Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


KOMENTÁŘ: Pomůže Vettel týmovému kolegovi Webberovi k titulu? Jak jinak

VE VEDENÍ. Dva Red Bully v čele: první Sebastian Vettel, druhý Mark Webber. | foto: AP

10 2010
Když Massa pustil v Hockenheimu Alonsa na první místo, rozhořčilo to celou sportovní veřejnost. Týmová režie je zakázaná, ale zjistit ji je zhola nemožné. Pokud ji tedy někdo nepoužije tak nešikovně jako Ferrari v Německu. A to Red Bull určitě neudělá...

Z radosti po získaném Poháru konstruktérů zapomněli u Red Bullu na problém, se kterým se musejí vypořádat. Navzdory tomu, že jsou ve stáji zaměstnány desítky závodníků a i sám pan Mateschitz se vidí jako opravdový závodník, je celá operace Redu Bull F1 především marketinkovým tahem. Úspěch má upozornit na hlavní výrobek podniku a zvýšit jeho prodej – nic jiného.

komentář

Již minulou sezonu se rýsovalo, že nová kreace Adria Neweye bude mít navrch. Marketingový plán byl tedy jasný: nový talent formule 1, vždy vstřícný a usměvavý mladík Sebastian Vettel, se stane v dresu Red Bullu mistrem světa. Sympatičtějšího a zářivějšího propagátora své limonády si Mateschitz nemohl přát. Druhý pilot stáje, starší a zkušenější Mark Webber, který z velké části postrádá marketingové klady blonďatého Němce, měl týmu v zásadě jen zajistit dostatek bodů ohledně Poháru konstruktérů.

Několik chybiček (ať už vlastních, nebo technických) u Vettela však nepříjemně vše zbrzdilo. K tomu se přidružila skutečnost, že Webber v novém Red Bullu našel vůz, se kterým doslova splynul a rozkvetl. Jezdec, který v průběhu své kariéry nikdy nevypadal jako budoucí šampion, se najednou – i ke svému překvapení - ocitl v situaci, kdy mohl bojovat o titul. Najednou může překonat své dosavadní "zlaté hřeby kariéry", vítězství na festivalu Formule Ford a páté místo při debutu v F1 doma v Melbourne před osmi lety.

To se ovšem nehodilo (a stále ještě nehodí) Red Bullu do konceptu. Mateschitzova pravá ruka a v zásadě skutečný šéf stáje Red Bull, dr. Helmut Marko, se dlouho zdráhal připustit, že Webber má letos navrch a nechal oba jezdce závodit. Jak se Webber se vzniklým vnitrotýmovým chladem vůči jeho osobě vypořádal, je pozoruhodné. Marko a jeho pomahač Horner ani v Brazílii ještě nevsadili plně na Australana. V nitru duše pořád ještě doufají, že jim příznivé okolnosti příští víkend "přihrají" šampiona Vettela.

Musí při tom dát velký pozor, aby tím titul neztratili tak, jak se nedávno stalo McLarenu. Tehdy Dennis dovolil, aby si u něj navzájem ztěžovali život Hamilton s Alonsem, a nakonec se radoval Räikkönen.

Sebastian Vettel (vpravo) a Mark Webber z Red Bullu na stupních vítězů.

Red Bull byl jedním z týmů, který se otevřeně postavil proti (logické) politice Ferrari v Hockenheimu. Bude teď mít velký problém, věrohodně prodat vlastní taktiku. Sto tisíc dolarů, které muselo Ferrari svému bývalému řediteli, dnešnímu prezidentovi FIA, Todtovi za přestupek z Hockenheimu zaplatit, ale bylo spíše něžným pokáráním za hloupost, s jakou akci provedli, než bolestivým trestem. A tak má i Red Bull již teď svých sto tisíc připravených v obálce s adresou FIA.

V rozhovoru s Niki Laudou všemi mastmi mazaný Marko prozradil více než dost. Již v Brazílii měl Red Bull připravenou týmovou režii. Ta byla Vettelovi a Webberovi rozkázána v pohovoru ráno před závodem. "Oba jezdci směli jet tak dlouho 'na sebe', dokud měli matematickou šanci na titul," připustil jednooký Marko. To znamená, že kdyby jeli jen o 'malé body', musel by Vettel pustit nemilovaného kolegu před sebe.

A podle této strategie proběhne, když bude potřebí, také závod na Yas Islandu. "Pohár konstruktérů máme v kapse. Teď budeme naše síly soustředit směrem k titulu jezdců," prohlásil Horner.

Laudově otázce, zda Red Bull použije v poušti týmové režie, kdyby krátce před cílem vládlo 'brazilské' pořadí Vettel-Webber-Alonso (které by znamenalo Španělův třetí titul), se Marko ani nesnažil vyhnout: "Oba jezdci přesně vědí, jak se mají v takové situaci v zájmu týmu zachovat."

Mateschitz prostě konečně rozhodl, že je mu zamračený šampion Webber pořád ještě milejší než jásající konkurence od Ferrari. Preferovaný Vettel si ještě bude muset počkat – pokud se nestane zázrak.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze