Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Král je o krok blíž k formuli 1, ale může ho brzdit Česko u jména

Josef Král na okruhu v Abú Zabí | foto: www.josefkral.cz

19 2010
Od dob Tomáše Engeho neměl žádný jiný český jezdec tak blízko do formule 1. Až teď. Však i Josef Král přikývne a jen řekne: "F1 se mi hodně přiblížila, už nemusím zdolávat žádnou sérii před ní. I tak je ale pořád hodně daleko."

Jsou to jen tři dny, co tento devatenáctiletý jezdec podepsal smlouvu v evropské sérii GP2. Tedy šampionátu, který je součástí závodů F1, a ve kterém jezdili třeba Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Bruno Senna či Heikki Kovalainen.

"Pro Pepíka je to neskutečná příležitost. Musí využít šance, jsou mu nakloněny hvězdy. Ale zároveň je nutné říct, že do formule se dostane jen elita a pár vyvolených. Musí hodně dřít, aby byl mezi nimi," tvrdí Pavel Turek, komentátor formule 1.

Kdo je Josef Král

Česká naděje na F1

Narodil se 15. června 1990 ve Dvoře Králové.

Začínal na motokárách, dostal se do formule BMW a pak i do jejího Světového finále, jehož vítěz si zajistí test v F1.

V roce 2006 i 2007 skončil druhý, ale vždy byl diskvalifikován kvůli nehomologované součástce.

V roce 2009 si zkusil asijskou sérii GP2, kde napoprvé skončil třetí.

Král má slušnou naději. Při závěrečném závodě loňské sezony F1 v Abú Zabí poprvé usedl do monopostu GP a hned skončil jako třetí na stupních vítězů. Jenže tohle vystoupení bylo součástí asijského šampionátu, kde se jezdí s vozy tři roky starými. Evropská odnož, do níž se dostal teď, je už špičkou.

"Ten výsledek mi hodně pomohl. Pak už tým Super Nova tlačil, abych s nimi podepsal smlouvu i na evropskou část," tvrdí.

Jestli však čekáte, že Král vydělá majlant, jste na omylu. Nebude dostávat žádný plat. A ještě musí týmu přinést peníze. "Nosí se i do formule 1, takže to tady u nás není nic neobvyklého."

Třeba Bruno Senna, synovec legendárního Ayrtona, nedávno prozradil, že za sezonu 2008 v GP2 platil 1,4 milionu eur (okolo 36 milionů korun). Za Králem stojí tým, který peníze shání, jenže v Česku je to obtížnější.

"Trh je malý a je tu hodně nadnárodních firem, což pro mě není dobré," říká. "Je jasné, že jezdci z Číny, Japonska či Ruska na tom budou vždycky lépe."

A Turek přidává: "To, že je z Česka, mu vzhledem k F1 spíš uškodí. Tým mu musí zajistit silnou podporu, lobbovat za něj, mluvit o něm před manažery z F1. Tím, jak z formule mizí automobilky, bude na tom, kolik peněz přinesete, hodně záležet."

Jenže nejen na penězích záleží. I proto se Králův tým ještě rozšíří o osobního trenéra a fyzioterapeuta, kteří budou jezdci pomáhat v dalším růstu. Právě výtečná fyzička je v motorismu kromě schopnosti řídit základem úspěchu. "Přetížení, které na vás ve formuli působí, je nesmírně náročné," říká Král.

Mimochodem, v květnu, kdy se v Barceloně rozjíždí evropská část GP2, dost možná bude sedět v autě, které před pár dny řídil sám Michael Schumacher. Jízda ve voze GP2 totiž německému šampionovi v Jerezu sloužila jako test před jeho návratem do F1. "Tají se, jaké auto to bylo a z kterého týmu. Ale při testu se o Schumachera starali naši mechanici ze Super Novy," říká Král.

Navíc už v minulé sezoně Super Nova spolupracovala s týmem BrawnGP, a Jenson Button dokonce v Abú Zabí jezdil podle dat, která vzešla od Josefa Krále. A tohle partnerství má trvat i teď, kdy se z Brawnu stal Mercedes a Buttona nahradil Schumacher. Třeba i jeho rady navedou Krále na přímou cestu do F1.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze