Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nastavit štít, za který nefouká. I tak se na slavné Tour hlídá lídr

Cyklista Leopold König | foto: Profimedia.cz

8 2014
Londýn (Od našeho zpravodaje) - Vítězný oblouk zářil loni do tmy Paříže a Chris Froome před ním slavil svůj triumf na cyklistické Tour de France. Tedy nejen svůj, ale triumf celého týmu Sky. Ten ho 21 dnů střežil a opatroval.

Když letos britský hubeňour a­ obhájce titulu přijel na start do Leedsu s ­plánem dobýt žlutý dres podruhé, znovu nezapomněl zmínit své muže: „Máme silný tým, každý dal do přípravy všechno.“

Jako lídr ví, že sám Tour nevyhraje, že jsou chvíle, kdy nemůže šlapat první, kdy se ve snaze ušetřit co nejvíc sil musí schovávat za kolegy. A jejich prací zase je připravit kapitánovi servis all-inclusive.

„Je to o tom, aby byl kolem lídra pořád někdo, dva tři lidi v dosahu, aby nebyl na větru, ale schovaný, v ­háku,“ popisuje Jan Bárta. Sám má při debutu na Tour i osobní ambice, které prokázal v pondělním úniku, ale v dalších dnech bude těmto ambicím nadřazena dřina ve prospěch velkého snu - aby Leopold König, kapitán NetAppu, skončil celkově v první desítce.

Bárta, Němci Schillinger a Voss či Australan Dempster jsou tu pro práci na rovinách, Španěl De la Cruz a Portugalci Machado s­ Mendésem mají za úkol vydržet s Königem co nejdéle v kopcích, kde se hlavně bude formovat podoba výsledků Tour. Úspěch kapitána ční nade vše, i proto NetApp na soupisku nezařadil svého nejlepšího spurtera Benetta, aby netříštil zájmy.

„Museli jsme najít rovnováhu mezi chráněním Lea a agresivním závoděním, abychom pořadatelům ukázali, že bylo dobré rozhodnutí vzít nás na Tour,“ říká Ralph Denk, manažer NetAppu. „Proto je v týmu mix závodníků - vrchaři i závodníci pro klasiky, jako je třeba Jan. Ti jsou silní na rovinách, mají zkušenosti s úzkými silničkami, jsou vysocí. Budou štítem pro Lea. A zároveň se ve vybraných dnech mohou sami ukázat v únicích.“

A tak zatímco Bárta šlapal v úniku, zbytek týmu se po celý den držel střídavě na dosah lídrovi. To kdyby nastal mechanický problém, kdyby bylo nutné měnit kolo a doprovodný vůz by se zrovna nacházel daleko v koloně.

Kdyby se v „aprílové“ Británii měnilo počasí a König by potřeboval další vrstvu oblečení nebo pláštěnku. Nebo kdyby potřeboval doplnit „palivo“, vždyť závodníci za den na Tour spálí třeba i 6 000 kalorií a v horkých etapách vypijí třeba dvacet půllitrových lahví tekutin.

„I tyhle úkoly probíráme na poradě,“ vyprávěl Bárta. Čtvrthodina Denkova proslovu za zavřenými dveřmi týmového busu je ranním rituálem. „Určí se, kdo má zkusíit únik, kdo bude hlídat Lea nebo kdo jezdí k autu pro bidony.“

Aby König dojel z nervózní Anglie na francouzskou půdu s minimální ztrátou, byl úkol číslo 1. Dva dny se to dařilo. V pondělí ne. Přestože byl profil rovinatý, v koncovce nabral König minutovou ztrátu.

„Leo se dnes necítil dobře a v poslední třetině etapy za deště ztratil,“ líčil sportovní ředitel Enrico Poitschke. Ale Tour je ještě dlouhá. A v horách půjde o mnohem víc než o jedinou minutu.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze