Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kandidátů na titul ve formuli 1 je pořád dost. Co napoví rozzářený Singapur

Závodní okruh v Singapuru | foto: AP

23 2010
Umělé osvětlení, úzké uličky v přístavu Marina Bay... Velká cena Singapuru formule 1 bude mít atraktivní kulisu a také zajímavou zápletku. Pět závodů před koncem světového šampionátu útočí na titul pět jezdců.

V průběžném hodnocení MS je první Australan Mark Webber z týmu Red Bull, který má 187 bodů. Po minulém závodu předstihl o pět bodů Lewise Hamiltona, který s mclarenem po kolizi nedojel.

Sedm Němců na startu

Díky návratu Nicka Heidfelda do seriálu formule 1 se v Singapuru postaví na start nedělní Velké ceny poprvé v historii najednou sedm německých pilotů. Stejně velkou kolonii měli v mistrovství světa naposledy Francouzi před 16 lety.

Heidfeld nahradí pro zbývajících pět závodů sezony ve stáji Sauber Španěla Pedra de la Rosu. Doplní tak šestici krajanů, kterou tvoří Sebastian Vettel, Michael Schumacher, Nico Rosberg, Adrian Sutil, Nico Hülkenberg a Timo Glock.

Němci tak napodobí bilanci Francouzů, kteří v sestavě Jean Alesi, Olivier Panis, Éric Bernard, Érik Comas, Olivier Beretta, Jean-Marc Gounon a Philippe Alliot absolvovali v roce 1994 Velkou cenu Maďarska. Na Hungaroringu navíc tehdy v předkvalifikaci neuspěli Bertrand Gachot a Paul Belmondo.

Protože se za první místo uděluje letos 25 bodů, může se teoreticky dostat do čela také ještě pátý Němec Sebastian Vettel (Red Bull) se 163 body. Před ním jsou ještě Jenson Button z McLarenu (165) a Fernando Alonso z Ferrari (166).

Webber je sice první, ale v Itálii se trápil a dojel až na šestém místě. Jeho vozu však budou zatáčky a úzká trať v Singapuru nejspíš sedět. "Ta trať je tady podobná jako v Monaku a Budapešti, a tam se nám dařilo," upozornil. "Chci rozhodně jet lépe než loni," prohlásil Australan, který singapurský noční závod v minulých dvou sezonách nedokončil.

Hamilton nejspíš půjde do závodu s rozporuplnými pocity. Loni totiž v Singapuru vyhrál, ale v minulém závodu vypadl hned v prvním kole. "Už jsem to pustil z hlavy. Vzal jsem si z toho ponaučení, protože mě to extrémně zklamalo," ujišťoval Brit. "Musím se zaměřit na to, co chci, a pořádně se soustředit. Motivaci mám, šampionát vrcholí," prohlásil.

Zpět do boje o titul se po vítězství v Monze vrátil Alonso. Jen o bod za ním je Button, který nevyhrál deset závodů za sebou, ale předvádí vyrovnané výkony. Stejně tak Vettel, jenž vyhrál jen jednou za posledních jedenáct Velkých cen, ale také pořád ještě může promluvit do čela konečného pořadí.

Odborníci hovoří o tom, že mclareny budou v úzkých ulicích ztrácet, jejich názor ale Button nesdílí. "Od závodu v Budapešti, kde to je podobné, se hodně změnilo. Udělali jsme hodně nových nastavení na autě, mechanici tvrdě pracovali a náš vůz je flexibilnější a připravený bojovat o stupně vítězů i na takových tratích," uvedl obhájce titulu mistra světa. "I když je jasné, že na ferrari a red bully asi mít nebudeme," přiznal.

V Singapuru se nebude moc předjíždět

Stejně jako v Monaku nebo v Budapešti se i o víkendu při Velké ceně Singapuru nejspíš nebude moc předjíždět, rozhodne se proto pravděpodobně už v kvalifikaci. Městská trať hostí pod umělým osvětlením závod mistrovství světa vozů formule 1 teprve potřetí.


Okruh měří 5067 metrů, závod se pojede proti směru hodinových ručiček na 61 kol. Je na něm čtrnáct levotočivých a deset pravotočivých zatáček s několika možnostmi k předjíždění. Maximální rychlosti kolem 300 km/h dosáhnou piloti ve startovní rovince. Trať osvětlí průměrně 3000 luxů po celé její délce.


Městské okruhy nepatří mezi jezdci k nejoblíbenějším, navíc umělé osvětlení může mít vliv na bezpečnost závodníků. Nejen kvůli tomu, že může při výpadku elektrického proudu náhle zhasnout, ale také proto, že odraz světla v loužích po dešti může piloty oslňovat. Jezdci ale věří, že ani třetí závod v Singapuru nenaruší déšť, což je v tropickém podnebí hodně časté.


Premiérový závod vyhrál Fernando Alonso díky tomu, že jeho stáj Renault nechala úmyslně havarovat jeho stájového kolegu Nelsona Piqueta, aby mohl Španěl dojet za bezpečnostním vozem ztrátu z tankování a výměny pneumatik. Šéf týmu Flavio Briatore kvůli aféře v F1 skončil. Loni singapurskému závodu kraloval Lewis Hamilton.


Charakteristika trati

Délka okruhu: 5,067 km.
Délka závodu: 61 kol = 309,087 km.
Nejrychlejší kolo v závodu: 2008, Kimi Räikkönen (Fin./Ferrari) - 1:45,599 min.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: 2008, Felipe Massa (Braz./Ferrari) - 1:44,801.
Nejrychlejší závod: 2009, Lewis Hamilton (Brit./McLaren) - 1:56:06,337 hod. (prům. rychlost 159,656 km/h).


Vítězové předchozích závodů

2008 - Fernando Alonso (Šp./Renault)
2009 - Hamilton

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze