"Byl na nejlepší cestě stát se superstar a jednou by se stal světovým šampionem i v MotoGP," mínil Španěl Angel Nieto, který byl v době Katóova světového triumfu v roce 2001 jeho týmovým kolegou. Kató tehdy jedenácti vítězstvími a 322 body vytvořil rekordy kubatury do 250 ccm, v nejsilnější třídě letos absolvoval svoji druhou sezonu, při loňské premiéře skončil sedmý.
Jeho nehoda ve třetí zatáčce po startu vyvolala bouřlivé diskuse o bezpečnosti okruhu. Už v průběhu závodního víkendu bodl do vosího hnízda hvězdný Ital Valentino Rossi. Po těžkém pádu krajana Marka Melandriho v kvalifikaci hovořil o nedostatečných úpravách kritických úseků trati. Některá místa označil za vyloženě nebezpečná. "Mluvil jsem o tom s japonskými organizátory. Mohu ale maximálně přispět návrhem nebo radou," řekl tehdy.
Španěl Sete Giberneau, startující rovněž v nejsilnější kubatuře, nyní dokonce vyzval kolegy k bojkotu japonského závodu. "My jezdci bychom měli držet spolu a nikdy tu už nestartovat. Ta trať je životu nebezpečná a v některých pasážích neodpovídá ani v nejmenším bezpečnostním normám. Jezdit tu je holý nesmysl," nechal se slyšet Giberneau.
Mírnější postoj zaujal například Herve Poncharal, týmový šéf kandidáta na titul Alexe Barrose. "Nechci vůbec tvrdit, že Suzuka není nebezpečná. Ale připadá mi, že Daižirova nehoda teď najednou začne sloužit jako záminka," uvedl. Katóův tým HRC mezitím ukončil bezvýsledné pátrání po příčinách nehody. Technická závada nebyla zjištěna.
Kató je 59. motocyklovým jezdcem v historii, který se od roku 1949 stal obětí nehody při závodě Grand Prix.