Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kromě formule 1 můžeme v Mostě jezdit všechno, říká sportovní ředitel okruhu

Autodrom Most, Czech Drift Series 2009, Stanislav Bezouška s č.1 na BMW E30. | foto: Martin Adamec, MAFRA

10 2010
Dříve lákala populární Interserie, závody placatých prototypů, teď se na mostecký autodrom hrnou davy, když koncem srpna zaburácí pětitunové tahače. Ale jinak? Žádná sláva, diváků je při ostatních podnicích málo. I proto vedení autodromu do letošního programu zařadilo i závody drifterů neboli smykařů. "Určitě to je osvěžení," říká Michal Marek, sportovní ředitel okruhu.

Co si od driftů slibujete?
Dlouhodobější spolupráci. Je to u nás začínající disciplína a rádi bychom ji hostili na okruhu častěji.
V budoucnu se u nás možná uspořádá mistrovství Evropy v driftu, chceme tomu nějak pomoct. Uvidíme, jak to dopadne.

Jaké jsou ohlasy drifterů na Most?
Minule jich jelo šest, teď o víkendu už šestnáct. To hovoří za vše. Počítáme, že se jejich účast bude rozrůstat. Plánují jezdit i mistrovství zóny střední Evropa. Řešíme, že by sem na nějaké závody dorazili Poláci, Maďaři nebo Rakušani.

Zvedne to návštěvnost?
Drift je nová disciplína, moderní ve světě. Populární je hlavně v Japonsku a Německu. Mladí lidé hodně jezdí na tuningové srazy. A my si myslíme, že naše dráha je jedinečná, aby se zde drift konal.

Jinde jim vyčítají "gumování".
My se toho nebojíme. Neubližuje nám to. Zátěž při kamionech je větší, dráha je na to stavěná. Vydrží.

Přesto o víkendu při okruhovém šampionátu automobilů moc diváků nepřišlo. Proč?
Bylo tady asi kolem tisíce lidí. Souvisí to s odlivem jezdců. Produkt mistrovství republiky automobilů na okruzích nám spadl do recese. Snažíme se ho pozvednout, je to dlouhodobější úkol. Věříme, že lidi se na tribuny vrátí. A že divácká kulisa bude větší.

Hledáte ještě něco kromě driftů, co by závodní víkendy zpestřilo?
Co se dá na okruzích jezdit, to jsme asi vyčerpali. Uvažujeme i o větších projektech, ale to je hudba budoucnosti.

Co tomu brání?
Ekonomická situace závodníků i naše. Investujeme, splácíme úvěry. A dostat dneska lidi na okruh je finančně náročné.

Jaké závody smíte nejvýš hostit?
Máme licenci stupeň 2, můžeme tady jet všechno mimo závodů a testování formule 1. Takže klidně série DTM, GT čiWTCC. Ale jdeme jinou cestou než Brno. U nich se jezdí mistrovství světa, my jsme o třídu níž. Soustředíme se spíš na komerční pronájem, to nás teď živí. Brnu nehodláme konkurovat v autech ani co se týče mistrovství světa silničních motocyklů.

A mohl by u vás šampionát být?
Nejsme držitelem licence FIM (Mezinárodní motocyklové federace). Pokud ji chceme, musíme investovat v řádu 150-200 milionů korun. Což je nereálné.

Vlajkovou lodí tedy zůstane evropský šampionát tahačů?
Usilujeme, aby tu zůstal dále. Diváci na severu k tomu mají blízko, jsou tady dvě stáje - Buggyra a nově MKR. Jezdí sem i fanoušci z příhraničí, ze Saska. Mají to blíž než na Nürburgring. V Německu jsou trucky silně populární. A změny v technických řádech přinesly vzruch, pole je vyrovnanější, nedominují jen Albacete a Buggyra. Diváci letos budou spokojeni.

Drift na autodromu je masakr, užíval si král smyků


Vylezl ze svého oranžového BMW a slastně zakřičel: "Masakr!" Ladislav Bezouška je králem drifterů na mosteckém autodromu, nikoli jeho bratr Stanislav, dvojnásobný mistr republiky.


"Jdu po bráchovi, snažím se," hlásí Ladislav, zatím vedoucí muž letošního šampionátu.


Jeho bilance zní: tři vítězství, jedno druhé místo. Jen poprvé v Mostě, ale to se jela kvalifikace a ne tandemový battle (souboj dvojic), ho předčil bratr. Jinak na autodromu a jednou v Mimoni vládl kontrolovaným smykům Ladislav. Pokaždé v bratrovražedném finále, naposledy v neděli. "Hecujeme se. A jdeme do sebe víc než do jiných soupeřů. Přece jen, když se něco stane, zůstane to doma a nebudeme nad tím brečet," popisuje pokrevní rivalitu Ladislav Bezouška.


Most, kam se šampionát smykařů uchýlil poprvé v historii, mu vyhovuje. "Dobrá trať, jedna z těžkých. Je hodně rychlá. Jak člověk udělá na začátku chybu, už jen v rozjížďce na první zatáčku, promítne se to do všech zákrut," přibližuje závodník z Dobřejovic u Prahy. "V Mostě je to úplně úžasné, neskutečný adrenalin. Motor fungoval, počasí vyšlo, to nešlo jinak než vyhrát," radoval se.


Unavený je na okruhu stejně jako při jiných závodech, které se dříve jezdily spíš na parkovištích či letištích. "Pořád se koupu ve vlastní šťávě. Standard." Věří, že díky přesunu na autodromy získá jízda bokem na popularitě. O víkendu v Mostě na okruhové mistrovství moc fandů nepřišlo. "U driftů je to začátek. Byla krize, je to na lidech znát. Náš sport má svoje kouzlo.
Drift je něco jiného, než když auta jezdí rovně," tvrdí Bezouška.


A myslí si, že šampionát se letos výrazně posunul. "Tím, že jsme se na autodrom dostali, to nabírá strašnou vejšku. Už se tomu neříká gumování, protože žádné gumování to není, ale plynulá jízda při stopadesátikilometrové rychlosti. Na okruzích to je vážně masakr!"

Při tahačích bude exhibice ve stylu Rychle a zběsile


Až tahače koncem srpna obsadí mostecký autodrom, budou u toho i elitní drifteři. Chystají velkou exhibici. "Něco ve stylu filmu Rychle a zběsile," dělá fanouškům chutě Aleš Síla, šéf smykařů, na podívanou á la hollywoodské automobilové honičky.

Stáj MKR v Mostě představila svůj renault.


Show nacvičuje s nejlepšími piloty: bratry Bezouškovými, Vaňkem a Wertheimem. "Dostaneme prostor asi 20 minut v hlavním přestávkovém čase," říká Síla a lídr šampionátu Ladislav Bezouška tvrdí: "Před desetitisíci fanoušků to bude ohromná propagace."


Letos podle Síly začala nová éra driftování v Česku. Díky okruhu v Mostě, kde se třikrát jel závod domácího mistrovství. "Most je nám nakloněný. A je vidět, že kluci to umí. Úspěch je obrovský," míní předseda Drift Klubu. Pryč jsou časy, kdy se piloti v řízeném smyku museli spokojit třeba s letištěm.


"Věřím, že se to rozkřikne a diváci budou chodit víc a víc." A pozor! Zatímco o víkendu v Mostě napočítal domácí okruhový šampionát nejslabší účast automobilů ve své historii (13 ve vytrvalostním závodě, 11 ve sprintu), drifterů se sešlo 16! "Snažíme se jednat, že bychom přijeli ještě na podzim. Teď nás čekají čtyři podniky v Sosnové," jmenoval Síla okruh na Českolipsku.


Poprvé se jede 19. června. A navrch 10. července i závod nejlepších evropských smykařů.


"Soustředíme se už pouze na okruhy. Jen tuningové Mimoňské války letos zůstaly z nostalgie, drifty v Česku tam začínaly. Příště se v Mimoni pojede nejvýš exhibičně." A co brněnský okruh? "Brno je v tomhle konzervované, drifty nemají moc rádi. Je ale otázka času, až uvidí, že to přiláká diváky." Síla je vizionář, který ale své sny plní. Jeden říká: "Cílem je, že my budeme hlavní závod a k nám třeba přidají německýDTM nebo český okruhový šampionát."


Kdo ví, třeba to jednou nebude jen žert.


Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze