Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kam v roce 2010 na kvalitní formuli 3? Český fanoušek má na výběr

Britská F3, Chilton na Hockenheimringu. | foto: Roman Klemm

18 2010
Tak jako v minulých sezonách, budou evropský motosport v kategorii F3 ovládat tři silné šampionáty: mistrovství Evropy, Velké Británie a Německa. Český fanda je může shlédnout všechny, protože budou hostovat i nedaleko na Hockenheimringu, Norisringu nebo Sachsenringu.

Evropský šampionát

Mistrovství vzniklo sloučením mezinárodních šampionátů Německa a Francie a startuje již několik let v rámci populární DTM. Pokud ovšem jedna z výše zmíněných sérií bolestivě pocítí zavedení nové GP3, tak to bude především evropský šampionát.

Mistrovství umožňuje použití nejnovějších šasi a v posledních letech se na území motorů rozpoutal nákladný souboj mezi Mercedesem a VW. Evropská F3 je tudíž s odstupem tou finančně nejnáročnější a počet mladíků, kteří najdou mecenáše s milionem Euro nazbyt, nezadržitelně klesá.

Mistrovství, kterému ještě nedávno kralovali Hamilton, Rosberg, Sutil, Kubica nebo Grosjean proto možná ztratí (napříč díky DTM plným ochozům) své výsadní postavení. Závody se bohužel začaly stěhovat ze střední Evropy a jejich počet letos bude na historicky nízké úrovni. Z pohledu českého turisty zůstaly jen tři podniky, které by stály za návštěvu: úvod a finále šampionátu v Hockenheimu a jako zlatý hřeb sezony víkend na betonové dráze v Norimberku začátkem července.

Mnoho mladých talentů, kteří by se jinak měřili právě zde, letos poputuje do formule GP3, která stejně tak jako GP2 pojede v rámci F1. Proto je roku 2010 skupina favoritů velmi přehledná: Brit Alex Sims a čerstvá trojka Williamsu-F1, Fin Valtteri Bottas, pojedou za francouzské mistry týmu ART s motory Mercedes.

Jejich velkým soupeřem by se měla stát stáj Signature s tovární podporou VW. Francouzi nasadí navrátilce z GP2, Edoarda Mortaru a mistra německé F3, Laurense Vanthoora. Relativně úzký kruh favoritů doplňuje Španěl Roberto Merhi z úspěšného týmu Mücke.

Britský šampionát

Na britském ostrově se dřívě pyšnili nejsilnějším šampionátem F3 vůbec – to ale bylo za dob Ayrtona Senny, Martina Brundlea nebo později Häkkinena, Barrichelly, McNishe a Sala. V poslední dekádě to byl evropský šampionát, který začal hrát co se do prestiže a počtu kvalitních účastníků týče prim. Brity zasáhla finanční krize, zastaralost jejich okruhů a především jejich geografická izolace. Snaží se proto pořádat více závodů "na pevnině", čímž jejich mistrovství ještě více ztrácí na dříve výjimečném charakteru.

Český fanda se ale může radovat ze skutečnosti, že Britové vedle jejich tradičního hostování ve Spa - tak jako minulý rok - opět zavítají i na Hockenheimring. Podnik, v jehož rámci na start půjde i německá F3 a sílící ADAC-GT-Cup je tedy jednoznačně povinností pro fanoušky monopostů z Čech. Britská F3 při tom divákovi nabídne hned tři různě dlouhé závody za víkend.

V Anglii letos nastoupí několik zajímavých jezdců: zkušeným pilotům rázu Nakadžimy, Huertase a Buzaida se postaví Red Bullem podporovaní debutanti Felipe Nasr z Brazílie a Jean-Eric Vergne z Francie. K tomu talentovaný Španěl Juncadella a Malajec Jaafar.

Jen co se jména týče stojí za zmínku i Alex Brundle, syn bývalého pilota F1 Martina.

Formule 3, SemenovFormule 3, Suzuki

Německé mistrovství

Pokud oba jmenované šampionáty v posledních letech zastihla stagnace, je německé mistrovství jasně na cestě nahoru. Především zásluhou opatrného vedení v čele s bývalým majitelem týmu, Bertramem Schäferem. Němci brzy poznali, že musí vsadit na finanční dostupnost a nepovolili použití nejnovějšího materiálu.

Také proto počet účastníků neustále roste a byl to Schäfer, kdo letos mohl jako první hlásit, že jsou všechny kokpity jeho šampionátu obsazeny. Nikdy se při tom nesnaží o rivalitu s jiným mistrovstvím a prodává i nadále své mistrovství jako přípravku na Evropu. Toho využili v posledních letech jezdci jako Hülkenberg, Vietoris a Vanthoor.

Nejzajímavějším podnikem 18 závodů čítajícího německého Poháru-F3 jistě bude výše zmíněný víkend v Hockenheimu, kde může divák ve stejný den vidět i esa z Anglie. Také výlet na Sachsenring hned za hranicemi severních Čech jistě slibuje dobrý sport.

Nejlepší vyhlídky na titul má vicemistr roku 2009, Stef Dusseldorp. Výborný Nizozemec nastoupí opět za Volkswagenem podporovanou stáj Van Amersfoort a jeho kolegou bude syn známého ladiče Abta, rychlý Daniel Abt. Výbornou sestavu nabídne i stáj Motopark, za kterou pojede syn Jana Magnussena, Kevin, Brazilec Luis Derani a synovec bývalého pilota F1 Hanse, Rene Binder z Rakouska.

Také ikona švýcarské F3, Jo Zeller, se konečně dočkal dorostu: v jednom z jeho vozů nastoupí syn Sandro. Vedle těchto nováčků o titul jistě pojede i třetí minulého ročníku, Markus Pommer ze stáje Brandl.

Bohužel se všechny tři mistrovství obejdou bez české účasti. Základna tuzemských talentů je v osobách Krále (GP2), Charouze a Salaquardy (WSbR) vyčerpána a tým Jaroslava Kosteleckého ani po roční pauze nenašel piloty s dostatečným finančním zázemím…

Box

Evropská F3:
09.-11.04 – Le Castellet, Francie
23.-25.04. – Hockenheim, Německo
21.-23.05 – Valencia, Španělsko
02.-04.07 – Norisring, Německo
06.-08.08. – Nürburgring, Německo
20.-22.08. – Zandvoort, Holandsko
03.-05.09. - Brands Hatch, Velká Británie
17.-19.09. – Oschersleben, Německo
15.-17.10. – Hockenheim, Německo

Britská F3
03.-05.04. – Oulton Park, Velká Británie
01.-02.05. – Silverstone, Velká Británie
22.-23.05. – Magny Cours, Francie
29.-30.05. – Hockenheim, Německo
17.-18.06. – Rockingham, Velká Británie
30.-31.07. – Spa, Belgie
07.-08.08. – Thruxton, Velká Británie
14.-15.08. – Silverstone, Velká Británie
29.-30.08. – Snetterton, Velká Británie
25.-26.09. – Brands Hatch, Velká Británie

Německá F3
10.-11.04. – Oschersleben, Německo
08.-09.05 – Sachsenring, Německo
29.-30.05. – Hockenheimring, Německo
17.-18.07. – Assen, Holandsko
24.-25.07. – Nürburgring, Německo
07.-08.08. – Assen, Holandsko
14.-15.08. – Eurospeedway, Německo
28.-29.08. – Nürburgring, Německo
02.-03.10. – Oschersleben, Německo

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze