Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jachtaři pluli s větrem o závod

23 2000
D a l m á c i e - Jaderské moře v oblasti střední Dalmácie patřilo letos od 10. do 13. října českým námořním jachtařům při 4. České námořní rallye. Letošní ročník byl zároveň také Mistrovstvím republiky v námořním jachtingu. Zájem o start rok od roku stoupá a už letos narazil na strop organizačních možností. Zatímco před čtyřmi lety startovalo 17 lodí, o rok později šestadvacet, loni jedenačtyřicet, letos se na start postavila rovná padesátka plachetnic. Při pohledu na padesátičlenný les bílých plachet na rozvlněné hladině lze jen těžko uvěřit, že Česká republika je vnitrozemská země.

Závodí se na identických deset a půl metrů dlouhých kajutových plachetnicích Elan 33/31. Ty pořadatelé pro závod pronajímají z mnoha přístavů na chorvatském pobřeží. Kapitáni jednotlivých soutěžních posádek si pak lodě vylosují. Pro příští rok připravují pořadatelé z brněnského TPS Centra společně s Českým svazem jachtingu přesná nominační kritéria a uvažuje se o rozdělení startovního pole do několika tříd.

Posádky mohou být maximálně šestičlenné. Sportovní úroveň mistrovství rok od roku narůstá, když mnohé posádky pro závod lanaří špičkové závodníky z okruhového jachtingu. Příkladem je třeba Tomáš Musil, mistr Evropy ve třídě Fireball v roce 1998 a několikanásobný mistr republiky, který byl spolu s Lukášem Neumannem členem letošní vítězné posádky. Na celkově druhé lodi v cíli byl zase Jakub Kozelský, rovněž několikanásobný mistr ČR a čtvrtý na Mistrovství světa ve třídě Vaurien v roce 1998. Čtyři závodníci třídy Vaurien pak pod vedením Radima Hartla (loňský vítěz Evropského poháru) vytvořili další posádku. Závodu se zúčastnil také David Křížek, který letos společně s Martinem Ducháčem přejel na ultralehkém katamaranu Sector Atlantský oceán. Mladá závodnická krev prospívá dramatičnosti závodu, když především po startu probíhaly mezi jachtami ostré souboje a na repertoáru bylo i taktické vytlačování, “kradení” větru apod.

Závod se koná jako etapový, kdy během šesti dní zakotví plachetnice každý večer v jiném přístavu. Letošní nejdelší etapa měřila 32 námořních mil (asi 60 km). Hned start první etapy byl za deště a slabého větru odložen a celé etapa byla později zkrácena. Přesto se dostalo i na velké barevné plachty - spinakry, které oživily šedivě ponurou mořskou hladinu. Na cílové čáře byla první loď Radima Hartla, těsně následována pražskou posádkou Martina Kulíka. Třetí byli obhájci loňského prvenství vedení kapitánem Vladimírem Navrátilem. Druhá etapa zavedla všech padesát soutěžních lodí do národního parku souostroví Kornaty i na otevřené moře. Pořadí na prvních dvou místech si prohodily lodě z předešlé etapy. To byl také začátek suverénní cesty lodě Jakov kapitána Martina Kulíka za celkovým vítězstvím, když v žádné ze šesti etap neskončili hůře než na druhém místě. Diskvalifikována byla jedna z favorizovaných posádek pod vedením Martina Štikara, když ve snaze o maximální odlehčení své plachetnice přes opakovanou kontrolu neměla na lodi kotvu, což rozhodčí museli ohodnotit jako závažné porušení bezpečnostních pravidel.

Od třetí etapy panovalo ideální jachtařské počasí a díky silnému větru bylo každý večer téměř pravidlem několik roztrhaných plachet. Na otevřeném moři nebyly vyjímkou více než dvoumetrové vlny. Čtvrtou etapu zdramatizovala několik mil před cílem závada na lodi Jakov dosud vedoucí posádky. Jachta začala z neznámých důvodů rychle nabírat vodu, přestalo poslouchat kormidlo. S vypětím všech sil nakonec uhájili v etapě těsně druhé místo při neustálém vylévání vody z podpalubí kbelíkem. Až po protnutí cílové čáry byl čas na provizorní opravu, kdy musel jeden člen posádky na otevřeném moři v potápěčských brýlích pod vodu utěsnit hřídel kormidla, kudy voda do lodě pronikala.

Přes tuto anabázi si posádka upevnila vedoucí místo v celkovém pořadí. Před startem závěrečné šesté etapy bylo už sice rozhodnuto o celkových vítězích, ale bodové rozdíly na dalších místech byly jen velmi těsné a slibovaly ostré taktické souboje. Atraktivní start proti větru musel být dokonce opakován. Druhé místo celkově uhájila posádka Vladimíra Navrátila na lodi Josip obhajující loňské prvenství. Třetí místo si s přehledem udržela loď Zrinka kapitána Václava Švece.

Závodu se zúčastnila mimo soutěž také posádka tělesně postižených, tzv. Handicap team. Startovali na modernější lodi s větší plochou plachet a v jedné z etap dokonce dojeli přede všemi ostatními.

Závěrečná etapa byla odstartována ve velmi silném vetru, proto jeli všichni jen na částečně vytažené plachty

Barevný les spinkarů vyrostl na moři když foukal příhodný zadní vítr

jedna z jachet krájí vlny, které při rallye místy přesahovaly dva metry

Loď číslo 2 (vlevo) s kapitánem Vladimírem Navrátilem, která obhajovala loňské vítězství, se těsně míjí s jednou ze soupeřících posádek

Slunce zapadalo a jedna z posádek chytá vítr do spinkaru

Pohled z jedné z jachet při Námořní rallye

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze