„Na závod se už těším, ale zároveň mám velký strach. Už trénujeme na místě a zrovna při poslední vložce byl na trati led, voda, sníh, jen sucho nebylo nikde,“ řekl Wagner, který se v uplynulé sezoně stal mistrem republiky ve sprintrallye mezi vozy s pohonem jedné nápravy a obsahem do 2000 ccm.
První ostré kilometry s novým renaultem absolvuje až v úterý. „Seděl jsme v něm už o víkendu,“ řekl Wagner žijící v Teplicích. Bývalý motokárový reprezentant se do celého seriálu Super 1600 nepřihlásil, protože včas nesehnal dost peněz na pokrytí sezony a neodeslal přihlášku. Navíc nechtěl riskovat pokutu, pokud by vynechal některý ze sedmi vypsaných podniků.
„Chceme ale jet všechny a přestože se naše výsledky nebudou průběžně počítat, tak věřím, že pokud se nám bude dařit, někdo si nás všimne,“ vysvětlil Wagner, jenž nebude startovat s pronajatým, ale vlastním vozem, a jehož navigátorem bude bývalý spolujezdec Romana Kresty Jan Tománek
Zda se v letošní sezoně představí v některé soutěži v České republice, není jasné. „To nedokáži říci. Ani nevím, kdy se to může rozhodnout,“ přiznal Wagner. Ve třídě Super 1600 je s vozem Citroën Saxo přihlášen i Pavel Valoušek, jenž by měl opět závodit s italským spolujezdcem Pierem Scalvinim. Loni v mistrovství světa předčasně skončili po několika neúspěšných závodech.
Rozhovor s Janem Tománkem:
Navvigátor bude ve světě častěji než Kresta
Dlouhých osm let se na českých i zahraničních rallye objevovala posádka Roman Kresta, Jan Tománek. Od nové sezony se jejich cesty rozdělují. Navigátor Jan Tománek se přitom objeví ve světě častěji než jeho bývalý kolega. Ve dvojici s teplickým Viktorem Wagnerem ve voze Renault Clio se představí na všech dílech juniorského mistrovství světa. Svědkem jejich premiéry bude proslulá Rallye Monte Carlo. Tománka čekají také starty v domácím šampionátu, ve felicii bude „číst noty“ Jaroslavu Vančíkovi.
„Příchod k jinému týmu pro mě představuje novou inspiraci,“ těší se na sezonu 2003 třicetiletý Jan Tománek.
Roman Kresta nechtěl váš rozchod příliš komentovat. Budete hovornější?
V Austrálii jsme se domluvili, že zkusí absolvovat závod s někým jiným. V zásadě jsem nebyl proti, přivítal jsem to. Jen jsem po Romanovi chtěl, aby mi zpětně řekl, co se mu na spolupráci s novým spolujezdcem Milošem Hůlkou líbilo a co ne. Ale vyjádření jsem neslyšel.
Ale o vašem rozchodu se spekulovalo už v létě, kdy vás údajně měl nahradit Petr Gross...
Dočetl jsem se to v novinách, když jsme letěli do Keni. Ale od Romana jsem neslyšel, že by mě měl vystřídat Gross.
Jezdili jste spolu dlouho. Nazrála situace k radikálnímu řešení?
Náš vztah byl osmiletý, poslední dvě sezony jsme většinu roku trávili spolu. Možná nějaká ponorka vznikla. Ovšem není vyloučeno, že spolu zase pojedeme.
Předpokládám, že nabídka od Viktora Wagnera nebyla jediná a že jste si mohl vybírat...
Nabídek bylo a je spousta. Ale pro mě je důležité, že můžu zůstat v mistrovství světa. Je to inspirující. České mistrovství můžu jezdit za deset let.
Ale přece jen se v něm představíte...
Pojedu s Jardou Vančíkem, protože jsme výborní kamarádi. Nebude to povinnost, jen jsem se tak domluvili. Půjde o závody na odreagování. Zatím nemáme uzavřené všechny smlouvy se sponzory, ale začátek sezony určitě zvládneme. Měli bychom jet velký mistrák a vybrané sprinty v okolí.
Spousta lidí má představu, co obnáší práce navigátora v českém prostředí. Jaké je to ve světě?
Všeobecně je to těžší než v Česku. Kdybych to měl shrnout do bodů, jedná se o náročnost trati, orientaci v cizím prostředí a délku trati. Na asfaltové soutěži má nejdelší vložka zhruba čtyřicet kilometrů, nejkratší měří kolem patnácti. Ale když chystáte rozpis, popíšete na nejkratší vložce tolik papíru, jako u nás při třicetikilometrové vložce. Trať je náročná pro jezdce i spolujezdce. To, že jsme dva roky figurovali v továrním týmu, že jsme ve světě trénovali, nám dalo hodně. Škodovku to stále nemalé finanční prostředky, žádný soukromník by to nemohl zaplatit.
Zkuste porovnat podobu rozpisu pro českou soutěž a pro mistrovství světa.
Při klasické soutěži mistrovství světa v Evropě jsem popsal zhruba pět šedesátistránkových sešitů. Jiné to bylo v Keni, na jednu erzetu byl potřeba jeden sešit, bylo jich osm. A v Česku? Na soutěž stačí tak jeden a půl sešitu. Pokaždé záleží na jezdci, jak podrobný rozpis má. Roman došel do fáze, že rozpis se dělal podrobnější, protože k dispozici máte jen dva průjezdy a on v nich chtěl napsat tolik informací, aby mu co nejvíc přiblížily trať. Rozpis na mistrovství světa měl Roman napsaný podrobněji než na české mistrovství. Tady podvědomě trať znáte. Víte, co vás čeká, proto se rozpis nechystá tak podrobný.
Která rallye vás nejvíce zaujala?
Neřeknu konkrétní závod. Každý soutěž má něco, co na jiné nenajdete. Každá je pěkná. Víc se mi líbí šotolinové soutěže než asfaltové. Nejlepší to bylo asi v Austrálii. Ale taky záleží na tom, kdy se závod koná. Na Novém Zélandu je prý panenská příroda, jenže my jsme tam byli na začátku jara. Neustále nás provázely přeháňky, ke kterým u nás nedochází. Jelo se na suchu a najednou to vypadalo, jako když vjedete do myčky a za minutu z ní vyjedete. V létě je to možná něco jiného.
V rallye se téměř vždy mluví o pilotovi, spolujezdec na sebe upozorní jenom velkou chybou. Postihla vás v soutěžích mistrovství svět nějaká nepříjemnost?
Na Korsice jsme měli problém se čtyřmi minutami penalizace, ale to byla spíš chyba koordinátora týmu než moje. Na nic dalšího si nevzpomínám.
Viktor Wagner, s nímž budete letos spolupracovat, se v rallye teprve zaučuje. Dá se říct, že budete jeho učitel?
Na tom je naše spolupráce postavená. Očekává se ode mě, že Viktora naučím nový rozpis a pohybovat se v prostředí mistrovství světa.
Příští týden vás čeká první společný závod. Kolik kilometrů jste spolu už odjeli?
Zkoušeli jsme některé erzety z Bohemky a také z Barumky.
Bude složité přesednou z vozu kategorie WRC do modelu třídy Super 1600?
Vloni jsem s Jardou Vančíkem absolvoval dva závody s kitovou felicií, takže velký problém v tom nevidím. Rozdíl je pouze v rychlosti.
Počítám, že do Monte Carla se těšíte...
Pokud bude v novém týmu všechno fungovat, tak na samotný závod se těším hodně. Rozjet nový tým v podmínkách mistrovství světa však nebude otázkou jednoho závodu, učení bude probíhat celý rok. Ať už jde o spolupráci mezi mnou a Viktorem nebo o práci celého týmu. Nejtěžším závod bude pochopitelně Monte Carlo. Ne, co se týká trati, ale tím, že jde o nový tým, který se musí sehrát.
Vloni jste na sebe v Monte Carlu upozornili celý svět hrůzostrašnou havárií, televizní záběry obletěly celý svět. Jak na ni s ročním odstupem vzpomínáte?
Byl to pro nás i pro reklamu škodovky velký vstup do nové sezony.
Tomáš Železník