Velkou cenu Číny jsme sledovali v on-line reportáži |
Byla to podívaná, na kterou by fanoušci stáli fronty. Po vlažném začátku v Austrálii a nadějné předehře v Malajsii vyrazila formule 1 vpřed a ukazuje, že s novými pravidly sezony 2011, a zejména s dramaticky rychle odcházejícími pneumatikami Pirelli, není třeba vody na trati, aby se uspávající kroužení změnilo ve skutečné závodění.
Na trati i v boxech se měnilo pořadí od startu až do cíle a nikdo neměl předem nic jisté. Deset kol před cílem, kdy v minulých sezonách již piloti jen spořádaně dojížděli do cíle, se teprve formovaly šance na umístění v nejlepší pětici. Vedoucí Vettel věděl, že ho čeká možná marný boj o vítězství a jeho týmový kolega Webber právě předjel sedmého Alonsa a na měkkých gumách se chystal útočit na lídry závodu, kteří v té chvíli měli ještě náskok dvaceti vteřin...
Sebastian Vettel přišel poprvé v sezoně o vítězství v závěrečných kolech závodu, ale už na startu mohli všichni vidět, že není neporazitelným Vettminátorem, jak mu začaly říkat německá média. V Číně je od startovního roštu k první zatáčce poměrně daleko a ke slovu tak přichází systém obnovení brzdné energie KERS, který přidává k výkonu formule 1 pár důležitých koní. A po této stránce je na tom McLaren podstatně lépe, než sice aerodynamický skvělý, ale po stránce elektroniky průměrný Red Bull.
Start Red Bullu nevyšel
Druhý muž kvalifikace Jenson Button se okolo nešťastného Vettela prohnal, jako by ani neexistoval a třetímu na startu Lewisi Hamiltonovi stačilo, aby se zařadil hned vedle vozu Red Bull. První, druhá zatáčka a v čele byly dva mclareny. Lídr šampionátu měl naopak co dělat, aby uhájil třetí příčku, kam se tlačil v Šanghaji nevídaně bojovný Nico Rosberg s vozem Mercedesu.
V prvním kole se to však mlelo i na dalších pozicích. Ferrari Massy a Alonsa hned za nejlepšími sice udržela své příčky, ale za ně se protlačili jezdci stáje Force India v zádech s Michaelem Schumacherem, který poskočil o čtyři příčky za třinácté pozici v kvalifikaci a naznačil, že také v Číně se s ním musí počítat na body.
Naopak polem dolů padali zástupci stáje Toro Rosso, kterým nebývale vyšla sobotní kvalifikace, a také Petrov s Renaultem, který začínal závod až třináctý. Hned za ním zůstal jeho týmový kolega Heidfeld a ještě o dvě místa vzadu začínal Mark Webber, který se po 18. místě v kvalifikaci rozhodl pro start na tvrdé sadě pneumatik, takže v prvních kolech nemohl svou rychlostí na desítku nejlepších ani pomýšlet.
Již v jedenáctém kole začaly úvodní zastávky v boxech a výměny pneumatik a Webber hned po návratu na trať zajel nejrychlejší kolo závodu. Ačkoliv v té chvíli kroužil na osmnáctém místě, dal tím poprvé závodníkům vpředu na vědomí, že jim ještě dá pořádně zabrat... Pozorní diváci si všimli i mistrovského strategického tahu Mercedesu. S vedením automobilky přímo v dějišti závodu rozhodl Ross Brawn o tom, že Nico Rosberg pojede pro nové gumy už ve 12. kole. Získal tak čerstvé obutí a volnou trať před sebou. Do té doby byl čtvrtý a ztrácel na lídra 5 vteřin. Za chvíli měl však být mnohem výše...
Více než půl minuty před australským jezdcem se mezitím rozhodovalo o návratu jeho stáje Red Bull do vedení. Týmu McLaren totiž fáze závodu mezi desátým a dvacátým kolem vůbec nevyšla. Lewis Hamilton měl jako vždy první sjeté zadní pneumatiky a jeho rychlost rapidně klesala. Sebastian Vettel neměl ve 14. kole moc práce s tím, když předjížděl britského pilota. Jednoduše na dlouhé rovince snížil přítlak na zádi sklopením pohyblivého prvku zadního křídla a v první zatáčce byl na druhém místě. Možná by si podobně poradil i s Jensonem Buttonem, ale ten radší zatočil do boxové uličky. V 15. kole jel v zádech s Vettelem k mechanikům a měl předvést nevídaný zkrat.
Button chtěl gumy od Red Bullu
Minulý rok byl úřadujícím mistrem světa Button, a tak pravidelně zajížděl pro nové gumy hned k první garáži v boxové uličce. Letos však tato pozice patří Vettelovi, tým McLaren stojí o kousek dál. Jenže i tak zkušený pilot jako Jenson Button může udělat školáckou chybu. Zapomněl, že už je sezona 2011 a zastavil u mechaniků Red Bullu. Když uviděl jejich šokované pohledy, šlápl na plyn a popojel ke svým. Ale ztratil cenné vteřiny a spadl na druhou příčku za Vettela. Lídr MS byl opět ve vedení.
Hamilton nechtěně pomohl i Nicovi Rosbergovi. Svým zkratem sebral nějaký čas i Vettelovi, který musel zpomalit, když u svých mechaniků uviděl stát stříbrné auto. Jezdec Mercedesu tak šel do vedení, navíc s příjemným náskokem pěti vteřin. Budoucí vítěz Hamilton doplatil na klouzání s ojetými pneumatikami a propadl se dokonce za Felipeho Massu, který ho po zajímavém souboji předjel. Brazilec držel v první polovině závodu vynikající tempo. Nedaleko za ním kroužil Michael Schumacher v zádech s Alonsem, který se naopak bude snažit na nevydařenou Velkou cenu Číny co nejrychleji zapomenout.
O stupních vítězů rozhodovaly strategie
Podle propočtů to bylo těsné, a tak se jezdci vpředu rozdělili v druhé polovině Velké ceny podle naplánovaných strategií. Jezdci Ferrari a Vettel vydrželi na druhé sadě pneumatik co možná nejdéle, aby obuli závěrečnou tvrdou sadu už po 30. kole a ve zbývajících více než dvaceti kolech se pokusili dojet až do cíle bez jediné zastávky. Ale piloti McLarenu a zástupci Mercedesu se chystali nazout třetí sadu měkkých pneumatik, aby na tvrdé gumy přezuli o šest až osm kol později. Měli tak být před cílem rychlejší.
Ale nejlépe se na finiš přichystal Mark Webber. Sice v té chvíli ještě nebyl ani v desítce nejlepších, ale měl už za sebou kola na tvrdé sadě obutí. V závěru závodu měl být o dvě vteřiny na kolo rychlejší, než jeho soupeři...
Kromě Webbera však vynikl fantastický finiš Lewise Hamiltona. Britský pilot ještě před poslední výměnou pneumatik předjel na konci cílové rovinky po poměrně těsném manévru svého týmového kolegu Jensona Buttona a pak již ve 39. kole zastavil naposledy u mechaniků. Nejdříve si poradil s Rosbergem, který přezouval o kolo později a na studených gumách neměl proti rychlejšímu McLarenu žádnou šanci.
Felipe Massa, který jel na dvě zastávky, a měl tvrdou směs už značně zničenou, pro Hamiltona nebyl soupeřem. Dvanáct kol před cílem se kolem Brazilce prohnal na dlouhé cílové rovince a vydal se stíhat Sebastiana Vettela, který pomalu poznával, že průjezdy zatáčkami už nejsou tak rychlé, jako těsně po návratu z boxů.
Lídr šampionátu čekal útok na rovince, a tak si pečlivě hlídal nabití KERS, aby mohl odolávat připraveným Hamiltonovým útokům. Brit zkusil něco jiného. V 52. kole využil lepší trakce na výjezdu ze šesté zatáčky a v rychlé zákrutě číslo sedm se protlačil do vedení. Okamžitě se začal Vettelovi vzdalovat a jel si pro nakonec jasné vítězství.
O prvním a druhém místě bylo rozhodnut, ale nikoliv o třetím. Felipe Massa se sice snažil, seč mu jeho chabé síly stačily, ale třetí příčku nemohl v žádném případě udržet. Jeho pneumatiky nemohly odolávat pilotům jedoucím na tři zastávky, a tak se kolem postupně prohnali Button, Rosberg a nakonec i tři kola před cílem Webber. Pro Australana to tím však zdaleka nekončilo.
Webber ukázal, že závod končí až v cíli
Ačkoliv se to mohl zdát téměř nemožné, Webber měl stát poprvé v sezoně na stupních vítězů. A plán mu vyšel.... V šesté zatáčce nedal šanci Nicovi Rosbergovi, a poslal tak dlouho vedoucího jezdce závodu na pátou příčku. A na konci předposledního kola se přiblížil k Buttonovi a nezadržitelně šel vpřed. I po téměř patnácti kolech byly rychlostní výhody měkčí sady pneumatik znatelnější než znatelné.
Pro Massu mohl být zadostučiněním jen fakt, že podruhé za sebou jasně porazil týmového kolegu Fernanda ALonsa, který do sezony vstoupil nebývale špatně. V Číně se musel do posledního metru obávat Michaela Schumachera v Mercedesu, který měl pneumatiky v lepší kondici a stačilo jediné kolo, aby Španěla předjel.
Po předchozích excelentních závodech se nezadařilo Renaultu, jehož jezdci nezvládli start a jezdili daleko za body. Díky skvělému finiši a povedeným předjížděcím manévrům si Vitalij Petrov dojel pro alespoň dva body. Jeho týmový kolega Heidfeld podobné štěstí neměl.
Cílem projeli všichni favorité, kromě Alguersuariho z Toro Rosso dokončili závod všichni jezdci. Proto byl Paul di Resta ze stáje Force India porpvé v sezoně bez bodů, proto se musela stáj Sauber spokojit s jediným bodem spolehlivého Japonce Kobajašiho.
Pozvánka na evropskou tour formule 1 nemohla být lepší. Za tři týdny pokračuje seriál v Turecku. Na okruh v polích daleko za civilizací sice nechodí diváci, ale závody tam bývají skvělé. Již minulý rok se v zemi půlměsíce předjíždělo. Na dramatický souboj a následnou kolizi Vettela s Webberem, tedy týmových kolegů z Red Bullu, se nedá zapomenout.
Na zajímavé kopcovité trati za Istanbulem podívanou pravidelně dramatizují i vysoké teploty a hrubý povrch. S letošními nepříliš trvanlivými pneumatikami se fandové mohou připravit na nezapomenutelnou podívanou.
Výsledky Velké ceny Číny
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Lewis Hamilton | McLaren | 1h36:58.226 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 5.198 |
3. | Mark Webber | Red Bull | + 7.555 |
4. | Jenson Button | McLaren | + 10.000 |
5. | Nico Rosberg | Mercedes | + 13.448 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | + 15.840 |
7. | Fernando Alonso | Ferrari | + 30.622 |
8. | Michael Schumacher | Mercedes | + 31.206 |
9. | Vitalij Petrov | Renault | + 57.404 |
10. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1:03.273 |
11. | Paul di Resta | Force India | + 1:08.757 |
12. | Nick Heidfeld | Renault | + 1:12.739 |
13. | Rubens Barrichello | Williams | + 1:30.189 |
14. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 1:30.671 |
15. | Adrian Sutil | Force India | +1 kolo |
16. | Heikki Kovalainen | Lotus | +1 kolo |
17. | Sergio Pérez | Sauber | +1 kolo |
18. | Pastor Maldonado | Williams | +1 kolo |
19. | Jarno Trulli | Lotus | +1 kolo |
20. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | +2 kola |
21. | Timo Glock | Virgin | +2 kola |
22. | Narain Karthikeyan | Hispania | +2 kola |
23. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | +2 kola |
24. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | DNF - 12 kol |
Mistrovství světa jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 68 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 47 |
3 | Jenson Button | McLaren | 38 |
4 | Mark Webber | Red Bull | 37 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 26 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 24 |
7 | Vitalij Petrov | Renault | 17 |
8 | Nick Heidfeld | Renault | 15 |
9 | Nico Rosberg | Mercedes | 10 |
10 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 7 |
11 | Michael Schumacher | Mercedes | 6 |
12 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 4 |
13 | Adrian Sutil | Force India | 2 |
14 | Paul di Resta | Force India | 2 |
15 | Sergio Pérez | Sauber | 0 |
16 | Rubens Barrichello | Williams | 0 |
17 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
18 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 0 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |