Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


IndyCar v Kentucky: taktické vítězství mazaného Brazilce Castronevese

Pozdější vítěz Helio Castroneves (v popředí) jede bok po boku s týmovým kolegou Ryanem Briscoem v závodě Kentucky Indy 300, který je součástí série IndyCar. | foto: AP

5 2010
Noční závod na oválu v Kentucky vyhrál Helio Castroneves. Zase jednou nerozhodla rychlost, ale taktika. Mazaný Brazilec úspornou jízdou ušetřil jednu palivo, před cílem nemusel tankovat a z hloubi pole se posunul do vedení.

Zajímavý ovál u města Sparta v Kentucky hostil monoposty IndyCar již desetkrát. Týmy měly s tratí a jejími o 14 stupňů převýšenýmy zatáčkami dosti zkušeností. O to překvapující bylo, že se podnik stal do velké míry festivalem outsiderů.

V kvalifikaci byl průměrem 350 km/h překvapivě nejrychlejší Ed Carpenter. Nevlastní syn zakladatele IRL Tonyho Georga letos startuje jen občas za tým Panther a prosadil se poprvé. Malá stáj Panther, za kterou dříve úspěšně jezdil Tomáš Enge, našla pro Kentucky tak dobré nastavení, že i její druhý jezdec patřil mezi nejrychlejší: Dan Wheldon zajel třetí čas.

Druhým menším týmem, který v Kentucky dokázal přesvědčit, byl Conquest. Bertrand Baguette, který po testech Sauberu F1 nakonec zakotvil v USA, zajel výborný šestý čas a jeho nový týmový kolega Scheckter uzavíral nejrychlejší desítku.

Také lídr celkového hodnocení Will Power dokázal, že se s americkými ovály nadobro spřátelil a postavi vůz Rogera Penskeho na druhé místo. Dario Franchitti neměl – stejně tak jako mnoho dalších favoritů - úspěšnou kvalifikaci a směl vyrazit pouze z jedenácté pozice.

Při své honbě za diváky a výhodnými časy televizních přenosů se IndyCary snaží stále častěji startovat až večer. Závod za umělého osvětlení patřil především Powerovi a Wheldonovi, přičemž Carpenterovi boj o špičku zmařila jedna nepovedená zastávka v boxech.

Jak se v posledních letech stále častěji stává, měla o vítězi rozhodnout taktika. Pilot, který se nakonec smál ve Victory Lane, neměl s bojem o vedení dlouho co dělat – tankoval ovšem ve správný okamžik: za neutralizace po nehodě Meiry, Briscoa a de Silvestrové.

Brazilec Helio Castroneves tuto fázi využil k neplánovanému doplnění nádrže, což mu umožnilo opustit rytmus konkurentů a vydržet na trati vždy o několik kol déle. A to mu nakonec vyneslo vítězství.

Krátce před koncem vedl výborný Wheldon před Franchittim a Kanaanem. Všichni ale věděli, že budou muset krátce před cílem dotankovat. S prvním vítězstvím týmu Panther od sezony 2005 to tedy vypadalo zle. A skutečně: během posledních deseti kol zajel každý z pilotů vedoucí skupiny ke "své pumpě”.

Castroneves, který absolvoval relativně bezbarvý závod ve středu pole, si tuto zastávku uspořil – a ocitl se ve vedení! V cíli byl tučných 13 sekund před Carpenterem a Wheldonem, za kterými dojelo v těsném závěsu dalších šest vozů.

Dario Franchitti zachránil páté místo. V cíli byl o půldruhé sekundy před osmým Powerem a stáhl tak Australcův bodový náskok na pouhých 17 bodů. Do konce šampionátu zbývají již jen dva závody. Za dva týdny putují IndyCary ke svému jedinému podniku mimo americký kontinent na Twin Ring do japonského Motegi.

Výsledky

1. Helio Castroneves (Br.) Penske
2. Ed Carpenter (USA) Panther/Vision + 13.1597s
3. Dan Wheldon (Brit.) Panther + 13.9214s
4. Tony Kanaan (Br.) Andretti + 13.9931s
5. Dario Franchitti (Brit.) Ganassi + 14.1968s
6. Marco Andretti (USA) Andretti + 14.5669s
7. Scott Dixon (NZ) Ganassi + 15.1025s
8. Will Power (Aus.) Penske + 15.6142s

Celkové hodnocení IndyCar Series
1. Will Power 552 b.
2. Dario Franchitti 535 b.
3. Scott Dixon 469 b.
4. Helio Castroneves 448 b.
5. Ryan Briscoe 418 b.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze