třetí Hamilton ztratil na vítěze Webbera téměř vteřinu. Schumacher poprvé po návratu do F1 porazil týmového kolegu. Jeho Mercedes bude stát na šesté startovní pozici.

Je jasno. Ani v Evropě nedokáže nikdo ohrozit superrychlý stroje Red Bull. A vedení týmu věří, že se podruhé v sezoně podaří kvalifikační dominanci přeměnit ve vítězství, nejlépe ve dvě první místa v cíli.

V Barceloně neprší, ani pršet nemá. Poklidný závod s minimem změn pořadí je přesně to, co se od Velké ceny Španělska očekává. Přesně to diváci nesnašejí, ale jezdci Red Bullu si přejí před každou Velkou cenou.

Druhou řadu na startu vytvoří bývalí soupeři z McLarenu Lewis Hamilton a Fernando Alonso. Třetí Brit Hamilton byl o více než osm desetin pomalejší než Webber, domácí favorit Alonso, který se poprvé představil před svými fanoušky s Ferrari, na něj ztratil další desetinu.

Pátý čas zajel britský mistr světa a lídr šampionátu Jenson Button. Druhý jezdec McLarenu bude stát vedle Michaela Schumachera. Legendárnímu Němci pomohly změny na jeho monopostu Mercedes, v Barceloně sedí v jiném šasi než v předchozích čtyřech podnicích.

Dopoledne v tréninku překročil jednačtyřicetiletý Schumacher dvakrát rychlost v boxové uličce a dostal pokutu 8400 dolarů (přibližně 170 tisíc korun), ale v ostrém boji s časomírou si spravil chuť.

Nedělní závod startuje ve 14:00 SELČ.

První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)

Kvalifikace začala, jak se očekávalo. Pod téměř jasnou oblohou barcelonského okruhu se střídali ve vedení různí jezdci, až vyrazili na trať zástupci Red Bullu. A rázem bylo o prvních dvou místech jasno. Na Vettela a Webbera nikdo neměl. Rychlejší byl tentokrát Australan, vyhrál časem 1:21,112 minuty.

Těsně za nimi byli podle očekávání piloti McLarenu. Hamilton s Buttonem mají auta o něco pomalejší než jsou red bully, ale na zbytek startovního pole formule 1 to stačí. Za nimi se seřadili Alonso s Ferrari, nečekaně rychlý de la Rosa s vozem Sauberu, Rosberg s Mercedesem, Kubica s Renaultem a Michael Schumacher, který byl poprvé za víkend Velké ceny Španělska pomalejší než týmový kolega s druhým Mercedesem. Mladík Rosberg zrychlil ve chvíli, kdy to bylo potřeba.

Podle očekávání nepostoupili všichni piloti nových týmů. Nejlepších z nich byli opět Trulli a Kovalainen z Lotusu, kteří už stáhli ztrátu na nejrychlejší na tři vteřiny. Ale ani to jim na postup do dalších částí kvalifikace nestačí.

Smutek opanoval tradiční tým Williams. Jako sedmý odpadlík se objevil na výsledkové části kvalifikace Rubens Barrichello, zatímco jeho nadějný stájový kolega Hülkenberg postoupil. Bez větších potíží.

Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)

O triumfu pilotů Red Bullu nebylo opět sporu. Mark Webber zrychlil dokonce na čas 1:20,665, i Button s Hamiltonem se jim dívali na záda z poměrně značného odstupu, stejně jako pátý Alonso.

Přidal i Michael Schumacher a obsadil šestou příčku. O desetinu porazil týmového kolegu Rosberga, ale to mu v našlapaném poli stačilo na odstup čtyř míst. Rosbergovi chybělo jen 12 setin vteřiny, aby do finále kvalifikace nepostoupil. Tak daleko za ním skončil jedenáctý Sutil.

Kromě pravidelně rychlejšího zástupce Force India se loučili také de la Rosa se Sauberem (jehož týmový kolega Kobajaši se nečekaně radoval z postupu), Hülkenberg s Williamsem, Petrov z Renaultu, Buemi a Alguersuari z Tora Rossa a Liuzzi jako další pilot Force India.

Třetí část kvalifikace (10 minut)

Na úvod závěrečného úseku kvalifikačního boje předvedlo netradiční chybu Ferrari. Vypustilo z garáže monopost Fernanda Alonsa ve chvíli, když okolo projížděl Nico Rosberg. Němec naštěstí pro oba týmy strhl volant stranou. Ke střetu přesto chyběly milimetry. Situaci budou hodnotit sportovní komisaři závodu a je možné, že z toho vzejde nějaký trest pro stáj z Maranella.

Velmi zajímavý souboj o pole position předvedli jezdci Red Bullu. Před závěrečnými pokusy vedl Australan Webber, ale v posledním kole ho Vettel těsně předstihl. Webber se nedal, zkusil to znovu a vyšlo mu to. Vyjel si druhé pole position v sezoně 2010.

Jako zcela poslední jel letmé kolo Michael Schumacher, a i on dokázal přidat. Povedeným výkonem se zařadil na šestou příčku, hned za lídra mistrovství světa Buttona. Poprvé po návratu do formule 1 porazil v kvalifikaci týmového kolegu Rosberga. O desetinu vteřiny.

Ve Ferrari se radovali ze čtvrté příčky Alonsa, ale opět se nedařilo Massovi. Brazilec odstartuje jako devátý.

Výsledky kvalifikace Velké ceny formule 1 Španělska

Pořadí Jezdec / Tým 1. část 2. část 3. část
1. Mark Webber
Red Bull
1:21.412 1:20.655 1:19.995
2. Sebastian Vettel
Red Bull
1:21.680 1:20.772 1:20.101
3. Lewis Hamilton
McLaren
1:21.723 1:21.415 1:20.829
4. Fernando Alonso
Ferrari
1:21.957 1:21.549 1:20.937
5. Jenson Button
McLaren
1:21.915 1:21.168 1:20.991
6. Michael Schumacher
Mercedes
1:22.528 1:21.557 1:21.294
7. Robert Kubica
Renault
1:22.488 1:21.599 1:21.353
8. Nico Rosberg
Mercedes
1:22.419 1:21.867 1:21.408
9. Felipe Massa
Ferrari
1:22.564 1:21.841 1:21.585
10. Kamuj Kobajaši
Sauber
1:22.577 1:21.725 1:21.984
11. Adrian Sutil
Force India
1:22.628 1:21.985
12. Pedro de la Rosa
Sauber
1:22.211 1:22.026
13. Nico Hülkenberg
Williams
1:22.857 1:22.131
14. Vitalij Petrov
Renault
1:22.976 1:22.139
15. Sébastien Buemi
Toro Rosso
1:22.699 1:22.191
16. Jaime Alguersuari
Toro Rosso
1:22.593 1:22.207
17. Vitantonio Liuzzi
Force India
1:23.084 1:22.854
18. Rubens Barrichello
Williams
1:23.125
19. Jarno Trulli
Lotus
1:24.674
20. Heikki Kovalainen
Lotus
1:24.748
21. Timo Glock
Virgin
1:25.475
22. Lucas di Grassi
Virgin
1:25.556
23. Karun Čandhok
HRT
1:26.750
24. Bruno Senna
HRT
1:27.122
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze