Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Je tu jaro, čas zpeněžit zimní medaile. Vědí to i Sáblíková, Bauer a Záhrobská

Martina Sáblíková se zlatou medailí při oslavě olympioniků z Vancouveru na Václavském náměstí. | foto:  Dan Materna, MAFRA

24 2010
Zimu snů prožili na ledu a sněhu čeští sportovci a svět se jim uznale klaní. "I v Rakousku obdivují, jak máme potenciální medailisty téměř ve všech zimních odvětvích. To je bombastická záležitost," říká v Kufsteinu žijící český marketingový expert Kurt Matz, jenž se podílel na organizaci mnoha lyžařských a biatlonových světových šampionátů.

"Jen si to uvědomte: Česko je zemí bez velehor, přesto šíří záběru zastiňuje v zimních sportech velmoci Švédsko, Finsko či Rusko," zdůrazňuje Matz. "Jenže takové úspěchy si vyžadují i změny myšlení na vrcholných orgánech. Mnozí funkcionáři ČSTV a svazů už nedokážou úspěšné sportovce patřičně prodat."

Ti se potom spoléhají především na své manažery a marketingové agentury.

Lyžařka Šárka Záhrobská s bronzovou olympijskou medailí. Rychlobruslařka Martina Sáblíková ukazuje fanouškům a novinářům medaile po svém příletu ze zimních olympijských her ve Vancouveru.

Pro Martinu Sáblíkovou, Lukáše Bauera a Šárku Záhrobskou, tři české olympijské hrdiny, teď hlavní sezona skončila. Nastává čas, kdy je zapotřebí jejich medaile "zpeněžit".

"Rychlobruslařskou kariérou by se Martina měla zabezpečit do konce života," tvrdí Petr Novák, kouč Sáblíkové, a poukazuje: "Jiné země si svých nejlepších sportovců cení víc. Polské rychlobruslařky mají z olympiády jen bronz z družstev, přesto jim stát dá od 35 let až do důchodu měsíční rentu 1 200 eur. A trenér, který nám předloni nabízel, ať jdeme závodit za Kazachstán, mi teď spočetl, že jsme přišli o 50 milionů korun. Tolik by tam Martina za tři své olympijské medaile dostala na prémiích."

Z peněz, jež Sáblíková obdržela od sponzorů, do letoška platila i přípravu ostatních členů svého týmu, bez nichž odmítá trénovat.

To se Novákovi hrubě nelíbí.

"V českých podmínkách bych ocenil, kdyby se dopracovala k částce 20 milionů za reklamu ročně. I když v porovnání s cizinou by to vzhledem k jejím úspěchům bylo stále málo."

Experti: Její potenciál je 10 milionů

Marketingoví experti, které oslovila MF DNES, se v tomto směru drží při zemi.

"Její hodnota sahá k 10 milionům ročně," říká Miroslav Černošek, šéf agentury TK PLUS.
"Vyšší částky jsou u nás nereálné. Když jsme kdysi sháněli peníze pro Šebrleho po jeho zlaté olympiádě, také jsme se 10milionům jen přiblížili. Vždy se rozcházejí představy sportovce a firem. Ty se snaží srazit ceny co nejníž."

Kolik v zimě vydělali


1. Bauer (běh na lyžích) 4 395 000
2. Sáblíková (rychlobr.) 4 271 000
3. Záhrobská (alp. lyž.) 1 435 000
4. Janda (skoky na lyžích) 452 000
5. Churavý (sev. kom.) 446 000
6. Hájek (skoky na lyžích) 405 000
7. Verner (krasobruslení) 404 000
8. Březina (krasobruslení) 320 000
9. Koukal (běh na lyžích) 208 500
10. Jakš (běh na lyžích) 195 000

Částky jsou v Kč za odměny na ZOH, MS, ME, SP a v dalších soutěžích před zdaněním, nezahrnují příjmy z reklam. Březina si v případě umístění do 10. příčky na MS polepší minimálně na 475 000 Kč.

Podle Karla Tejkala z téže agentury si některé firmy raději koupí za 5 až 10 milionů ročně reklamu na dresu některého z ligových fotbalových klubů, který bude vidět v televizních zprávách každý týden.

Rovněž Jakub Dlouhý, marketingový expert agentury Concept One, soudí: "Přikláněl bych se k 10 milionům ročního marketingového potenciálu u každého z tria Sáblíková, Bauer, Záhrobská." Soudí, že na ně vsadí firmy, hledající pro své kampaně atributy, jako jsou pracovitost, píle a vytrvalost. "Znevýhodňuje je však to, že nikdo z nich není mediální hvězdou typu Aleše Valenty po Salt Lake City, chybí jim Valentovo showmanství.

A strašně hloupá je pro ně současná doba. Ekonomická krize bude mít letos na sport ještě tvrdší dopad než loni. Každý z nich přesto má potenciál, aby za pomoci své agentury našel minimálně jednoho nového velkého partnera."

O Sáblíkovou pečuje už 5 let agentura SportInvest, s níž má uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou. Po hrách ve Vancouveru kolovaly zvěsti, že se o ni strhne boj a že chystá "přestup" do agentury bývalého desetibojaře Roberta Změlíka, která se třetím rokem stará o Romana Šebrleho.

To však trenér Novák, jenž dohlíží na smlouvy své svěřenky, včera vyvrátil: "Zůstáváme u SportInvestu." Spekulovalo se též, že novým partnerem rychlobruslařky bude gigant ČEZ. Ani tuto informaci zatím nikdo nepotvrdil.

"Kvůli krizi trvá rozhodování o jakémkoli kontraktu déle," říkáDavid Trávníček ze SportInvestu."Zájem o Martinu je. Máme čas. Je to otázka týdnů, maximálně měsíců."

Novák nedávno pohrozil, že pokud se finanční situace jeho svěřenců nezlepší, může ukončit působení u týmu. To však Sáblíkové těžkou hlavu nedělá: "Znám ho. Vím, že tohle sice říká, ale že nás stejně neopustí."

Cesta vede přes cyklistiku

Bauer a Záhrobská mají sice méně medailí než ona, zato podle Černoška oproti Sáblíkové i jednu výhodu: "Jejich sporty jsou spojené s lyžemi, tedy s masově použitelnými výrobky."

Vítání Lukáše Bauera v Božím Daru

Bauerův manažer Martin Müller oznámil, že pro svého svěřence sehnal dva nové sponzory, jejich jména dosud tají. "V jednání je též nový generální partner a další aktivity v oblasti cyklistiky." Tudy vede cesta rovněž pro Sáblíkovou, která patrně bude v létě na kole závodit.

Záhrobská je nyní v nejtěžší pozici. Manažerský rozchod s otcem ji vrhne do víru složitých jednání o smlouvách, které bude od otce převádět přímo na sebe. Až je vyřeší, bude teprve "prodávat" bronz.

Pohled z ciziny: Sáblíková má na 15 milionů ročně


V Česku nebyl sportovní marketing nikdy jednoduchý. V komunistické době temna tu prakticky neexistoval, po revoluci byl živelný a přiživila se na něm spousta dobrodruhů. Naštěstí se ho pár lidí, jako Černošek, Trávníček nebo Vacek, naučilo dělat.

Martina Sáblíková a trenér Petr Novák s pohárem pro vítězku SP na dlouhých tratích a medailemi ze SP a MS ve čtyřboji
Ideální by bylo, kdyby všichni tři, Sáblíková, Bauer i Záhrobská, byli nyní u jedné agentury. Pak by pro ně mohla vyrazit opravdu velké peníze. Když zůstane každý na svém písečku, bude to těžší.


Zvlášť když průnik do zahraniční reklamy je pro Čechy vždy složitý, to poznal už kdysi dávno Lendl v porovnání sMcEnroem.


Žijeme navíc v době krize. Samo o sobě poslední dobou nejde nic, firmy se už o vás nepřetahují.


A musíte si uvědomit i to, že pokud dá velká firma Sáblíkové třeba 5milionů, musí mít dalších 5milionů v kapse, aby s ní zaplatila i špičkovou propagaci. To je věčný problém menších sportů.


Nevhodný by byl u každého z nich pokus o vlastní podnikatelské aktivity. Když se před lety Dominik Hašek vrátil domů a chtěl dělat obchody Dominator, říkal jsem jeho lidem: Vy jste se zbláznili. Dopadlo to takřka bankrotem.


Sáblíková bude mít podlemě marketingovou hodnotu 10 až 15 milionů korun ročně. Jakákoli vyšší částka je v Česku sen. Doporučil bych jí propagaci zdravé výživy nebo výrobků typu Red Bullu.


Přes 10 milionů se může díky popularitě alpského lyžování dostat i Záhrobská. Ovšem musí si nejdřív srovnat manažerské věci kolem sebe. Otec, ať byl jakýkoli, byl výborný manažer. Jako rodinný tým byli silní, vycucli trh, co to šlo. Teď by mohla kromě jiných aktivit propagovat i alpská střediska, lákat tam reklamou turisty.


Bauerův potenciál sahá k 10 milionům korun ročně. Je velkou osobností, po Katce Neumannové největší, jakou kdy české klasické lyžování mělo. Není však typem, který by chtěl ztrácet čas větším množstvím reklamních aktivit.

Kurt Matz

Tři otázky pro tři české olympijské hrdiny


Kde plánujete dovolenou?
Sáblíková:
V květnu nejspíš jako obvykle v Řecku. Teď se budu zatím jen tak povalovat doma.
Bauer: Koncem dubna volím stoprocentně moře, spíš Kanáry než Egypt, ale nechám rozhodnout rodinu. A v létě klidně vyrazíme ještě někam po Česku.
Záhrobská:  Během dubna mám ještě reklamní povinnosti a testuji nové lyže. Dovolenou zatím neplánuji, pokud během léta zatoužím po moři, bude to asi rozhodnutí ze dne na den.


Jste olympijskými medailisty, zbohatli jste, můžete si plnit sny. Jaká netradiční činnost vás láká?
Sáblíková:
Stačí mi, když budu jíst a odpočívat, zkouknu na DVD pár nových filmů a postupně navštívím příbuzné a přátele, na které jsem neměla čas. Dostala jsem i nabídku svézt se závodním autem na okruhu. Ale radši bych jela jako spolujezdec. A kdybych přece měla řídit, vzala bych si to nejpomalejší auto, jaké tam bude.
Bauer: Takových tužeb by bylo. Třeba seskok padákem mě láká. Nebo projet se rychlým závodním autem.
Záhrobská: Napadá mě heliskiing. Doufám, že jednou na něj vyrazím třeba do Kanady.


Budete se zabývat i jednáním s potenciálními sponzory?
Sáblíková:
To teď neřeším. Sponzory mám dobré a jsem za ně strašně vděčná, protože dokážou ocenit mé úspěchy.
Bauer: Rozhodne můj manažer. Vím, že teď nastává období, kdy je potřeba být vidět, zpeněžit končící olympijskou sezonu a vydělat peníze na tu další. Nechci nic přehánět. Ale jsem připravený na to, že si měsíc budu plnit povinnosti ke sponzorům a médiím.
Záhrobská:  Jednání mě určitě čekají. Co se týče reklamy, chci nejprve znát konkrétní nabídku a až potom se rozhodnu, zda ji přijmu nebo ne.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze