Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Já na Tour? Umím si to představit, říká cyklokrosař Štybar

10 2010
Ocitl se na rozcestí. V nejbližších dnech možná Zdeněk Štybar učiní největší rozhodnutí kariéry a podepíše smlouvu, která určí další jeho osudy. Stane se po Kreuzigerovi a Raboňovi třetím Čechem v silničním pelotonu elitních stájí Pro Tour?

Nebo zůstane věrný "jen" cyklokrosu, s letní odbočkou na horská kola? Jeho nová smlouva by platila od roku 2011. Může ji podepsat třeba až na podzim. Přesto pospíchá.

"Radši vyjednávám už teď, abych měl pak dost energie na závody a neužíralo mi ji rozhodování.
Chci mít jasno, co bude dál."

Vezměme to popořádku. Zaprvé: cyklokros. Vyhrál jste v něm vše. Je motivací vyhrát to znovu?
Rozhodně. Toužím dokázat, že to nebyla náhoda. Chci si užít sezonu v dresu mistra světa a nechci si ji užívat z 10. nebo 15. místa.

Zadruhé: horská kola. Rozhodl jste se usilovat na nich o olympiádu v Londýně 2012. Co vás k tomu přimělo?
Loňská biková republika, kde jsem jel do posledního kola o vítězství. Tehdy jsem si řekl: Jo, mám šanci nominovat se na olympiádu. Ovšem pokud do toho půjdu, nemíním v Londýně startovat jen jako kus do počtu, ale s ambicemi na Top Ten.

Sven Nijs, váš velký soupeř z cyklokrosu, byl v olympijském Pekingu na horském kole osmý.
Tak. Ani já nechci dva roky přípravy obětovat jen proto, abych na hrách naplnil Coubertinovo heslo.

Letos se chystáte objet Světový pohár horských kol. Co prozatím od sebe očekáváte?
Startuju tam až úplně vzadu, loni jsem měl při prvním svěťáku číslo 220. Pokud bych se propracoval k 50. místu, bude to úspěch. Na úzké trati se prostě dopředu neprotlačíte a v 1. kole čekáte před sjezdy i výjezdy. Loni jsem hned v prvním okruhu nabral 7 minut ztráty. Nejdřív se musím propracovat k lepším pozicím na startu.

Profil tratí je cyklokrosu podobný. V čem je naopak pro vás největší rozdíl?
V délce a stylu závodění. V cyklokrosu jedeme hodinu totální hranu, není tam vteřina na odpočinek. Na bikách přece jen máte občas sjezd, kdy si srdce odpočine. Zato závodíte dvě hodiny.

Je tu však ještě třetí, možná největší výzva: silnice. V zimě jste hovořil o touze startovat jednou na Tour de France. Stále to platí?
O to právě teď jde. Pokud podepíšu na další tři roky smlouvu s ryze cyklokrosovým a bikovým týmem, tak téma silnice definitivně uzavřu. Za tři roky mi bude 28 a to už je na silnici pozdě. Jestliže chci jet Tour, musím teď podepsat smlouvu s týmem Pro Tour.

A uděláte to?
V nejbližších 10 dnech bych měl vědět víc. Mám nabídky. Největším kandidátem je Quickstep. Za ten bych od roku 2011 mohl jezdit.

V jaké roli?
Jezdil bych v jejich barvách cyklokros i horská kola, ale navíc bych za ně startoval na silnici v klasikách i ve velkých etapákách, jako je třeba Kolem Švýcarska – s výhledem třeba až na Tour.

Opravdu si umíte představit, že odšlapete tři týdny na Tour?
Umím. V létě taky trénuju tři týdny v horách, kde jezdím 5 až 7 hodin denně. I když Tour se samozřejmě jede v jiné intenzitě.

A že by vaše tělo zvládlo kombinovat tři odvětví, i tomu věříte?
Měl jsem v létě stejné testy jako Stijn Devolder, který na silnici dvakrát vyhrál Flandry. Ale rozhodně nechci celý rok pořád jen závodit. To by mé tělo vydrželo tak 2 roky, než by se kouslo. Chci si vybírat a mít dobře vymyšlený systém startů, abych dokázal zregenerovat.

Co tedy bude při jednáních s Quickstepem klíčové? Peníze?
Ty rozhodně sehrají velkou roli. Pokud bych měl podepsat jako nováček na silnici za minimální předepsanou gáži, neudělám to. Rád bych měl smlouvu jako mistr světa v cyklokrosu. I proto je pro mě důležité, že Quickstep je belgickou stájí. Tam je cyklokros v televizi každý víkend.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze