„Vždyť takového stáří se dožívá tak jeden kůň z tisíce. A to byl deset let v intenzivní práci,“ řekl František Novák ze stáje Jantar Bruntál, jejíž barvy Železník hájil na dostihové dráze a kde si užíval koňského důchodu. „Už měl moc problémů souvisejících s věkem. Revma, artróza kloubů a další nemoci stáří. Dál už by se jen trápil.“
Ještě v létě se na dostizích proslýchalo, že si poranil nohy, když ve výběhu, ač valach, naháněl klisny. „To jsou povídačky, už tři roky chodil do ohrady sám,“ poznamenal Novák.
Železník poprvé triumfoval ve Velké pardubické v roce 1987, když mu bylo devět let. To už jej trénoval Čestmír Olehla a v sedle byl Josef Váňa. „Svou aristokratickou povahou si vynucoval svoje já, ale my jsme se domluvili,“ usmál se žokej Josef Váňa, který s Železníkem vyhrál v Pardubicích i v letech 1988, 1989 a 1991. „Mezi dobré koně patřil už od čtyř let, ale chybělo mu štěstí,“ podotkl Čestmír Olehla.
„Za ty roky, co jezdím, jsem poznal spoustu koní. S odstupem si uvědomuju, že Železník vynikal bojovností a touhou po vítězství,“ vzpomínal Váňa. Když s Železníkem naposledy Velkou vyhráli, nezastavil je ani pád na Poplerově skoku. Ryzák se tak dostal do čela historického žebříčku nejúspěšnějších koní nejtěžšího českého dostihu.
Kromě toho se Železník v letech 1987, 1989 a 1991 stal Koněm roku. Za svou kariéru absolvoval 58 dostihů, z nichž 30 vyhrál. „Železník, to byla podstatná kapitola nejen mého života,“ přiznal trenér Olehla. „Udělal jméno sobě, stáji, Bruntálu, mně i Pepovi Váňovi. Vděčím mu za mnohé,“ dodal trenér, který má nyní ve stáji dva nejlepší české překážkové koně. Klisna Registana už triumfovala ve Velké pardubické dvakrát a Masini vyhrává elitní dostihy v Itálii.
A přestože oba tito koně už vydělali okolo deseti milionů korun a Železník přibližně 1,75 milionu, do jeho slávy mají zatím daleko.