Zklamání ovládlo po sobotním měření sil boxy Red Bullu. Mistrovský tým začne díky čtvrtému nejlepšímu času Marka Webbera ze druhé řady, ale Sebastian Vettel ztratil v kvalifikaci na Hamiltona téměř půl vteřiny.
Díky trestu pro Kimiho Räikkönena za páteční výměnu převodovky začne mistr světa závod alespoň z páté příčky. Proti svým sokům vpředu bude však mít mírnou výhodu. Závěr kvalifikace odjel na tvrdší sadě pneumatik, vydrží tedy po startu na trati delší dobu a v závěru závodu by měl být podle propočtů svého týmu rychlejší než jezdci McLarenu.
Lewis Hamilton byl v kvalifikaci suverénním vládcem. Možná to tak podle jeho náskoku nevypadá, ale měl ještě rezervu. Nejlepší výkon zajel britský pilot hned při svém prvním pokusu v polovině závěrečné sekce vymezené pro boj o místa na startu.
Sedmadvacetiletý Brit se na dráhu vydal ještě jednou, ale ve chvíli kdy jeho týmový kolega Jenson Button těsně přeskočil Michaela Schumachera a posunul se na druhou příčku již věděl, že ho nikdo nepřekoná a mohl zvolnit. Pomalou jízdou se vrátil do boxů, kde mohl slavit se svým týmem další pole position.
Kromě dalšího triumfu McLarenu měl o zaslouženou pozornost postaráno i Michael Schumacher. Lídr týmu Mercedes vybojoval svou nejlepší startovní pozici od návratu do formule 1 v sezoně 2010. A nechybělo moc, aby stál v první řadě.
Ať už se Schumacher od návratu do Grand prix tolik zlepšil, nebo Mercedes výrazněji přizpůsobil auto jeho požadavkům, výkonnostní ztráta na Nika Rosberga je pryč a nyní je to podle mnohých přeceňovaný mladík, který musí dohánět ztrátu.
Pastor Maldonado z Venezuely, který se v Austrálii připravil chybou v posledním kole o šesté místo, se musel v kvalifikaci tentokrát spokojit s jedenáctou příčkou. Po výletu mimo trať ztratil první pokus o měřený čas, a v závěru se již nestačil vtěsnat mezi nejlepší desítku. Navzdory problémům byl však stále rychlejší než utrápený Bruno Senna.
V závodě bude poprvé v sezoně 24 jezdců. Dvojice stáje Hispania Racing se těsně dostala do postupového limitu 107 procent nejrychlejšího času. Nebude dokonce ani poslední, za Pedra de la Rosu a Naraina Karthikeyana se propadl Heikki Kovalainen, který byl potrestán ztrátou pěti míst na startu za porušení pravidel při závodě v Austrálii.
Nedělní Velká cena Malajsie startuje v 10.00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Od prvního okamžiku nemusel být nikdo na pochybách, že se závodí v tropech. Povrch trati měl teplotu 46°C a slunce ho rozpalovalo až k padesátce. Bouřková mračna se převalovala pár kilometrů od okruhu a hrozila, že znepříjemní jezdcům cestu za umístěním na startu. Zatím "jen" šedesátiprocentní vlhkost vzduchu však vypovídala o tom, že by pršet nemuselo.
V polovině první části kvalifikačního tréninku byl v čele Michael Schumacher s vozem Mercedesu. Německý pilot potvrdil, že vítězství Nika Rosberga v posledním tréninku nebylo náhodné.
Lewis Hamilton již počtvrté během víkendu Grand prix vyjel hned na začátku kvalifikace z trati. Jakoby vůz McLaren neseděl v Malajsii tak dobře jako před týdnem v Austrálii. I když jezdci týmu hovoří o něčem zcela jiném. Ani on nedokázal při svém letmém kole vedoucího Schumachera překonat.
Zajímavý byl boj Felipeho Massy o to, aby vůbec postoupil se svým Ferrari dál. Dvě minuty před koncem se však Brazilci povedlo na jeho poměry výborné kolo a na osmnáctou příčku poslal Vergneho ze stáje Toro Rosso. Ten se snažil možná až moc, udělal v letmém kole chybu a zůstal spolu s jezdci týmů Caterham, Marussia a Hispania Racing mimo elitní sedmnáctku.
Schumacher v čele až do konce dvacetiminutovky nevydržel. V závěru šlápl na plyn Mark Webber a dostal Red Bull se slušným náskokem před Mercedes. Třetí skončil Jenson Button s vozem Mercedes.
Nic pěkného opět nepředvedl Bruno Senna, který ztratil na týmového kolegu Pastora Maldonada téměř vteřinu a postupoval jako poslední. S povedeným monopostem Williamsu si zjevně nerozumí.
V závodě se poprvé v sezoně představí všech 24 jezdců. Jak Pedro de la Rosa, tak pomalejší Karthikeyan dokázali dostat monoposty Hispania Racing přes hranici 107 procent nejrychlejšího času.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
Deset minut před koncem prostřední části kvalifikace pronikl do vedení Kimi Räikkönen, který s náskokem více než vteřiny překonal dosud vedoucí zástupce Sauberu. Fin se musel snažit, kvůli páteční výměně převodovky předem věděl, že na startovním roštu ztratí pět míst ve srovnání s kvalifikačním výsledkem.
JEDNIČKA ZDRAVÍ DIVÁKY. Číslo 1 na helmě britského jezdce Lewise Hamiltona může symbolizovat jeho umístění v kvalifikaci na VC Malajsie.
Problémy měl rychlý Maldonado, který při prvním pokusu o letmé kolo vylétl z trati do únikové zóny a musel se vrátit bez zajetého času do boxů. Přitom svou rychlostí by na postup do desítky nejlepších jednoznačně měl mít. A to také potvrdil. Ačkoliv se na dráhu dostal až tři minuty před koncem, dokázal se výrazně zlepšit. Po závěrečném finiši jezdců týmu Mercedes však z desítky vypadl. Zůstal těsně jedenáctý za stále se lepšícím mexickým mladíkem Pérezem ze Sauberu.
Závěr druhé části kvalifikace, tedy boj o postup do desítky nejlepších, byl hodně zajímavý. Diváci sledovali zejména zoufalý boj stáje Ferrari, která má stejně jako začátkem loňské sezony pomalejší auto než ostatní špičkové týmy. Alonso nakonec postoupil jako osmý, Massa jednoznačně ne. Získal dvanáctý čas.
Pořadí v čele Räikönen, Button, Rosberg, Schumacher nebylo určitě očekávané, ale favorité dosud neukázali vše, co umějí. Kromě Massy a dvojice Williamsu Maldonado, Senna nepostoupili ani zástupci stáje Force India, Ricciardo z Tora Rossa a Kobajaši ze Sauberu.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Úvodní série letmých kol vynesla na čelo zástupce McLarenu. Lewis Hamilton s Jensonem Buttonem se dostali před Kimiho Räikkönena, který s vidinou ztráty pěti míst na startovním roštu za výměnu převodovky musel být hodně rychlý.
Úvod přinesl trochu nečekaně porážku jezdců Red Bullu, ti se proto chystali na ruhé pokusy. Mercedesy šetřily pneumatiky a vyčkávaly v garáži. Ale když se jezdci německého týmu vydali na dráhu, stálo to za to. Nico Rosberg sice porazil pouze Räikkönena, ale Michael Schumacher pronikl na druhé místo za vedoucího Hamiltona. Poslední pokusy před sebou měli ještě další jezdci.
Sergio Pérez se Sauberem nestačil, jen o něco málo rychlejší byl Fernando Alonso s Ferrari.
Nic převratného neukázali ani zástupci Red Bullu. Webber skončil čtvrtý, Vettel až šestý. Jaký to rozdíl oproti předchozí sezoně! V závěru zrychlil pouze Jenson Button a doplnil v první řadě týmového kolegu z McLarenu. Pěkné páté místo si připsal Kimi Räikkönen, po ztrátě pěti míst však začne až desátý.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Malajsie F1:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Lewis Hamilton McLaren |
1:36.219 min. | ||
2. | Jenson Button McLaren |
+ 0.149 | ||
3. | Michael Schumacher Mercedes |
+ 0.172 | ||
4. | Mark Webber Red Bull |
+ 0.242 | ||
5. | Sebastian Vettel Red Bull |
+ 0.415 | ||
6. | Romain Grosjean Lotus |
+ 0.439 | ||
7. | Nico Rosberg Mercedes |
+ 0.445 | ||
8. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 1.347 | ||
9. | Sergio Pérez Sauber |
+ 1.479 | ||
10. | Kimi Räikkönen Lotus |
+ 0.242 | ||
11. | Pastor Maldonado Williams |
1:37.589 min. | ||
12. | Felipe Massa Ferrari |
+ 1.016 | ||
13. | Bruno Senna Williams |
+ 1.126 | ||
14. | Paul di Resta Force India |
+ 1.162 | ||
15. | Nico Hülkenberg Force India |
+ 1.175 | ||
15. | Daniel Ricciardo Toro Rosso |
+ 1.168 | ||
17. | Kamuj Kobajaši Sauber |
+ 1.354 | ||
18. | Jean-Éric Vergne Toro Rosso |
1:39.077 min. | ||
19. | Vitalij Petrov Caterham |
+ 2.395 | ||
20. | Timo Glock Marussia |
+ 3.731 | ||
21. | Charles Pic Marussia |
+ 4.078 | ||
22. | Pedro de la Rosa Hispania Racing |
+ 5.742 | ||
23. | Narain Karthikeyan Hispania Racing |
+ 6.483 | ||
24. | Heikki Kovalainen Caterham |
+ 2.134 |
Pozn. Kimi Räikkönen a Heikki Kovalainen byli potrestáni ztrátou pěti míst na startovním roštu oproti výsledku kvalifikace.