Překvapil favority. Získal největší jednodenní úspěch kariéry. Bravo, Kreuziger. Celý cyklistický svět si všímá úspěchu šestadvacetiletého českého závodníka. A ten teď těm, co zpochybňovali jeho schopnosti, vzkázal: "Jediný, kdo o mně pochyboval, byli novináři."
Možná k pochybám sám zavdal důvod. Když vyhrál etapové závody Kolem Švýcarska 2008 a Kolem Romandie 2009, očekávání byla vysoká. Svoji pozici si ještě "ztížil", když na Giru 2011 skončil celkově pátý a stal se majitelem bílého dresu pro nejlepšího mladíka závodu. "Ten závod mu bude jednou patřit," věštili mu.
Následující rok měl týmu Astana, svému tehdejšímu zaměstnavateli, přivézt růžový dres pro celkového vítěze, jenže zklamal. V sedmnácté, dolomitské etapě přišel kolaps, z adepta na prvenství byl rázem zlomený muž. A ačkoliv náladu sobě a možná i týmu spravil o dva dny později triumfem v horské etapě, na (ne)důvěře vedení nic změnit nedokázal.
Rozhodl se pro odchod do týmu, kde za ním zase stojí. "Cítím se velmi dobře, já i ostatní závodníci můžeme dokázat úžasné věci," věřil Kreuziger, od letošní sezony opora formace Saxo-Tinkoff. "Našel jsem tady sebejistotu, jakou jsem potřeboval. Věřili mi a dnes se potvrdilo, že to bylo správné."
Pokud pomineme osobní důvody a neshody, kvůli kterým musel Kreuziger pryč, o správnosti jeho přestupu se dosud spekulovalo. V Astaně byl jasným lídrem, v Saxo-Tinkoff musí být k ruce Contadorovi. "Vítězství nic nemění na tom, že Tour se jede na Alberta," pravil Kreuzigerův otec. "Hierarchie týmu je daná, to jsme věděli. Příležitost k individuálnímu výsledku dostal Roman před Tour a využil ji."
On sám se však dalších šancí nechtěl vzdát. "Každý rok se jedou tři Grand Tours, takže se podle mě každý může dočkat příležitosti," vysvětlil Kreuziger. "Já a Alberto máme jiný závodní program."
Jeho triumf, první v jednorázovém závodě, však není ani náznakem toho, že by se český cyklista začal specializovat na klasiky. Jeho priority se nemění. "Jo, jsem stále etapový jezdec a chci být dobrý v Grand Tours," ujistil. "Tento týden je důležitý i pro ty, co míří na Tour nebo Giro, jsou to totiž těžké závody. Strávíte víc než šest hodin v sedle, což je pro závodníky mého typu, stejně jako pro specialisty na jednodenní podniky, hodně důležité."