A tak vyjede jako první Čech do závodu Transat ag2r, na lodi větší. A hlavně: s parťákem, Britem Philem Sharpem.
"Konečně se vyspím, můžeme si dovolit i hodinu a půl," líčí Křížek. Závod, který se koná každé dva roky, startuje 20. dubna ve Francii, vede přes Biskajský záliv kolem Madeiry do Karibiku.
Vzdálenost zhruba 6 870 kilometrů překonala nejrychlejší posádka za 19 dní, 22 hodin a 50 minut.
Oproti Křížkovu poslednímu sólovému dobrodružství je to souboj odlišný.
"Transat byl extrémnější. Tohle je závod profesionálů, v tvrdších podmínkách."
Všechny posádky jedou na stejných lodích, záleží tedy na jachtařském umění. Lodě vezou i techniku – satelitní telefon či dva počítače.
"Nemusíme tolik šetřit kila, ale stejně vezeme jedno těžké oblečení, jedny kraťasy." Váha přibude s vodou na vyvažování. "Ale vaky na věci musíme mít děravé, abychom v nich nemohli mít vodu navíc." A třeba záchod chybí. Takže potřeba se vykonává... "Přes palubu."
Ani strava nezní vábně: tablety na podporu imunity, voda, sušené ovoce, ořechy, energetické tyčky a gely, dehydrovaná jídla. "Budeme mít i balíčky pro extrémní počasí," vypočítává Křížek.
Zatímco ostatní posádky se sehrávají roky, on začal s parťákem trénovat v únoru.
"Na mně bude hlavně práce u kormidla, on má zkušenosti s využitím počítačů. A je hodně dravý, otužilý. Ostrovan. Handicap máme velký. Ale od dob Minitransat věřím na zázraky," říká Křížek, který při premiéře v sólozávodě skončil třetí.
Dobrodružství, jež stojí tři miliony korun, je pro něj krokem k dalšímu snu. Třída Figaro, na které se závod jede, je vysokou jachtařskou školou. "Člověk musí získat cit pro loď, která je náročná na ovládání. Je to základ, pokud se chci dostat mezi profesionály na velkých lodích."
Jednou chce v baru vyprávět o tom, jak sám přeplul Atlantik na 20metrové lodi, jež plachtí stovkou.