Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zastavte to bláznovství! Aneb když kotoučové brzdy řežou až na kost

Kotoučové brzdy | foto: Archiv magazínu Velo

15 2016
Za pár let budou kotoučové brzdy vozit všechny týmy nejvyšší kategorie World Tour, říkalo se. Jejich brzdná dráha je o tolik kratší oproti klasickým brzdám, rozplývali se jejich výrobci. To cyklisté byli zdrženlivější, věděli proč. V nedělním závodě Paříž-Roubaix právě kotoučové brzdy těžce zranily dva cyklisty. A jejich používání v závodech je okamžitě pozastaveno.

Celé se to událo nějakých 120 kilometrů před cílem. Hlavní balík cyklistů zrovna projížděl sektorem Quérénaing á Maing, když došlo k docela nevinnému pádu.

Ale s tragickými důsledky.

„Cyklisté padají všude kolem mě. Naštěstí to dobrzdím, ale nemůžu zabránit pádu cyklisty přede mnou. Vlastně ani nepadám, jen má noha se dotkne jeho zadního točícího se kola,“ popisoval situaci jezdec týmu Movistar Francisco Ventoso. „Nasednu zpátky na kolo a jedu dál, když se podívám dolů. Ne, nekrvácím, jen těsně pod kolenem zeje obrovská díra. Dokonce vidím tu membránu nebo povrch, který pokrývá mou holenní kost. Zastavím u krajnice, vlezu si do trávy a hlavu položím do dlaní. Dělalo se mi špatně, byl jsem v šoku,“ vzpomínal na hrůzný zážitek Španěl.

11.dubna 2016 v 08:19, příspěvek archivován: 15.dubna 2016 v 12:36

Apunto de entrar a quirófano para arreglar la carrocería. Gracias a todos por los ánimos. Y a @Rmedinaabascal x foto pic.twitter.com/9ty3O4arSb

Byl převezen do nemocnice, kde se podrobil operaci, následně na svém Facebooku uveřejnil fotografii své nohy – jen pro silné povahy – spolu s dlouhým dopisem, kde se zabýval technickým pokrokem v cyklistice a s ním spojeným využíváním kotoučových brzd.

„Před dvěma roky jsme je začali testovat v cyklokrosu. Začalo se mluvit o tom, že bychom je mohli testovat i na silnici. Tohle bych chtěl ujasnit. Vždycky jsem byl pro technický pokrok v cyklistice. Přišlo elektronické řazení a všichni jsme z toho byli překvapení. Tohle přece nepotřebujeme, říkali jsme tehdy... ale teď si bez toho nedovedu představit jízdu na kole,“ psal.

Pomalu se dostával k problému, kterým kotoučové brzdy v silniční cyklistice jsou. „Ale kotoučové brzdy na silnici? To si vážně nikdo neuvědomil, jak můžou být nebezpečné? Že se v té rychlosti, kdy často jezdíme i 90 nebo 100 kilometrů v hodině, mohou změnit v obří mačety? Měl jsem štěstí, že mi neusekly celou nohu, jen nějaký sval a kůži. Horký disk projde vším. Umíte si představit, že příště zajede třeba do krku nebo do stehna?“ ptal se.

Už loni je cyklisté mohli testovat na dvou vybraných závodech. Nic se nestalo, a tak letos testování pokračovalo. Na začátku roku se dokonce ozývaly hlasy, že na jarních klasikách už kotoučové brzdy bude mít většina pelotonu.

Jenže tomu tak nebylo, v nedělním Monumentu měly na kolech kotoučovky pouze dvě stáje. Celkem 16 cyklistů, 32 kotoučových brzd. A i tak malý počet dokázal napáchat tak velkou škodu.

„Patnáct kilometrů po mém pádu nastoupil do stejné sanitky Nicolas Maés z Etixxu. Měl obrovskou díru v koleni, kterou mu udělal jiný disk. Jeden z těch dvaatřiceti, které v závodu byly. Umíte si představit, jak by to vypadalo, kdyby je měl na kole každý cyklista? 396 disků?“ vracel se ještě k závodu třiatřicetiletý Kantábrijec.

Na Twitteru se okamžitě na stranu Ventosa přidala celá řada cyklistů. „Nepotřebujeme ještě větší riziko než aktuálně v cyklistice je,“ řekl cyklista IAM Larry Warbasse. „Nelíbilo se mi to od začátku, nikdy se to nemělo stát!“ čílil se bývalý vítěz Gira Ryder Hesjedal.

13.dubna 2016 v 18:37, příspěvek archivován: 15.dubna 2016 v 12:37

I have felt this way since the very beginning! Should have never happened! #SafetyFirst #notnecessary https://t.co/3HZNTu80gP

Servítky si nebral ani Ventosův kolega Rory Sutherland. „Opravdu potřebujeme takovýto incident, abychom rozhodli, že to byl špatný nápad? Kdo chtěl disky? Nikdo!“

Slavný Eddy Merckx dokonce už před dvěma týdny vyřkl prorocká slova: „Pro hobby cyklisty je to dobrá věc, ale během závodů jsou kvůli nehodám příliš nebezpečné. Vždyť ten kotouč je hrozně horký. Pokud se dotkne nohy, může ji pořádně pořezat. V horských kolech a v cyklokrosu je to v pořádku, ale v pelotonu se dvěma sty cyklisty? To je nebezpečné.“

Přesto se čekalo, než kotouče někoho zraní.

Asociace profesionálních cyklistů okamžitě požádala UCI, aby používání kotoučových brzd v profesionálních závodech zakázala. A ta jim okamžitě vyhověla, používání prozatím s okamžitou platností pozastavila.

„O rizicích s těmito brzdami jsme mluvili několik měsíců. Teď konečně UCI naslouchá. Nechceme zastavit technický pokrok, ale musíme najít společné řešení pro zavádění nových technologií bez rizik pro jezdce,“ stálo v prohlášení CPA.

„UCI bude nadále jednat o použití kotoučových brzd, ale bezpečnost jezdců vždy zůstane absolutní prioritou,“ uvedl prezident komise pro výbavu cyklistů Harald Tiedemann Hansen

Zatím není jasné, jestli je to úplný konec kotoučových brzd v silničních závodech nebo jen oddálení nezvratného. Minimálně nějakou dobu je ale v pelotonu neuvidíme.

A to je nejspíš jenom dobře.





Dremo Personaldienstleistung GmbH
Ošetřovatel, pečovatel - Německo (m/ž

Dremo Personaldienstleistung GmbH
Německo
nabízený plat: 48 000 - 54 000 Kč

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze