Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Krize cyklistického trhu: drahé hvězdy a desítky jezdců bez smlouvy

Oleg Tiňkov (uprostřed) opouští cyklistiku a jeho superstar Peter Sagan (vlevo) hledá nový tým. Spekuluje se i o kazašské Astaně. Alberto Contador (vpravo) má své další záměry teprve poodhalit, dříve avizované ukončení kariéry se však nejspíše nekoná. | foto: facebook stáje Tinkoff-Saxo

22 2016
Kolik stojí Peter Sagan? Pět milionů eur. Vincenzo Nibali požaduje roční plat čtyři miliony. Alberto Contador je údajně skromnější: tři a půl milionu. A Chris Froome? Toho snad za peníze ani nekoupíte. (S trochou nadsázky, tým Sky ho stejně pokaždé přeplatí...).

Roční platy cyklistických hvězd, jak je odhadují experti této branže, se vyšplhaly do historicky rekordních sfér. Ale i proto se cyklistický trh právě nyní ocitá v krizi.

Protože zde je druhá strana této mince: ukončení činnosti po letošní sezoně už oznámily dvě z osmnácti prvodivizních stájí: ruský Tinkoff a švýcarský IAM. Bez práce se tudíž ocitne 55 cyklistů, kteří oblékali jejich barvy.

Stáje, jež na scéně zůstávají a vydají stále vyšší částky za hvězdy, přitom nemusí mít dost peněz na domestiky.

A to ještě Oleg Tiňkov, majitel týmu Tinkoff, varuje: „Brzy nás budou následovat i BMC a Kaťuša. Ani jejich majitelé už nebudou chtít dál utápět své peníze v cyklistice.“

Tiňkov: Už nebudu vyhazovat peníze

Tiňkov, chlapík ze Sibiře, v postsovětském Rusku prodával džíny, načež založil řetězec pivovarů i kreditní banku a koupil si cyklistickou stáj. Léta kritizoval, že funkcionáři UCI, ASO a dalších institucí nejeví dostatek snahy vybudovat lepší obchodní model profesionální cyklistiky.

„My, sponzoři, do ní cpeme obrovské peníze, ale týmy nedostávají poměrné částky z televizních práv jako třeba ve fotbale,“ poukazoval.

Tiňkov svými výroky často a rád provokoval. Nestavěl mosty, nebudoval politické aliance, spíš házel „bomby“, hrozil soudy i bojkotem příští Tour, vyzýval k cyklistické revoluci.

Oleg Tiňkov

NEPRORAZIL. Oleg Tiňkov se svými návrhy u představitelů UCI a ASO neuspěl.

Jakoby však bojoval s větrnými mlýny. „Jsem rozčilený. Nikdo mě nechce následovat,“ tvrdí nyní. „Za pět let jsem dal do cyklistiky 60 milionů eur. Už je nebudu vyhazovat do vzduchu. Lidé z UCI jsou tak hloupí. Já skočím na své letadlo a každý, kdo v cyklistice zůstane, bude v pr...“

Manažeři v Tiňkovově bance, která trpí v prostředí chřadnoucí ruské ekonomiky, mu údajně poradili, ať peníze namísto do cyklistického týmu raději vloží do ruské televizní reklamy.

Udělal to.

Stefano Feltrin, generální manažer jeho stáje, za kterou závodí Contador, Sagan i Kreuziger, se sice dlouho snažil sehnat pro tým nového hlavního sponzora, ale marně.

IAM: S 12 miliony eur nejsme konkurenceschopní

Případ mnohem chudší švýcarské stáje IAM je odlišný. Její majitel, bankéř Michael Thétaz, v průběhu Gira nečekaně rozeslal členům týmu mail, v němž jim oznámil, že po sezoně už stáj nebude pokračovat.

„Pro mnohé to byl šok. Věděli jsme o finančních potížích, ale takové rozuzlení jsme nečekali,“ říká Heinrich Haussler, australský cyklista týmu IAM.

Thétaz tvrdí: „Nesu za konec stáje plnou zodpovědnost.“ Vyčítá si, že ke své investiční společnosti IAM Funds nedokázal pro stáj nalézt druhého hlavního sponzora.

„Navíc jsme zjistili, že s naším budgetem 12 milionů eur ani nemůžeme být konkurenceschopní s bohatými týmy v první divizi.“

PŘEKVAPIVÝ VÍTĚZ. Roger Kluge vymazal v 17. etapě Gira d ́Italia všechny spurtery a dojel si pro největší úspěch kariéry.

CENA ÚTĚCHY. Dva dny poté, co majitel týmu IAM oznámil ukončení činnosti po skončení sezony, vyhrál jeho jezdec Roger Kluge překvapivě etapu na Giru.

Že se sponzoři u týmů mění, je v cyklistice běžnou praxí, málokterý vydrží déle než pět let. Přitom rozpočty vybraných elitních stájí rostou. Nejbohatší Sky má okolo 25 milionů eur na rok (jde opět o odhad expertů, který tým nepotvrdil). Na opačném konci spektra jsou v první divizi stáje s rozpočty k 7 milionům eur, průměr má být 12 milionů.

Rozsah finančních nůžek je až příliš velký.

„Každý sponzor u týmů funguje jen nějakou dobu a pak už se marketing ani byznys nemá kam posouvat,“ soudí Zdeněk Štybar. „Když je tým dlouhodobě sponzorovaný jednou firmou, tak po určitě době marketing dosáhne maxima a musí se hledat nový sponzor.“

Pro stáje jako IAM, disponující pouze jediným hlavním sponzorem, je další existence čím dál složitější. „Těžko vytáhne jeden sponzor 15 nebo 20 milionů eur ročně,“ říká Roman Kreuziger. „Současná situace není pro cyklistiku dobrá a do budoucna je neudržitelné, aby některé týmy měly rozpočet jen deset a jiné třeba třicet milionů eur.“

Podle Kreuzigera by byly řešením platové stropy po vzoru NHL. „Stanoví se limit, s nímž mohou týmy operovat. Že například žádný tým nemůže mít větší rozpočet než 20 milionů. Pak se i hvězdy mezi stájemi víc rozmělní. Myslím si, že zavedení platových stropů je jen otázkou času.“

Štybar poukazuje: „Největším problémem cyklistiky je skutečnost, že týmy jsou z 95 procent placeny jen sponzory.“

Určitou alternativu by mohly nabízet rozrůstající se aktivity skupiny Velon, do níž patří jedenáct worldtourových týmů. S mottem „make cycling better“ působí od roku 2014 a jejím šéfem je Graham Barlett, bývalý ředitel fotbalového Liverpoolu. Jeho úkolem je přenést zkušenosti z fotbalového marketingu do profesionální cyklistiky.

„Můžeme nabízet fanouškům vzrušující produkt,“ doufá.

Na mysli má například záběry z kol cyklistů, nabízené divákům v průběhu závodů. „Věřím tomu projektu,“ říká Zdeněk Štybar. „Minulý týden ve Švýcarsku měly aktivity Velonu úspěch. Lidé, kteří měli staženu jejich aplikaci, mohli vidět kadenci, tepovku nebo watty jezdců. Přidává to cyklistice hodnotu navíc a je to start k projektům, které by ji mohly nastartovat na vyšší úroveň.“

19.června 2016 v 16:31, příspěvek archivován: 22.června 2016 v 11:06

Our rider data is live for the final time in the #tourdesuisse Watch online at velon.cc and in the Velon app. pic.twitter.com/oyBkIc92PX

Ideou členů skupiny Velon je, že by její zpoplatněné služby měly zajistit finanční obnos, který by byl významným „přilepšením“ pro rozpočty stájí. Ale zatím je nereálné, aby tyto příjmy v dohledné době nahradily potřebu bohatých sponzorů.

Situaci komplikují i spory týmů s UCI, které vyčítají byrokratické řízení, a krachující spolupráce na ose UCI - ASO. Společnost, která je majitelem Tour, Vuelty a dalších podniků, chce od příští sezony stáhnout své závody z kalendáře World Tour. To by podle pozorovatelů mohlo odradit další potenciální sponzory.

Navíc od UCI halasně vyhlašovaná a zároveň pro mnohé nejasná reforma profesionální cyklistiky se o další rok odkládá.

„Pořád se mluvilo, jak UCI chystá revoluci, jak se budou kvůli ní snižovat počty jezdců ve worldtourových týmech a jak budou vznikat A a B týmy. Ta reforma ovlivní i další strategii týmů. Ale teď je zase odsunutá,“ posteskl si i Štybar.

Kam půjdou Sagan, Contador a spol.?

Nyní je třeba rychle řešit aktuální krizi. Jak říká agent cyklistů Dries Smets: „Jestliže žádný nový tým nenaskočí na scénu, bude to s trhem pro jezdce velmi zlé.“

Také proto mnozí manažeři stájí tentokrát spíše vyčkávají s podepisováním kontraktů s cyklisty. Řídí se logikou: pokud nevzniknou ve World Tour nové týmy, volní jezdci střední kategorie budou rázem k mání za nižší plat.

„Manažeři týmů si momentálně připadají, že jsou ti jediní, kdo jsou v sedle, když je na trhu víc jezdců než míst,“ podotkl Smets.

Mít v týmu více kvalitních cyklistů znamená více vítězství, větší zájem sponzorů a více peněz. Jenže kdo kvalitní jezdce zaplatí a navrch pro ně získá také kvalitní domestiky?

Jde o začarovaný kruh.

Cesty, kterými se vydají největší hvězdy, rovněž zásadně ovlivní podpisy kontraktů s dalšími profesionály.

Peter Sagan má nadále jezdit na kolech firmy Specialized. To by při rozpadu Tinkoffu nejspíš znamenalo přestup do Astany nebo Etixxu. Sagan navíc bude chtít s sebou vzít bratra Juraje, další pomocníky a dva až tři členy realizačního týmu.

Alberto Contador má na Tour oznámit, co s ním bude dál. Velký zájem o něj projevuje italský tým Lampre, který je svým druhým hlavním sponzorem Meridou tlačený, aby konečně získal špičkového jezdce pro celkovou klasifikaci na podnicích Grand Tour. Ale je právě Lampre týmem, kde by našel Contador odborné i lidské zázemí, na které je zvyklý?

Pokud ne do Lampre, kam tedy? Silné a bohaté týmy jako Sky, Movistar či BMC už své kvalitní lídry pro celkové pořadí podepsané mají. Návrat do Astany je pro Španěla nepředstavitelný.

Hovoří se též o Kaťuše, kde stárnoucí Joaquim Rodríguez podepsal jen na rok, nebo o Treku, kde končí kontrakt Mollemovi i Hesjedalovi. Tam zamíří možná i John Degenkolb, klasikářská náhrada za Fabiana Cancellaru.

Spekuluje se též o přestupu Toma Boonena z Etixxu do Lotta Soudal. Kontrakty u stávajících týmů letos doběhnou Tony Martinovi, Pinotovi, Matthewsovi, Königovi či Kreuzigerovi (a dalším jezdcům ze stáje Tinkoff).

Cyklista Roman Kreuziger na trati závodu Amstel Gold Race
Leopold König za cílem týmové časovky na závodě Kolem Trentina.

KAM ZAMÍŘÍ ČEŠI? Smlouva končí i Romanu Kreuzigerovi (Tinkoff) a Leopoldu Königovi (Sky).

Team Bahrain, Team Riis, Bora, CCC... nebo nikdo

Dvě volná místa mezi týmy první divize by mohly od sezony 2017 zaplnit nová stáj bahrajnského prince Násira Hamada Al Chalífy, případně cyklistický projekt Bjarna Riise.

Pokud tedy tyto týmy skutečně vzniknou...

Bahrajnský princ, jehož rodina je některými politickými aktivisty i cyklistickými weby kritizována za porušování lidských práv, už na sociálních sítích potvrdil, že stáj chce založit. Jezdit by za ni mohli i Nibali, Majka, Benatti či Roche. Princ, sám velmi dobrý triatlet, pověřil bývalého slovinského cyklistu Milana Erzena, aby jeho jménem jednal s cyklisty.

Vincenzo Nibali na trati 20. etapy Gira
Rafal Majka dojel do cíle 14. etapy Tour de France jako první.

SPOLU V BAHRAJNSKÉM TÝMU? Vincenzo Nibali a Rafal Majka

Do projektu má Al Chalífa vložit zhruba devět milionu eur, zbytek přidá dosud nejmenovaný druhý sponzor.

K prezentaci snad dojde o volném dni na Tour.

Nibali už osobně s princem jednal. Chce k sobě do týmu i pomocníky Vanottiho a Agnoliho, trenéra Slonga, maséra Palliniho a mediálního pracovníka Pizzorniho.

V souvislosti se jménem sportovního ředitele se hovoří o Giuseppe Martinellim, přestože jeho vztahy s Nibalim byly údajně loni napjaté.

03.června 2016 v 14:49, příspěvek archivován: 22.června 2016 v 11:03

Prince Nasser expected unveil Bahrain's new cycling team at Tour De France nxt mo, angering human rights activists pic.twitter.com/FmMizDviZ9

Ještě větší tajemno panuje okolo chystaného projektu Bjarna Riise, kdysi majitele stáje Saxo Bank, kterou později od něj odkoupil Tiňkov a Riise víceméně propustil.

„Mohu si opět koupit stáj Tinkoff, nebo stvořit zcela novou. Znám potřebné lidi a vím, co mám dělat,“ naznačuje v současnosti Dán. I on však vyzývá k vytvoření nové struktury cyklistiky. „Takové, kde odchod jednoho sponzora nezničí celý tým.“

Do první divize by mohly naskočit též některé současné druhodivizní stáje, zájem v minulosti projevovaly polská CCC či německá Bora, za které jezdí i čeští jezdci Hirt a Černý, respektive Bárta. Ovšem to by patrně byly týmy s nižšími rozpočty.

A pokud nenaskočí nikdo?

„Hvězdy se bát nemusí. Největší problém budou mít právě domestici, kterých najednou bude na trhu až moc,“ říká Leopold König.

Někdo se potom spokojí s místem ve druhodivizní stáji, jiní cyklisté předčasně ukončí kariéru.

Nebude se tak dít poprvé.

Cyklistické krize, spojené s krachem týmů, se takřka periodicky vracejí.

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze