Tři kvalifikační triumfy ve třech závodech - Sebastian Vettel ukazuje, že s vozem Adriana Neweyho se dají dělat kousky, na něž žádný soupeř Red Bullu nestačí. A protože je Vettel přes své mládí již zkušený a chybuje minimálně, od druhého vítězství v řadě a očekávanému průniku do čela šampionátu ho dělí jediné - povedený start a technika, která vydrží celých třista kilometrů nedělního podniku.
Obzvlášť, když mu bude krýt záda zkušený týmový kolega Webber. Zkušený matador Webber není o moc pomalejší, zato starty u něj bývají rizikovým podnikem. Pokud to zítra zvládne, má Red Bull zaděláno na double.
Ale Australan to nebude mít ani trochu snadné, z třetí příčky bude útočit Fernando Alonso, který bývá nebezpečný na každém startovním roštu, ať už je kdekoliv. A dobře ví, že pokud nenachytá jezdce Red Bullu v prvních zatáčkách, už je do cíle neuvidí.
Čtvrtý Rosberg by neměl být pro nejlepší ze sobotní kvalifikace nebezpečím, stejně jako pátý Button, který nečekaně překonal týmového kolegu z McLarenu.
Lewis Hamilton byl v sobotu odpoledne nejvíce zklamaným závodním pilotem v Šanghaji a okolí. Ovládl páteční tréninky, až do kvalifikace mu patřil nejrychlejší čas víkendu a v její druhé části ho dokázal ještě zlepšit. Ale to bylo z jeho strany vše. Závěrečná dvě letmá kola mu vůbec nevyšla podle představ a v nezvykle vyrovnaném boji se propadl až na nehezkou šestou příčku.
Mezi třetím Alonsem a právě Hamiltonem byl rozdíl pouhé desetiny vteřiny, což znamená drobnou chybičku na výjezdu ze zatáčky. A být třetí nebo šestý na startu Velké ceny formule 1, to už je pořádný rozdíl. Alonso měl štěstí, Hamilton smůlu.
Sedmý začne Felipe Massa, který je sice lídrem aktuálního pořadí mistrovství světa, ale to je hlavně díky jeho spolehlivosti. Zatím nevyhrál, a pokud se nestane něco nečekaného, nevyhraje ani v Číně. Není zrovna pravděpodobné, že na pozici lídra šampionátu bude i během třítýdenní pauzy, v níž se ekipa formule 1 přesune do Evropy.
Ale abychom Massovi nekřivdili, jeho výkonnostní ztráta na Alonsa je mnohem menší, než by se při pohledu na startovní rošt mohlo zdát. Chybí mu jen kousek, jenž je menší než tři desetiny vteřiny.
O něco hůře je na tom Michael Schumacher. Tedy spíš o dost hůře. V Malajsii se zdálo, že se týmovému kolegovi Rosbergovi přiblížil na dosah, v Číně je však o třídu pomalejší. Jeho ztráta na druhý monopost Mercedesu je značně větší než půl vteřiny. Prohrál vnitrotýmový souboj už ve čtvrté kvalifikaci za sebou, což se mu nikdy v kariéře nestalo.
Schumacher byl rád, že vůbec postoupil do finálové desítky kvalifikace. Barrichellovi scházely tři setiny vteřiny, aby ho sundal z poslední postupové příčky. A na Kubicu na slabším stroji Renaultu vůbec neměl. Polák se v pořadí držel před ním po celou hodinovku.
Na zadních pozicích není žádné překvapení. Šest pilotů nových týmů zůstává vzadu se ztrátou více než čtyř vteřin na jedno kolo. Nejpomalejší byl tentokrát Ind Čandhok s vozem stáje HRT, takže ho vůbec nemusí trápit, že kvůli výměně převodovky před sobotním tréninkem měl být na startovním roštu posunut o pět míst dozadu. Nemá se kam propadnout.
Podle aktuální předpovědi bude v neděli nad Šanghají oblačno, déšť, který by závod zdramatizoval, však není příliš pravděpodobný.
Velká cena Číny startuje v 9:00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Vítr rozfoukal mraky nad okruhem Velké ceny Číny, objevilo se slunce a v Šanghaji se oteplilo. Diváci se sice deště v sobotu nedočkali, ale alespoň se po předchozích chladných dnech na tribunách rozlehlého okruhu příjemně ohřáli.
První na dráhu podle zvyklostí vtrhli jezdci nejslabších týmů, které reprezentují zejména nováčci letošní sezony Virgin Racing, Lotus a Hispania Racing.
Kovalainen z druhého jmenovaného týmu také na sebe jako první přitáhl pozornost televizních kamer, když na konci rovinky roztočil své auto do smyků a vlétl do únikové zóny. Naštěstí pro něj se celé divadlo obešlo bez nárazu.
O minutu později ho napodobil Ind Čandhock. Pilot se skutečně dominantním obočím zastavil ještě před polovinou jízd v asfaltové únikové zóně, ale udržel motor v chodu a za chvíli byl zpátky na trati.
Nejrychlejší byl McLaren. Respektive Hamilton, který sice nepřekonal čas Marka Webbera z dopoledního tréninku, ale na postupové první místo mu to pohodlně stačilo. Hned za ním skončil Rosberg s Mercedesem.
Třetí skončil Webber s vozem Red Bull, dosud stále nejrychlejší jezdec na jedno kolo v letošní Velké ceně Číny. Až za ním bylo první Ferrari Fernanda Alonsa. Následovali Massa a Vettel.
Ale celá osmička pilotů čtyř nejrychlejších týmů nezůstala pohromadě. Jeden jezdec ztrácí... Michael Schumacher obsadil až deváté místo, protáhl se před něj vždy nebezpečný Polák Kubica s monopostem Renault.
Podle očekávání vypadli hned na úvod piloti tří nových stájí. Stále ztrácejí ve výkonnosti něco okolo čtyř vteřin na jedno kolo. Černý Petr pro jezdce zavedených stájí, který se nepodívá do druhé části kvalifikace, zbyl na Itala Liuzziho a jeho monopost Force India.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
Lewis Hamilton začal prostřední část kvalifikace časem 1:34,928 minuty. Tedy nejlepším výkonem v letošní Číně a ukázal, že do Šanghaje nepřijel tým McLaren na nudle z pouličních stánků a kvůli důkladnému pozorování zadních křídel monopostů týmu Red Bull.
Hned za ním byl Alonso, poté dvojka Ferrari Massa. Michael Schumacher stále hledal, kde by ubral další setiny vteřiny a proniknul mezi nejlepší. Zatím je v pozici jezdeckého outsidera elitní čtveřice stájí.
O bytí a nebytí se začalo v druhé části kvalifikace rozhodovat pár minut před koncem, když všichni přezuli na novou měkkou sadu pneumatik.
V závěrečném letmém kole zrychlili mnozí, jen ne Schumacher. Kdysi neporazitelný suverén postupoval jako poslední z desáté příčky. Prohrál s Kubicou na voze Renault i se Sutilem z týmu Force India. Pouhé tři setiny vteřiny chyběly k tomu, aby ho porazil i Barrichello z Williamsu.
Nejrychlejší zůstal Hamilton, za ním se umístili Webber a Rosberg. Vettel jakoby stále nemohl v Číně najít tu správnou fazonu a zůstal pátý.
Kromě Barrichella podle očekávání vypadli jeho týmový kolega Hülkenberg, dvojka Sauberu de la Rosa, Kobajaši, Rus Petrov z Renaultu, a dvojice Tora Rossa Alguersuari - Buemi.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Klamal Sebastian Vettel tělem? Šetřil v předchozích částech kvalifikace síly? Těžko říct, každopádně hned na úvod závěrečného boje o pole position nečekaně zrychlil o půl vteřiny a jako druhý se dostal o víkendu Velké ceny Číny pod hranici jedné minuty a 35 vteřin.
Před závěrečnými letmými koly a posledními třemi minutami kvalifikace bylo i na druhé pozici nečekané jméno - Fernando Alonso dostal své Ferrari před Hamiltona i Webbera. Všichni s napětím čekali, jak se nakonec jezdci na startovním roštu seřadí.
A Vettel ukázal všem soupeřům, že na něj prostě nemají. Ze svého času ubral ještě téměř půl vteřiny a suverénně vybojoval třetí pole position sezony. Za ním byl týmový kolega Webber. Alonso třetím časem opět ukázal, kdo je nyní jedničkou Ferrari.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Číny
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:36,617 | 1:35,280 | 1:34,558 |
2. | Mark Webber Red Bull |
1:35,978 | 1:35,100 | 1:34,806 |
3. | Fernando Alonso Ferrari |
1:35,987 | 1:35,235 | 1:34,913 |
4. | Nico Rosberg Mercedes |
1:35,952 | 1:35,134 | 1:34,923 |
5. | Jenson Button McLaren |
1:36,122 | 1:25,443 | 1:34,979 |
6. | Lewis Hamilton McLaren |
1:35,641 | 1:34,928 | 1:35,034 |
7. | Felipe Massa Ferrari |
1:36,076 | 1:35,290 | 1:35,180 |
8. | Robert Kubica Renault |
1:36,348 | 1:35,550 | 1:35,364 |
9. | Michael Schumacher Mercedes |
1:36,484 | 1:35,715 | 1:35,646 |
10. | Adrian Sutil Force India |
1:36,671 | 1:35,665 | 1:35,963 |
11. | Rubens Barrichello Williams |
1:36,664 | 1:35,748 | |
12. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1:36,618 | 1:36,047 | |
13. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
1:36,793 | 1:36,149 | |
14. | Vitalij Petrov Renault |
1:37,031 | 1:36,311 | |
15. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:37,044 | 1:36,422 | |
16. | Nico Hülkenberg Williams |
1:37,049 | 1:36,647 | |
17. | Pedro de la Rosa Sauber |
1:37,050 | 1:37,020 | |
18. | Vitantonio Liuzzi Force India |
1:37,161 | ||
19. | Timo Glock Virgin |
1:39,278 | ||
20. | Jarno Trulli Lotus |
1:39,399 | ||
21. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:39,520 | ||
22. | Lucas di Grassi Virgin |
1:39,783 | ||
23. | Bruno Senna HRT |
1:40,469 | ||
24. | Karun Čandhok HRT |
1:40,578 |