Na trať úvodního podniku šampionátu se vydalo 84 posádek. Čechům patřily dvě úvodní rychlostní zkoušky. První vyhrál Tomáš Enge startující s Fordem Focus WRC. Jenže ta měřila jen osm kilometrů. Ve druhé (cca 14 km) vládl Pech s loňským mistrovským Focusem WRC.
Jenže pak přišel útok domácí velezkušeného pilota Raimunda Baumschlagera. Vyhrál další test a usadil se v čele, kde je i po prvním dni."Snažím se jet relativně co nejrychleji a bezchybně. Sám se až divím, že to takhle jde,"
podotkla jednička rakouských soutěží.
Baumschlager přitom startuje se starším Mitsubishi Carisma skupiny A, které má nižší výkon i horší jízdní vlastnosti než vozy specifikace WRC, do kterých usedá česká špička.
Český mistr Pech sice vyhrál RZ 2, ale ve čtvrté měl velké problémy. Dosáhl v ní až 44. času a na Baumschlagera ztratil zhruba minutu a půl. Celkově se propadl na devátou příčku, ale postupně se prokousal zase vpřed na třetí příčku.
"Už se do toho stylu dostávám, ale jde to těžko," přiznal Pech. Na čtvrtém měřeném úseku dokonce skončil na střeše. "Něco podobného se mi stalo poprvé v kariéře," kroutil hlavou.
Jeho Focus totiž vyhodil do vzduchu kámen na konci jedné koleje a Pech se spolujezdcem Petrem Uhelem se na střeše hodnou chvilku točili. "Byla to moje chyba. Když jsem kontroloval stav tratě po prvním průjezdu, přehlédl jsem kámen a neupozornil je na něj," kál se jezdcův otec Václav Pech starší, jenž posádce Euro oil týmu dělal ledového špiona.
Ani když poté diváci posádku otočili zpět na kola a motor naskočil, nebyl všem problémům konec. Pech totiž vyrazil opačným směrem na erzetu a po chvilce se musel točit. "Oddechl jsem si, až když jsem byl v servisu. Pokusíme se s tím ještě něco udělat, ale musím se vyvarovat chyb, kterých dělám dost. Rozhodně se nevzdávám," dodal odhodlaně Pech mladší.
Po první etapě zvládl jízdu po pneumatikách opatřených hroty z českých jezdců nejlépe Jan Kopecký s tovární Škodou Fabia WRC. Je druhý, ale ani on se nevyhnul problémům. Trápí ho převodovka.
"Mohl řadit jen čtyři ze šesti rychlostních stupňů. V servisu po šestém zkoušce bychom měli závodu odstranit, pravděpodobně dojde na výměnu převodovky," sdělil po šesté etapě mluvčí Kopeckého týmu Jan Koudelka.
"Nakonec to byl nějaký špatný kabel. Stále se ale učíme. Jak jezdit na sněhu, tak
i ovládat Fabii," podotkl o dvě RZ později Kopecký, jenž si nedělá velké šance na
zlikvidování náskoku vedoucího Rakušana.
Kopecký si nedělá velké šance na zlikvidování náskoku vedoucího Rakušana.
Jeho úvaha, že Baumschlager večer zpomalí, navíc vzala rychle za své a jeho odstup na druhém místě naopak ještě narostl.
Jezdci Škoda Matador teamu by tak mohly pomoci jedině Baumschlagerovy technické či jezdecké problémy. Dosavadnímu lídrovi se totiž jako jedinému vyhýbají. "Teď už budeme jen čekat, co se stane," řekl
Kopecký.
Obdobné potíže měl i Tomáš Enge. Kdyby nejel dvě zkoušky pouze na druhý rychlostní stupeň, by byl během rallye určitě lepší než osmý. "Na pětatřiceti kilometrech jsme ztratili čtyři minuty. Na první čtyři místa už asi mít nebudeme, ale pokusíme se posunout alespoň na pátou pozici," vytyčil si cíl Enge.
Jízda na sněhu mu totiž maximálně sedí a vyhrál i řadu erzet. "Vždyť jsem přece
severský jezdec. Z Liberce," smál se jediný český účastník mistrovství světa formule jedna.
Enge původně uvažoval o ataku páté pozice, ale poté, co závěj sněhu ukončila dobře rozjetý závod do té doby třetímu Poláku Leszkovi Kuzajovi, je již čtvrtý. Na Pecha přitom ztrácí 43 vteřin.
V sobotu je na programu Jänner rallye zbývajících sedm měřených úseků. Vítězná posádka bude známa kolem 17. hodiny.
Výsledky po RZ 8: Výsledky po první etapě: 1. Baumschlager, Wicha (Rak./Mitsubishi Carisma EVO V) 2:10:23,6, 2. Kopecký, Schovánek (Škoda Fabia WRC) -1:56,2, 3. Pech, Uhel (Ford Focus WRC) -3:25,9, 4. Enge, Gross (Ford Focus
WRC) -4:09,0, 5. Valoušek, Houšť (Toyota Corolla WRC) -4:31,1, 6. Béreš, Palivec (SR/Hyundai Accent WRC) -4:37,4.