Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kornfeil o tragédii v Barceloně: Salom umřel při tom, co miloval

Jakub Kornfeil | foto: Anna Vavríková, MAFRA

7 2016
Sedm závodů, šestkrát na bodech. Jakub Kornfeil je motocyklovou reklamou na spolehlivost. Seriál MotoGP se při zastávce v Barceloně, kde český jezdec uzavíral ve třídě Moto3 elitní desítku, zahalil do smutku. V tréninku zemřel Španěl Luis Salom.

Většinou bývá hodně výřečný. Když však má vyprávět o pátečním odpoledni, těžko Jakub Kornfeil hledá slova. „V padoku bylo asi 1 500 lidí, ale najednou všichni ztichli, nikdo se s nikým nebavil. Jako kdyby se zastavil čas,“ líčí 23letý jezdec třídy Moto3.

V tréninku kategorie Moto2 na Velké ceně Katalánska těžce havaroval Luis Salom. 24letý Španěl po převozu do nemocnice zemřel, život mu nezachránila ani okamžitá operace. „Všechny to strašně zasáhlo,“ říká rodák z jihomoravského Rohatce, jenž si v truchlivé atmosféře dojel pro 10. místo.

V Barceloně se kvůli tragédii málem v neděli nezávodilo, že?
Spousta lidí chtěla závody zrušit, taková jsou i pravidla. Po jednání s jeho rodinou a jezdci MotoGP se Dorna (promotér šampionátu – pozn. red.) rozhodla pro to, aby se pokračovalo. Každý fanoušek i sponzor by to však pochopil, není nic důležitějšího než lidský život. Taky jsem byl pro zrušení, ale nakonec nám nezbývalo nic jiného než s tím souhlasit.

Jak smrt Luise Saloma dolehla na závodníky?
Všechny to strašně zasáhlo. Na druhou stranu, neříkám, že to k závodům patří, ale lidé se rodí a umírají, každý má svůj osud daný... Umřel při tom, co miloval a pro co žil on i celá jeho rodina. Je lepší umřít takhle než třeba v 50 letech na rakovinu. Nechtěl bych se ale moc vyjadřovat k tomu, co, jak a proč se stalo a kdo za to mohl... To bych nerad.

Bylo těžké na to nemyslet, když jste v sobotu ráno vyjel na trať?
Jezdci se s tím musí smířit, hodit to za hlavu a prostě přemýšlet jen o tom, jak být nejlepší. Když si to někdo začne připouštět, ztratí energii a pak rychlost i výkon.

Luis Salom
Zdravotníci odvážejí Luise Saloma po pádu v tréninku na Velkou cenu Katalánska. Jeho následky ale čtyřiadvacetiletý jezdec nepřežil.

Pořadatelé část okruhu, kde Salom havaroval, pozměnili. Stalo se vám někdy, že se trať v průběhu závodního víkendu měnila?
Byl to obrovský nezvyk. Po odjetých pátečních trénincích, kdy jsme měli dobrou převodovku a vychytané další věci, jsme chtěli v sobotu dolaďovat zbytek a pozastavilo nás to. Na to se ale nejde vymlouvat, všichni na tom byli stejně a pro všechny byla trať nová. Každopádně nová pasáž byla hodně utáhlá, skoro až motokárová nebo supermotardová. Nedovedu si představit, jak bych ten úsek projížděl na MotoGP motorce.

To jste ani nemusel. V závodě Moto3 jste dojel desátý, jak výsledek hodnotíte?
Není to žádná hitparáda ani žádné zklamání. Je to takový můj průměrný letošní výkon. Barcelona je pro mě zakletá. Přestože tam nedokážu zajet dobře, tak s 10. místem můžeme být spokojení a bereme ho všemi deseti. Navíc vždycky je pozitivní, když se dovezou body.

V sezoně se většinou pohybujete okolo desítky. Nevyměnil byste raději tři desáté příčky za jedno místo na bedně?
(usměje se) Výš by to chtělo. Dokud nejste první, tak nejste nikdy spokojený, ale na tohle moc nedokážu odpovědět.

Ceníte si tedy víc, že jste všech sedm závodů v sezoně dokončil?
Jo, ohromně! Povedlo se mi to podruhé v kariéře. Myslím, že v roce 2011 jsem dojel snad všechny závody. Pro celkové pořadí je důležité být stabilní. Třeba Rossi loni v MotoGP nic extra nepředvedl, ale tím, že jezdil stabilně, dokázal s Jorgem Lorenzem držet krok a rozhodovalo se až v posledním závodě ve Valencii.

Čím to je, že pravidelně bodujete?
Změnil jsem mentalitu – já i tým. Víme, že je potřeba sbírat body, pravidelně dojíždět a necpat se někam, když to nejde. Stále se učíme s Hondou, což je alfa i omega. Necítím se s ní tak, že bych v posledních dvou třech kolech dokázal jít s klukama do soubojů, ve kterých se všechno rozhoduje. Proto je lepší raději dojet a získat body než bláznit a spadnout. Taková je naše strategie. Když to bude vycházet celou sezonu, je jasné, že to dopadne do desítky.

Před sezonou jste si hodně sliboval od přechodu na Hondu. KTM ale zatím letos vládne.
V podstatě, když jsem v historii udělal nějaký krok jinam, byl to přešlap a teď je to to samé. Odešli jsme od KTM, která loni před prvním závodem doslova rozřezala rám. Strašně dlouho nám trvalo, než jsme se s tím naučili pracovat. Přes zimu na ni nesáhli, protože věděli, že je dobrá, a zapracovali na motoru a převodovce. Honda, která poslední dva roky dominovala, nic nového nepředvedla a vypadá to, že KTM letos nedotáhne. Ale závodí se s tím, co máš, a na techniku se člověk nesmí vymlouvat.

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze