„Je to úplně jiný tým. Udělali obrovský krok dopředu,“ potěšilo Königa. Za tímto progresem spatřuje ve velké míře vstup firmy Specialized. Ta v minulosti dodávala kola také stáji Tinkoff. Společně s Peterem Saganem nyní Specialized přechází do Bory a přináší s sebou též značný finanční obnos.
Rozpočet stáje není veřejný. Dříve dosahoval podle odhadů jen k pěti milionům eur, nyní může být klidně až trojnásobný. „Nemáme v realizačním týmu tolik lidí jako ve Sky, ale přesto je jich teď mnohem víc než dřív,“ popisuje König. „Od sportovních ředitelů přes doktory, kouče, fyzioterapeuty a maséry až k nutričním poradcům.“
Když tento tým opouštěl po svém senzačním 7. místě na Tour 2014, byla ještě hlavním sponzorem stáje americká společnost NetApp. Pak ji nahradila německá Bora a manažer Ralph Denk vzápětí na tiskové konferenci vyhlásil: „Chceme se mnohem víc než předtím orientovat na jezdce z Německa a Rakouska.“
Ti letos tvořili více než polovinu sestavy týmu.
Lídry Bory na Tour se v posledních dvou letech stali Němec Nerz, další Němec Buchmann a Rakušan Konrad, jenže ti se ve Francii ani nepřiblížili k někdejšímu Königovu průlomu. Nerz loni odstoupil a prvním jezdcem stáje byl poté na 25. místě Jan Bárta, který původně neměl o celkovou klasifikaci vůbec jet. Letos dopadl nejlépe jedenadvacátý Buchmann.
Nyní budou naopak všichni tři největší lídři týmu pro sezonu 2017 ze slovanských středoevropských zemí: jak Slovák Sagan, tak Čech König a Polák Majka. Navíc Peter Sagan si přivedl i vlastní podpůrný tým.
POSILY (A LÍDŘI) BORY PRO ROK 2017: zleva Peter Sagan, Leopold König a Rafal Majka.
Ve stáji jsou tudíž čtyři Slováci (P. Sagan, J. Sagan, Baška, Kolář), tři Poláci (Majka, Bodnar, Poljanski, přičemž smlouvu zatím nemá Huzarski) a dva Češi (König, Bárta).
A další složení soupisky pro rok 2017? Osm Němců, tři Rakušané, dva Italové a po jednom Australanovi, Novozélanďanovi, Irovi, Portugalci a Litevci.
„V Boře najednou máme včetně realizačního týmu nejméně patnáct lidí ze slovanských zemí. Tím se současně snížil podíl Němců,“ říká König. „Ale jelikož tým nepodepsal nikoho z německé Velké čtyřky jezdců (Greipel, Kittel, Degenkolb, T. Martin), zákonitě museli hledat lídry jinde. Přesto se zároveň Bora prezentuje a cítí jako velice německý tým, což je pro německý trh dobrá zpráva.“
Königovi přislíbili roli lídra pro celkovou klasifikaci na příští Tour, upřednostnili ho před Rafalem Majkou. Kvalitní výkony v etapách letošní Vuelty vynesly 28letého Čecha v očích bookmakerů vysoko, až na hranu Top 10 favoritů francouzského závodu.
„Viděli, že jsem na Vueltě dojížděl mezi nejlepšími pěti v kopcích a že jsem byl v časovce druhý nejlepší z jezdců pro celkové pořadí. Tak si asi řekli, že by to měla být jen otázka času, než se tam dopředu prosadím,“ soudí König. „Jsem tím samozřejmě i trochu pod tlakem. Ale už loni, když jsem přijel na Giro, jsem byl považovaný za sedmého favorita. Už tenkrát jsem se s touto rolí seznamoval.“
KÖNIG NA TOUR. V roce 2014 skončil celkově sedmý v dresu NetAppu, v sezoně 2015 pak byl pomocníkem Chrise Frooma při Britově pouti za celkovým triumfem v dresu Sky.
Trať příští Tour, jak byla v úterý v Paříži slavnostně představena, jej do jisté míry překvapila.
„Nepůjde o klasickou Tour s dlouhými průsmyky,“ komentuje skutečnost, že organizátoři tentokrát sázejí na kratší, prudká stoupání.
Závod protne pět různých horských masivů, ale jen třikrát nabídne horský dojezd. „Zato se bude řada etap rozhodovat ve sjezdu.“
Při své premiérové Tour König nezastíral, že se svou postavou není excelentním sjezdařem. Teprve v dresu Sky se v této disciplíně výrazně zlepšil. „Pravda, po letošních pádech ve Valencii a v Polsku jsem se sjezdy trochu bojoval. Chvíli trvá, než se ta motorická funkce mentálně obnoví. Musím opět získat ve sjezdech lehkost a zdravé sebevědomí. Ale to problém nebude.“
Časovkářské porce nabídne Tour v roce 2017 méně. „Ale i těch 13 + 23 kilometrů nabízí dostatek prostoru k tomu najet nějaký čas. Ani prudká stoupání mi na příští Tour nevadí. Upřímně: mně se ta trať líbí.“
NÁVRAT. Tak oslaoval König předloni po návratu domů do Moravské Třebové své sedmé místo na Tour.
Potěšil jej také návrat kopců, na které má z minulosti dobré vzpomínky. Osmým místem při horském dojezdu na vogézské Planině krásných dívek zahájil v červenci 2014 svůj vzestup pořadím Tour. A na pyrenejském Peyragudes si pro změnu výborně vedl o rok dříve při Vueltě.
„Jsem rád, že jsou znovu na trase. Znám je, mám s nimi zkušenosti. Jistě, je tam také spousta nových kopců, které nezná ani Froome. Promyslíme si, zda si je projedeme dopředu, minimálně některé sjezdy, protože ty mohou být opravdu rozhodující. Třeba sjezd z Galibieru v podstatě neznám.“
Dosud nikdy nezažil závod Grand Tour, ve kterém budou maximálně dvě horské etapy po sobě, tak jako na příští Tour.
„Přitom právě ty vícedenní horské bloky často závod udělají, protože potom dojde v horách ke spoustě výbuchů,“ poukazuje.
Ředitel závodu Christian Prudhomme se netají tím, že volbou trati pro rok 2017 chce iniciovat agresivnější cyklistiku - a že se zároveň snaží zamezit příliš kontrolovanému průběhu závodu, o nějž se v posledních dvou ročnících staral právě Königův tým Sky.
„Já se mu nedivím,“ reaguje König. „Prudhomme zároveň říká, že by nejraději snížil počet jezdců na tým, čímž by také přispěl k větší nekontrolovatelnosti závodu, i když osm jezdců je pořád hodně. Osobně nevidím jediný důvod, proč by na Grand Tour mělo jezdit v každém týmu devět lidí. Pochopitelně, čím méně ten závod bude kontrolovatelný, tím bude atraktivnější.“
Zároveň však König nachází pochopení i pro týmovou strategii Sky, na níž se v roce 2015 při druhém Froomově triumfu podílel také on sám.
„Kdybychom závod tolik nekontrolovali, byl by víc o náhodě. Pokud máte v týmu nejsilnějšího člověka na světě, jakým je Froome, musíte to dělat. Ovšem je mi jasné, že mnohým pak připadá Tour velice nudná, když má Sky v patnáctičlenné skupině pořád vepředu čtyři lidi.“
POD DOHLEDEM SKY. Početní i kvalitativní převaha britského týmu bývala často v koncovkách horských etap na Tour až ohromující.
Stavitelé trati příští Tour se podle českého cyklisty inspirovali úspěchy, jaké v posledních letech dosáhla se svým profilem španělská Vuelta. Nejen příklonem k prudším a často neznámým stoupáním, ale také pyrenejskou dvojkombinaci dlouhé horské etapy s následnou krátkou, explozivní.
„Takové kombinace dělají závod agresivnějším,“ říká König. „Za jedinou krátkou etapu se toho potom může přihodit opravdu hodně.“
Na letošní Vueltě hned po startu 118kilometrové etapy na Formigal „zaspal“ při dělení pelotonu a ztratil tím šanci bojovat o stupně vítězů v celkové klasifikaci.
LETOŠNÍ VUELTA. Skvělý byl na Aubisque, při prudkých stoupáních i v dlouhé časovce, naopak těžce zklamaný po etapě na Formigal.
Ujišťuje, že z drsného formigalského očistce vyšel poučen. „Nabral jsem tehdy spoustu zkušeností. Příští rok přistoupím ke krátké etapě na Tour úplně jinak.“