Veřejnoprávní televize si tak vstřelila vlastní gól. "Bylo to i v zájmu všech skupin diváků," tvrdí šéf sportovní redakce ČT Otakar Černý.
Opačný názor sdílejí rozčilení fanoušci, jejichž dlouhý seznam stížností směřoval na server idnes.cz:
"Totální fiasko ČT!"
"Fotbal mám rád, ale tohle je moc."
"Žijeme v Kocourkově."
"Bago staré gardy dostalo přednost před nejprestižnějším závodem Světového poháru skokanů, navíc s českým favoritem."
Závěr 1. kola z Garmische sice ČT vtěsnala do přestávky fotbalu, jenže to nikdo z fanoušků nevěděl, protože přenos z Garmische avizovala až ze 2. kola, od 15.05.
"Nemohli jsme přece každému telefonovat, aby se koukal už o přestávce," reaguje Černý.
To jistě ne. Ale mohli na takovou eventualitu upozornit například při předchozím závodě v Oberstdorfu nebo na webu ČT.
"To nešlo. Co kdyby konec prvního kola na přestávku nevyšel," namítá televizní boss.
Zásadním problémem je však programová skladba. Proč veteránské "bago" místo prvotřídního lyžování? Černý vysvětluje, že o vysílání fotbalu uzavřela ČT smlouvu už loni v březnu, původně se měl hrát na Silvestra.
"Pak jsme jej kvůli přenosu ze Zlaté lyže přesunuli na 1. ledna. Jenže potom měl Janda famózní formu a na poslední chvíli jsme nasmlouvali Turné. Programově už s fotbalem nešlo hnout."
Ve skutečnosti televizní lídři ani neuvažovali, že by přátelský fotbalový zápas odvysílali ze záznamu.
"Lyžování nezajímá každého. Nám zase píší lidé, kteří si stěžují, že jim Janda pokazil fotbalovou přestávku, kdy jsme měli vysílat doplňkové soutěže z derby," říká Černý a hned dodává: "Divák je vždy naší prioritou."
Průzkumy sledovanosti však dokázaly, že o přímý přenos ze skoků byl na Nový rok dvojnásobný zájem než o fotbal.
Skokanské Turné patřilo k tradičnímu sportovnímu menu České televize, teprve loni z programu zmizelo, což vedení ČT zdůvodňovalo neúnosně vysokou cenou přenosových práv. Nyní se po roční odmlce na obrazovky vrátilo.
"Za kolik peněz jsme práva koupili, zůstane naším tajemstvím. Ale byla drahá," naznačuje Černý.
Vlastníkem práv je na 10 let, do roku 2007, německá společnost RTL, která za ně zaplatila organizátorům Turné 101 milionů eur (víc než 3 miliardy korun).
Ze skokanských galapodniků se manažeři RTL pokusili udělat "zimní formuli 1", nasadili nejmodernější techniku i 35 kamer při každém závodě – a očekávali, že se jim investice brzy vyplatí.
V době největší slávy domácích hvězd Schmitta a Hannawalda požadovali obchodníci z RTL za půlminutovou reklamu během přenosu 60 tisíc eur. I když německý boom opadl, stála taková reklama 38 tisíc eur.
Rovněž na prodeji práv do světa se RTL snaží co nejvíce zbohatnout. Česká televize se získaným zbožím naložila neuctivě. Okleštěný přenos ve "zbytkovém fotbalovém čase" snížil divácký prožitek ze závodu.
S tím však Černý nesouhlasí: "Vysíláme čtyři závody. Jestli je někdo tak malicherný, že mu vadí, když neuvidí všechny skokany, co končí na 98. místě, má smůlu."
Pohled MF DNES: Přehmat před smrštíČeská televize chystá olympijskou smršť. Rychlobruslení, biatlon, jízdu v boulích, rozbory, rozhovory, komentáře, zajímavosti. Za 38 dní si televizi můžete zapnout v kteroukoli denní i noční dobu a uvidíte sport z Turína. Bude to nonstop olympiáda. Nedělní přehmat to však neomluví. Veřejnoprávní televize za těžké peníze získala práva na skokanské Turné, mohla nadchnout diváky superlety Jakuba Jandy, jenže místo toho vysílala fotbalové derby starých gard a pod můstek přepnula až před 2. kolem. Hloupým tahem prohrála velkou novoroční šanci. A ještě zatvrzele tvrdí, že chybu neudělala. JAN PALIČKA |