Jezdcům tady mohou zvýšit plat, nebo dát padáka. Mechanici tady zase klidně přespávají na palandách a kuchtí si snídaně, aby jejich tým ušetřil za hotel. A především je tady všechno, co potřebujete k závodění. Od malé dílny přes náhradní pneumatiky až po samotnou motorku.
Vítejte v týmovém kamionu. Kolosu, co váží třicet tun, měří přes patnáct metrů a bez něhož, jak řekne třeba jeho řidič Petr Čížek, by se nedalo závodit.
"Je v něm všechno, co potřebujeme. Vejde se do něj kompletní vybavení, které pak máme v boxech. Je tady malá garáž i kanceláře pro šéfa s televizí a internetem," popisuje Čížek, který ve stáji Interwetten MotoGP pracuje jako mechanik a zároveň řídí truck. "Pro mě je to lepší než létat. Já si za volantem odpočinu. Ale znám experty, co s truckem třeba spadli z dálnice, protože usnuli, nebo ho někde při couvání ťukli."
Na okruh přijíždí už v úterý večer, ve středu pak se zbytkem týmu vybaluje věci a několikrát kamion přepucuje. Ten totiž v padoku musí vždy už z dálky zářit. "Leští se to k dokonalosti," říká.
Jestli vás zajímá cena, pak kamion vyjde na šest až sedm milionů korun, jeho interiér si týmy navrhují samy a většině z nich stačí jen jeden. Pouze ty, které sponzorují továrny, mají díky finančním možnostem dva.
A liší se i vnitřek. Malé garáže, kde se dá smontovat motorka i vyčíst data z počítače, jsou ještě u všech. Ale zatímco týmy z MotoGP a bohatý zbytek mají uvnitř kamionů přepychové kanceláře, kde šéfové vedou jednání se sponzory i jezdci, pak ty chudší jsou rády, že mají v náklaďácích palandy, kde může i sedm osm mechaniků přespat.
To je i případ stáje Matteoni CP, za kterou jezdí Lukáš Pešek. "Ale kolikrát jsou mechanici radši, že nemusí složitě cestovat z okruhu na hotel a zpět. Vyhnou se zácpám," popisuje Pešek.
On na okruhu rovněž bydlí. Ve středu sem přijel se svým skvěle vypadajícím karavanem, v němž najdete širokou postel, záchod, sprchu i stolek a televizi se satelitem. "Takže i v cizině si pěkně naladíme Novu nebo Českou televizi," popisuje Peškův osobní trenér Miloš Čihák.
Právě on s ním na závodech je a spolufinancoval i koupi tohoto karavanu, jenž už ojetý vyšel asi na milion a půl. Mimochodem – hned vedle Peškova karavanu stojí s tím svým Karel Abraham. Byť od Masarykova okruhu bydlí pár minut autem, raději spí přímo tady. "Člověk je rád, že večer padne do postele."
A když si dá špunty do uší, tak ani neslyší, kterak mechanici v nedalekým boxech až do noci štelují motorky.