Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Konec bizarní kvalifikace: V Bahrajnu se v sobotu pojede postaru

Sebastian Vettel z Ferrari ve Velké ceně Austrálie formule 1. | foto: AP

20 2016
Čekání v boxech na konec časového limitu, který byl nastaven tak špatně, že téměř nedával šanci na zlepšení, je minulostí. Všemi kritizovaný formát kvalifikace formule 1 vydržel jediný závod.

Už od příští Grand Prix v Bahrajnu na začátku dubna se bude o pořadí jezdců na startu rozhodovat postaru. Šéfové a manažeři týmů se na tom dohodli ještě v dějišti Velké ceny Austrálie v Melbourne. Narychlo svolaná schůzka s jednoznačným rozhodnutím byla reakcí na zdrcující kritiku nového systému. Formálně musí návrat ke starému způsobu kvalifikace ještě posvětit Světová rada federace FIA.

Výsledky závodu najdete ZDE

„Chtěli jsme vylepšit show, ale vydali jsme se špatným směrem,“ konstatoval šéf Mercedesu Toto Wolff. Také podle slavného Nikiho Laudy byl pokus o změnu omyl. „Lidé chybují a tohle byla velká chyba,“ řekl legendární Rakušan, v současnosti předseda dozorčí rady stáje Mercedes.

V Melbourne v sobotu rozhodoval o pořadí na startu nově vyřazovací závod, z něhož postupně vždy nejpomalejší vůz v pravidelných intervalech odstoupil. Zavedení nového systému těsně před sezonou odsouhlasily všechny týmy i FIA.

Výsledkem měla být větší atraktivita, ale stal se pravý opak. V závěrečných minutách třetí části dokonce zůstala trať v Melbourne úplně prázdná. Soupeři dominantních mercedesů na boj o pole position rezignovali a také vítěz kvalifikace Lewis Hamilton i jeho týmový kolega Nico Rosberg nakonec předčasně vystoupili z vozů, aby šetřili pneumatiky na závod.

Podle původního systému kvalifikace byli jezdci vyřazováni v prvních dvou částech vždy až na základě dosažených časů po vypršení předepsaného času. Poslední jezdec měl vždy 90 vteřin, aby svůj čas zlepšil. To však nestačilo na to, aby obkroužil zaváděcí kolo, takže téměř všichni jezdci zůstávali v boxech a čekali, až kvalifikační sekce skončí. Aby zůstávali na dráze celou dobu, nemělo smysl, pneumatiky po dvou, třech odjetých kolech již nepodávají špičkový výkon. V poslední části proto ani nemělo smysl snažit se bojovat se zástupci nejrychlejšího Mercedesu.

Od Velké ceny Bahrajnu budou tedy opět jezdci bojovat ve třech částech a budou mít 20 nebo 15 minut na dosažení postupového času.

Autoři: ,




Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze