DAKAR 2010 - VŠE O POUŠTNÍ RALLYE NAJDETE V NOVÉ PŘÍLOZE IDNES.CZ
Zájmem porvat se o místa na stupních vítězů se netají Aleš Loprais. V lednu třicetiletý synovec šestinásobného dakarského vítěze Karla Lopraise se svým týmem poctivě vyvíjel závodní speciál tradiční značky Tatra a jako generálku pojal podzimní Silk Way Rally po Hedvábné stezce, v níž v konkurenci osmi Kamazů obsadil třetí místo.
"Pro úspěch jsme udělali maximum a bude-li se nás držet štěstí, chceme být vysoko. Auto na to jistě má, ale Dakar je skutečně nevyzpytatelný závod," dodává Loprais, s nímž do kabiny závodního vozu usedne mechanik Milan Holáň a navigátor Jaroslav Miškolci.
V čele české vozby pojedou Loprais a Tomeček
Tradičním soupeřem Lopraisova týmu je sestava Tomáše Tomečka, který od roku 2005 připravuje vždy dva závodní vozy, jeden pro sebe a jeden pro Brazilce Andrého Azeveda. Rok 2010 nebude výjimkou.
Tomeček po smolné havárii z Dakaru 2009 postavil na základu starého auta prakticky úplně nové vozidlo a v rámci tréninku s ním vyhrál marockou Rallye Shamrock v říjnu tohoto roku.
Azevedo (na Dakaru 2009 pátý) startuje s repasovaným loňským vozem a k jeho přednostem patří kromě spolehlivosti i znalost prostředí jihoamerických tratí.
Sedlčanský Martin Macík se vtělil do role pilota závodního kamionu (navigátorem mu bude zkušený Josef Kalina, který se této úlohy zhostil už před 24 lety) a jezdícího manažera stáje KM Racing, v jejímž rámci startují i tři motocyklisté a dva čtyřkolkáři v čele s Josefem Macháčkem. Macíkův žlutý speciál Liaz nedoznal mnoha změn oproti stavu v průběhu roku, kdy s ním Macík vyhrál Baja Spain a na podzimní Rallye Hedvábné stezky dojel šestý.
Spáčilův tým nasazuje dvě Tatry
Dva nové kamiony Tatra v netradičním designu nasazuje sestava Czech Dakar Team okolo olomouckého Marka Spáčila. Spáčil, který bude pilotovat zelený vůz kopřivnické značky, přesedlal k Tatře poté, co poslední Dakar absolvoval za volantem Liazu. Druhý, žlutý kamion týmu bude pilotovat dřívější mechanik Martina Macíka Martin Kolomý.
Konkurence? Přímo světová, vždyť minimálně dvanáct posádek má reálnou šanci proniknout až na pódium. Celkový počet startujících se sice v kategorii kamionů citelně snížil, úbytek jde spíše na vrub snahám týmů šetřit na tzv. rychlé asistenci, která tvořila větší část dosavadního startovního pole.
Sedminásobní vítězové z ruského Kamazu nasazují tři stroje s těmi nejzkušenějšími posádkami, jaké vůbec mohli sestavit. Piloti Vladimir Čagin, Firdaus Kabirov a Ilgizar Mardějev patří rozhodně k největším favoritům a dosaženými úspěchy by mohli dláždit ulice.
Kromě Kamazů hrozí Nizozemci
Největší soupeř Rusů, Nizozemec Gerard de Rooy se v úloze jezdce nepředstaví. Doléčuje si zranění zad ze Silk Way Rally, a tak svůj kamion Iveco pronajal Francouzi Josephu Aduovi. De Rooyův otec Jan po Silk Way Rally ukončil v 66 letech závodní kariéru.
Konkurenci z Nizozemska tak reprezentuje především značka Ginaf se šesticí speciálů a továrním zajištěním. Na paty Čechům i "sborné" by měli šlapat hlavně jezdci Wuf van Ginkel a Marcel van Vliet, ale i soukromá posádka s tovární podporou pod vedením bývalého pilota formule 1 Jana Lammerse.
V těžkých dunách lze vždycky počítat s dvojicí kamionů Hino rodinného týmu Sugavarových, vždyť otec Jošimasa je jedním z největších veteránů Dakaru a v 69 letech má zkušeností na rozdávání.
Vítěz Dakaru 2007 Holanďan Hans Stacey tentokrát chybí poté, co značka MAN oficiálně odstoupila od podpory svého závodního týmu a Staceymu chybí potřebná technika.
Jiří Vintr (32) je spolupracovníkem Loprais Tatra Teamu. Jako navigátor press caru řízeného Karlem Lopraisem se zúčastnil Dakaru 2007-2009, Středoevropské rallye 2008 a Hungarian Baja 2008. Jako akreditovaný novinář absolvoval evropskou část Dakaru 2004 a 2006. Tematice Dakaru se jako publicista věnuje přes deset let a podílel se jako spoluautor na třech knihách o dakarské rallye, toto téma zpracovává posledních pět let i pro odborný časopis Trucker. |