Měl strach. "Jaký udělám dojem? Neztrapním se?" Pak šlápl na plyn a vyjel z boxů. Napoprvé. V kanárkově žluém Jordanu, který ovládl letošní Velkou cenu Brazílie, se řítil do první zatáčky. Věděl, že brzdy má formule 1 silné, ale stejně byl překvapen. "Cuklo mi to hlavou. V brzdách je neuvěřitelná síla."
Pak už kolo za kolem zrychloval. "Nejel jsem okamžitě na hraně." Zkoušel, co si může dovolit. Při krátkých zastávkách v boxech připojili technici jeho auto na počítač, stáhli data a jel dál. 61 kol ve středu, 51 ve čtvrtek. Celkem 112 okruhů pro kluka, který ve formuli 1 nikdy neseděl. Není divu, že byl spokojený.
Jeho týmovým kolegou byl Nick Heidfeld, který má v rukou už 66 velkých cen. Zastavil se na kus řeči. "Jedeš v F1 poprvé? Jak se ti to líbí?," ptal se Janiše. "Pak jsme se už každý věnovali své práci," dodal Janiš.
A olomoucký rodák nebyl ve Španělsku jen do počtu. Inženýři týmu Eddieho Jordana ho nešetřili. "Testovali jsme různé typy pneumatik Bridgestone. Jejich přilnavost je neuvěřitelná. Jsou výjimečně měkké a na nových jste na vozovce jako přilepený," chrlil záplavu superlativů. Druhý den zkoušek zapršelo a mohl si zkusit i jízdu na pneumatikách do mokra a do přechodných podmínek.
Zúčastnil se i testů aerodynamiky. Jordan zkoušel nové zadní přítlačné křídlo. "To jsem se nejdřív rozjel na jedničku, vyhodil rychlost a nechal auto dojet. Pak jsem si nastavil na volantu určitou maximální rychlost a na rovince se ji pokoušel co nejdéle udržet."
První den na suché dráze ztratil na druhý jordan Nicka Heidfelda dvě vteřiny. Druhý den na mokru se už zkušenější odvážil šlapat na pedál víc a v konečném výsledku ztratil na Heidfelda 1,5 vteřiny. "Ale ten měl lehčí a jinak nastavený vůz," dodal Janišův manažer Antonín Charouz.
V posledních kolech ztrácel na německého jezdce pouhé tři desetiny vteřiny. "Toho si skutečně vážím," řekl Janiš. Za deště se postupně blížil i časům williamsů, v kterých nechyběl ani Ralf Schumacher. Měl výhodu, že okruh se učit nemusel. "Jerez jsem znal dobře z testů F3000," potvrdil.
V Jordanu byli s jeho jízdami spokojeni: "Za deště jel fantasticky. Stále se postupně zlepšoval," uvedl šéf závodního týmu James Robinson. "V jeho věku jde o velmi kvalitní výkon."
Dosažené časy, středa 3. 12. 2003:
1. R. Schumacher Williams 1:17.705 116 kol
2. Button BAR 1:18.292 61 kol
3. Gene Williams 1:18.422 52 kol
4. Sato BAR 1:18.692 82 kol
5. Badoer Ferrari 1:18.830 75 kol
6. Massa Ferrari 1:19.074 75 kol
7. Rosberg Williams 1:19.468 68 kol
8. Burti Ferrari 1:19.554 42 kol
9. Heidfeld Jordan 1:20.004 34 kol
10. Janiš Jordan 1:21.930 61 kol
Dosažené časy, čtvrtek 4. 12. 2003:
1. Badoer Ferrari 1:25.439 12 kol
2. Massa Ferrari 1:26.059 56 kol
3. Heidfeld Jordan 1:26.545 50 kol
4. Burti Ferrari 1:26.666 11 kol
5. Button BAR 1:26.709 26 kol
6. Gene Williams 1:26.957 76 kol
7. R. Schumacher 1:26.976 69 kol
8. Sato BAR 1:27.437 49 kol 49 kol
9. Janiš Jordan 1:28.001 51 kol
10. Piquet Williams 1:28.640 46 kol
11. Rosberg Williams 1:30.262 30 kol
Co řekl k testům svého svěřence manažer Antonín Charouz?
Český závodník Jaroslav Janiš v monopostu Jordan. |
Jaroslav Janiš pomáhá při úpravách vozu Jordan pro jeho testování |
Jaroslav Janiš, testovací pilot stáje f1 Jordan. |
V monopostu Jordan sedí pilot Jaroslav Janiš. |
Jaroslav Janiš ve voze Jordan. |
Nový pilot Jordanu Nick Heidfeld testoval 3. - 4. prosince v Jerezu spolu s Jaroslavem Janišem. |
V prvním prosincovém týdnu 2003 testoval vůz F1 (williams FW25) i syn trojnásobného mistra světa formule 1 Nelsona Piqueta Nelsinho. |
Nelsinho Piquet okusil v Jerezu podruhé v životě jízdu ve voze formule 1. |
Jaroslav Janiš cestoval kvůli přípravě monopostu jordan do sídla britského týmu v Silverstone. |
Jaroslav Janiš cestoval kvůli přípravě monopostu jordan do sídla britského týmu v Silverstone. Mechanici mu právě berou "míru" na sedačku. |
Jaroslav Janiš na tiskové konferenci. |