„Už se to blíží, co?“ usmíval se Křížek, když se minulý týden na pár dnů zastavil doma v Plzni.
Zatím má jednu jistotu. Špičkovou loď, srovnatelnou s těmi nejlepšími, které se postaví na start. Na plavidle dlouhém pouhých 6,5 metru pracoval celou zimu. „Osvědčilo se to. Je rychlá, všechno vyladěné,“ liboval si jachtař.
Přesto přemýšlí, jak loď ještě odlehčit. Všechno přebytečné likviduje.
I laminátová konstrukce na malý vařič vzala za své. Místo ní vařič přivařil rovnou k bombě, zavěsil na lano a přikotvil gumou. „Všechno je v detailech. V praxi to nemá velký vliv, ale pro psychiku jsou i tyhle blbosti hrozně důležité,“ vysvětlil.
Vlastní síly Křížek poprvé v sezoně otestoval ve dvouposádkovémzávodě Demi-Clé na 160 námořních mil, který absolvoval s Milanem Hájkem. A dopadlo to historickým úspěchem pro český jachting. Křížkova loď Atlantik FT dorazila do cíle ve francouzském Douarnenez jako třetí.
Ve dvou se to lépe táhne, to platí i na moři. Je čas odpočinout si, v noci se dělit o spánek. „Střídali jsme se s Milanem po třech hodinách, ale spát stejně moc nešlo. Byla velká zima, pětimetrové vlny.
V cíli jsme byli pořádně rozlámaní,“ líčil Křížek. Ale přítomnost „parťáka“ na palubě vítal. „Když jste sám, soustředění je maximální. Pořád je třeba mít vše pod kontrolou.“ Přítel bývalé českémiss Lucie Váchové si do zářijového Minitransatu naplánoval šest ostrých testů.
Za sebou má ve Francii kromě dvouposádkového Demi-Clé i sólový závod na 220 námořních mil Trophee Marie-Agnés Péron. Na konci června Křížek absolvuje dvouposádkový MiniFastnet, neoficiální mistrovství světa.
„Jede se z Francie do Irska a zpět, celkem 700 mil. Na startu bude sto lodí, už začátek bude pořádné maso. Jezdí se kolem útesů, loni jsme se tři dny probíjeli v bouřce proti vlnám,“ řekl Křížek.
V dalším klání na 110 mil v půli července Plzeňan vyzkouší novou sadu plachet. „Pak je zabalím a použiju až na Minitransat,“ plánoval.
Přitom už by nemusel absolvovat žádný závod, nominaci na extrémní plavbu do Brazílie má jistou. Proč riskovat? „Potřebuju trénovat.
V zimě jsem se věnoval hlavně lodi, sám pouze jezdil na rotopedu. A při závodech testuju i stravu, zvykám si na režim, který mě čeká v září.“ S několika jachtaři, kteří se s ním postaví na start výjimečné plavby, spolupracuje. „Vytvořili jsme takový česko-slovinsko-holandský pakt.
Já jim pomáhám sehnat lana, oni mně zase dehydrovanou stravu.“ Ve vlnách Atlantiku už bude na všechno sám, oceánem se bude probíjet celý měsíc. „Vůbec dojet bude skvělé. Ale chtěl bych být do desítky,“ snil Křížek.
Na cestu mu budou hrát oblíbené kapely, od Metalliky přes Kabáty až po Kryla. Přibalí si i „Cimrmany“. „A hlavně vzkazy od kamarádů.
Když jste napůl šílení a zavřete raději všechny nože pod zámek, právě tyhle hlasy vás drží nad vodou.“ Do dne D se probudí 16. září.