Lewis Hamilton vybojoval svou první pole position v barvách Mercedesu. V německém týmu nahradil před letošní sezonou Michaela Schumachera. Kimi Räikkönen po nepříliš vydařeném víkendu v Malajsii potvrdil, že jeho triumf před měsícem v Austrálii nebyl náhodný.
Mistr světa z roku 2008 Lewis Hamilton vybojoval již 27. pole position v kariéře a má dobrou šanci prodloužit svou úspěšnou sérii na okruhu poblíž čínské Šanghaje. V uplynulých třech letech byl ještě jako jezdec McLarenu v Číně vždy na stupních vítězů, v roce 2011 dokonce závod vyhrál.
Kvalifikaci vyloženě pokazili lídři mistrovství světa a úřadující šampioni z Red Bullu. Trojnásobný mistr světa Sebastian Vettel chyboval v rozhodujícím letmém kole, dostal smyk ve vlásence a v kvalifikaci si tak připsal jen dvě pomalá, zaváděcí kola. Ve finálovém kvalifikačním dějství tak porazil pouze Nika Hülkenberga ze Sauberu, který vůbec nevyjel na trať.
Mistr světa skončil na devátém místě, jeho týmový kolega Mark Webber bude startovat dokonce až ze sedmé řady. Australan musel ve druhé části kvalifikace odstavit svůj monopost hned vedle trati kvůli potížím s tlakem paliva a do závěrečné fáze nepostoupil.
První část kvalifikace (20 minut, šest nejpomalejších jezdců končí)
Do kvalifikace šli piloti formule 1 za jasného počasí. Teplota vzduchu byla 28°C a slunce rozpálilo asfalt na 40°C. V Číně by se letos mohlo předjíždět, ačkoliv pršet by nemělo ani v neděli. Pro závod jsou připraveny dvě DRS zóny, kde budou mít jezdci možnost otevřít zadní křídlo. První bude na cílové rovince, druhá na zadní rovince mezi zatáčkami třináct a čtrnáct.
Před závěrečnými letmými koly byl v čele Lewis Hamilton před týmovým kolegou Nikem Rosbergem. Mercedes od startu kvalifikace potvrzoval, že v Číně se s ním musí počítat. Jeho zástupci zůstali na prvních dvou místech výsledkové listiny i na konci jízd. Problémy neměl ani Rosberg, který přišel o závěrečné minuty třetího tréninku, inženýrům německého týmu se však podařilo technické potíže vyřešit.
Bez problémů postupovali také ostatní favorité. Třetí Felipe Massa s Ferrari, čtvrtý Mark Webber s vozem Red Bullu, stejně jako jejich týmoví kolegové Sebastian Vettel a Fernando Alonso. Do první desítky se vtěsnali také Romain Grosjean s vozem Lotus a dvojice lepšícího se McLarenu Sergio Pérez a Jenson Button.
Kdo nestačil? Kromě čtveřice jezdců tradičně pomalých vozů stájí Caterham a Marussia to byl Esteban Guetierrez ze Sauberu a finský mladík Valteri Bottas s Williamsem. Jeho týmový kolega Pastor Maldonado z Williamsu. Největší problémy z odpadlíků měl Max Chilton z Marussie, který jízdy kvůli závadě chlazení nedokončil.
Druhá část kvalifikace (15 minut, šest nejpomalejších jezdců končí)
Neobvyklý obrázek mohli diváci v Číně sledovat na začátku druhé části kvalifikace. Jako první vyrazil na dráhu Sebastian Vettel s vozem Red Bullu a hned zajel lepší čas, než měl v závěru úvodní části. Jeho týmový kolega Mark Webber byl jen o něco pomalejší, přesto se musel do poslední chvíle třást o postup, nemohl se totiž zlepšovat - svůj monopost zaparkoval ve vlásence a podle zvuku to vypadalo, jakoby mu došel benzin. Později Red Bull oznámil, že šlo o závadu palivového čerpadla.
Tři minuty před uplynutím časového limitu šel do čela nejlepším časem dosavadního průběhu víkendu Lewis Hamilton s vozem Mercedesu, hned za něj se vyvezl týmový kolega Nico Rosberg. Stejný obrázek jako v předchozích jízdách. Jen hned za ně se posunul Kimi Räikkönen s monopostem Lotusu.
Kdo bojoval o postup do finálové desítky? Bez šance měla být podle předpokladů dvojice jezdců s monoposty Toro Rosso, ale Daniel Ricciardo překvapil. Výrazně se zlepšil a poprvé v sezoně postoupil do finále kvalifikace. Stejné štěstí neměl Pastor Maldonado z Williamsu. Na postup neměli ani Paul di Resta a Adrian Sutil z Force India. K nim se přidal Sergio Pérez z McLarenu a Mark Webber z mistrovské stáje, kterému čas dosažený těsně před závadou nestačil.
Kromě stáje Toro Rosso se slavilo v Sauberu. Nico Hülkenberg zajel desátý nejlepší čas.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Po pěti minutách měl čas na kontě jediný jezdec - Sebastian Vettel odjel dvě pomalá kola. Ta znamenala přinejmenším to, že i kdyby se na dráhu už nevrátil, odstartuje před všemi, kteří poslední část kvalifikace nepojedou. A tak to nakonec dopadlo...
O všem se rozhodovalo až v samotném závěru. Lewis Hamilton potvrdil předpoklady z volných tréninků a dovezl Mercedes pro první letošní pole position. To nebylo překvapení, ale druhý nejlepší čas Kimiho Räikkönena, který postavil vůz Lotus do nejlepší řady na startu, se tak úplně nečekal.
Finskému jezdci pomohlo zaváhání Sebastiana Vettela, který v závěrečném letmém kole dostal smyk ve vlásence a do závodu půjde až z páté řady. V mistrovském Red Bullu dlouho nepamatují, aby v prvních čtyřech řadách na startu neměli žádný vůz.
Za nejlepší dvojicí vyrazí do Velké ceny Číny Fernando Alonso z Ferrari a Nico Rosberg s druhým vozem Mercedesu. Závod startuje v 9:00 SELČ.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:34.484 min. |
---|---|---|---|
2. | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault | + 0.277 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | + 0.304 |
4. | Nico Rosberg | Mercedes | + 0.377 |
5. | Felipe Massa | Ferrari | + 0.449 |
6. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | + 0.880 |
7. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | + 1.514 |
8. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | + 31.189 |
9. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | bez času |
10. | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari | bez času |
Skončili po 2. části kvalifikace | |||
11. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:36.287 |
12. | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes | + 1.236 |
13. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | + 1.327 |
14. | Mark Webber | Red Bull-Renault | + 1.601 |
15. | Pastor Maldonado | Williams-Renault | + 2.061 |
16. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari | + 2.121 |
Skončili po 1. části kvalifikace | |||
17. | Valtteri Bottas | Williams-Renault | 1:37.769 |
18. | Esteban Gutierrez | Sauber-Ferrari | + 2.197 |
19. | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth | + 2.987 |
20. | Max Chilton | Marussia-Cosworth | + 3.744 |
21. | Charles Pic | Caterham-Renault | + 3.821 |
22. | Giedo van der Garde | Caterham-Renault | + 3.867 |