Fascinace českými dobrodruhy. O Africe jsem snil od vojny, vypráví Valtr

  9:23
Na začátku byla fascinace prvními českými dobrodruhy, kteří na přelomu 80. a 90. let začali na Rallye Paříž–Dakar sbírat úspěchy. Někdy v té době začal Jaroslav Valtr snít, že by si jednou slavný pouštní závod chtěl vyzkoušet. Mezitím se Dakar přestěhoval do Jižní Ameriky, kde šternberský závodník čtyřikrát startoval jako pilot.
Jaroslav Valtr

Jaroslav Valtr | foto: Petr Lusk

Loni zajel životní osmé místo, ale se stájí Buggyra se rozešel a nakonec dostal nabídku od Tomáše Vrátného startovat s tatrou stáje Bonver Dakar Project na Africa Eco Race, závodě jedoucím po stopách původní Rallye Dakar. Splnil si dávný sen a bojoval o vteřiny na místech, kde sbíral svá vítězství i legendární Karel Loprais. Mezi kamiony skončil Valtr druhý za kamazem pilotovaným Rusem Karginovem.

Vážně jste před pětadvaceti lety začal u televize snít o Dakaru?
Bylo to tak. V jedenadvaceti jsem se vrátil z vojny, začal podnikat a se ženou jsme si za první peníze koupili satelit, abychom mohli fandit tatrám a liazkám. Uchvátilo mě to. Každý člověk má nějaký sen, a když se mi začalo dařit, přemýšlel jsem, jak si ho splnit. V roce 1997 jsem si koupil první terénní auto, závodím od roku 2004, ale když jsem měl jet na první Rallye Dakar v roce 2008, tak ji zrušili a následně přesunuli do Jižní Ameriky. Až teď jsem si to díky nabídce Tomáše Vrátného mohl vyzkoušet.

Před startem jste toužil prohnat favorizované ruské kamazy. Jeden jste nechal za sebou, takže jste spokojený?
Mám radost, že jsme je dokázali porazit ve čtyřech nejtěžších etapách. A hodně jsem se od Karginova naučil i tím, že jsem s ním jel v kontaktu. Auto má ale hodně tvrdý podvozek, což bylo nepříjemné v rozbitých marockých etapách. V Mauritánii se to srovnalo a auto fungovalo pěkně, hlavně v dunách. Najeli jsme čtyři tisíce kilometrů s minimálními přejezdy a spojovačkami, navíc je tam stabilní počasí, i když ráno v Maroku bývají i tři stupně pod nulou, takže vstávání ze stanu bývá zajímavé.

Posádku Tatry Jamal, která si na Africa Race 2017 dojela pro druhé místo, tvořili Jaroslav Valtr, Rostislav Pilný a Filip Škrobánek.

V cíli jste ztrácel hodinu, kde jste ji mohl získat?
Určitě v těžkých etapách, v dunách, při průjezdech kamenitých polí, kde Rusové občas jezdí riskantně, dělají chyby a mají defekty. Tam rozhoduje chytrost a zkušenosti. V dunách musí jet člověk s otevřenou myslí, nepodělat se z náklonů a prudkých výjezdů. V ěděl jsem, že motor na to má. Rusové jezdí na tvrdých kolech a skáčou, což se jim jednou nevyplatilo, protože prorazili chladič. Já se přikláním k tomu, jezdit na hodně podhuštěných pneumatikách, v klidu s koly na zemi, protože ve vzduchu se auto strašně špatně řídí. (smích)

Jak jste byl spokojený s Tatrou Jamal?
Je perfektní, motor Renault od týmu MKR má asi tisíc koní a byli jsme s ním velmi spokojení. Jen v jedné etapě nám kámen urazil regulátor tlaku vzduchu, takže jsme upravovali tlak vzduchu v soustavě dofukováním a odfukováním pneumatik, respektive měchů na podvozku, plus ofukem v kabině.

Prý jste z prvních kamenitých etap byli hodně obouchaní.
Tím, že je podvozek hodně tvrdý, tak při různých průjezdech děr a skoků funguje hlavně zadní náprava jako gumový míček - odrazí se a dostanete ránu do hlavy od zadní stěny kabiny. Těch ran jsme pobrali strašlivé množství a po dvou etapách jsme měli pocit, že se umlátíme. Navíc když máte bolesti, ztrácíte výkon. Takže před dalšími etapami jsme si každý preventivně rovnou šupli paralen a fungovalo to.

Jaroslav Valtr dokáže na Africa Race dostat kamion Tatra Jamal do vzduchu....

Tomáš Tomeček (v cíli třetí v kategorii kamionů - pozn. red.) si pochvaloval, jak spolu Češi na závodě drželi a že má velmi dobré vztahy i s ruským týmem. Bylo to tak?
Rusové jsou přátelští, dokud jsou první a nešlapete jim na paty. Ale česká výprava fungovala dohromady a pomáhali jsme si. Tomáš Tomeček u mě zastavil, když jsem měl problém s regulátorem tlaku, a radil mi. Fungovali jsme pospolitě a majitel závodu pan Schlesser o nás říkal, že jsme česká mafie.

Loni jste jel Rallye Dakar v Jižní Americe, teď máte čerstvou zkušenost z Africa Race. Jak vyznívá srovnání obou závodů?
Rallye v Jižní Americe má pořádající firma jako byznys, naopak Jean-Louis Schlesser je starej dakarák, který pořádá Africa Race proto, že ho to baví. Ctí myšlenku zakladatele Sabineho, že chce, aby všichni dojeli a měli z toho zážitek. Kdežto v Jižní Americe se první tři etapy udělají vyřazovací, aby vypadlo co nejvíc závodníků, a je to neosobní. Dodnes ani nevím, jak vypadá ředitel závodu Lavigne, kdežto Schlesser má svoje letadýlko, v etapě ho vidím třikrát čtyřikrát, a když mám problém, naznačí nám cestu. Po dojetí chodí po bivaku, baví se se závodníky a řeší problémy. Je to přátelský závod. Sice v jídelně nejsou stoly a jí se na zemi na kobercích jako kdysi, ale přispívá to k domácké atmosféře. A když jsme tlačili Rusy, chodili nám všichni gratulovat. (smích)

Často se řeší i omezené možnosti předjíždění v Jižní Americe, naposledy při incidentu Martina Macíka s Nizozemcem Peterem Versluisem, který se rozčiloval, že ho nepustil před sebe v boji o desítku.
V Jižní Americe jedete po normálních cestách, takže když se začne prášit, je velmi málo prostoru na předjíždění. Být na místě mladého Macíka v tento moment, tak bych také neuhnul. Byla to poslední etapa, jeden Holanďan před ním ho brzdí, druhý za ním ho vytrubuje a možná se na něj i domluvili. To už je jako power-play v hokeji, také se nepískají fauly. Strašně těžko se předjíždí a prohraje ten, kdo je moc slušný a uhne. V Africe jsou cesty většinou široké a nebo jsou to obrovské planiny, kde uhnete sto metrů doprava nebo doleva, jak se vám chce. Navíc na Rallye Dakar se preferují určité týmy a jezdci, dostávají takzvané žolíky. Je to tedy trošku nespravedlivé, ale taková jsou pravidla, nemyslím si však, že je to to pravé.

Který závod tedy budete chtít jet příští rok?
Chtěl bych jet Afriku, ale uvidíme, s kým to bude. Řekl jsem Tomáši Vrátnému, že s tímto autem se dá jet, ale je potřeba ho upravit, nebo postavit druhé. To je na něm a záleží, co se jim podaří udělat, pak se můžeme dohodnout. Ale nechci si zavírat dveře úplně všude. Počkám, jak se to vyvrbí.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Třinec - Sparta 2:1. Sekunda od prohry, domácí zázračně vybojovali sedmý zápas

11. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:17

O první branku se oba semifináloví soupeři přetahovali až do třetí části. Vstřelila ji sice Sparta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Podivné praktiky svazu a vzniklá škoda. Hokej stále nemá síň slávy. Proč?

19. dubna 2024

Premium Nově budovanou Síň slávy sliboval hokejový svaz otevřít v březnu. Jenže to nesplnil. Prostory v...

Dostal druhou žlutou, i tak chytal dál. Martinez zařídil Aston Ville postup

18. dubna 2024  23:39

Těsně před poločasem dostal žlutou kartu za zdržování. Když po první sérii penaltového rozstřelu...

Moderní pětibojařka Hlaváčková prošla na SP v Ankaře do finále

18. dubna 2024  23:27

Moderní pětibojařka Lucie Hlaváčková se jako jediná z Češek probojovala do finále na Světovém...

Souček s Coufalem v pohárech končí, raduje se Leverkusen. Liverpool smutní

18. dubna 2024  20:23,  aktualizováno  23:05

Manko z venkovního zápasu nedohnali. Fotbalisté anglického West Hamu s Vladimírem Coufalem a...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...