Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Häkkinen si užíval brněnské dráhy

2 2001
Brno - Pusté svahy, na kterých vítr rozvlnil vysokou tráva, ticho přerušované zpěvem ptáků, jen u oplocení jsou na každém kroku muži z ochranky. To byla kulisa brněnského Masarykova okruhu, který patřil Miku Häkkinenovi, pilotovi stáje McLaren Mercedes. Dvojnásobný šampion formule 1 a vítěz osmnácti Grand Prix střídá na dráze dva cestovní speciály Mercedes, krouží jedno kolo za druhým a to vše pozorují fanoušci za ploty a snímají kameramani bezmála padesátičlenného filmového štábu. Pod vedením Pavla Turka, jednoho z manažerů McLarenu, v Brně vzniká patnáctiminutový film.

Okruh se šampionovi líbí
„Trať se mi líbí, hlavně proto, že je kopcovitá, členitá,“ řekl Fin, který do Brna přiletěl rovnou z Magny-Cours, kde včera skončil už na startu Velké ceny Francie. Doprovází jej i manželka Erja, s níž bydlel v hotelu Parkhotel. „Pro testování formule 1 se mi dráha zdá jako zcela ideální. Například první zatáčka po startu je podobná stejnému místu na Hungaroringu,“ popsal první zkušenosti mistr světa.

„Dráha je moderní, má dobré zázemí, jen si myslím, že pro závod Gran Prix by mohla být i delší a v některých místech širší,“ míní Häkkinen, rodák z Helsinek. Pavel Turek se podivil poznámce o šířce trati, jejíž nejmenší šíře je patnáct metrů. Tedy mnohem více než řada tratí Velkých cen.

„Ono se to Mikovi možná zdálo proto, že řídil cestovní mercedes a ne formuli, na kterou je zvyklý. Každopádně si jízdu s cestovním speciálem vychutnává naplno. S vozem jede poprvé,“ řekl Turek. Jde o cestovní speciál Mercedes-Benz CLK z prestižního šampionátu Deutsche Tourenwagen Masters. Hvězda mistrovství Němec Bernd Schneider, který v Brně naposledy závodil (také s mercedesem) v roce 1992, je v Brně Häkkinenovým partnerem.

Häkkinen jako učeň

Häkkinen, devátý mistr světa v Brně

Na všech variantách brněnského okruhu se objevila bezmála stovka pilotů formule 1. Finská hvězda je osmým mistrem světa, který se v Brně objevil. Předcházeli Giuseppe Farina, Jochen Rindt, Niki Lauda, Denny Hulme, Jackie Stewart, Keke Rosberg, Michael Schumacher, Nelson Piquet.


Zkušený pilot cestovních vozů Schneider svého slavnějšího kolegu v Brně zaučoval. Pilot F1 si v úvodu sedl na zvlášť namontované sedalo spolujezdce a vše pozorně sledoval a všemu naslouchal. Teprve pak vyrazil sám a užíval si svezení, které je zcela odlišné od pilotování formule 1. „Je to milé ježdění, moc se mi líbí, jak jemně funguje posilovač řízení, auto se perfektně ovládá,“ vylíčil mistr volantu, celým jménem Mika Pauli Häkkinen.

„Ve vozech máme kamery i mikrofony a po celý den jsme se bavili nad zážitky obou jezdců,“ líčí Turek průběh natáčení. Film, který v Brně vzniká, poběží v televizi v týdnu před  Velkou cenou Německa, která se jede 29. července. „Dokumentem chceme ukázat souvisloti mezi formulí 1 a závody cestovních vozů DTM. Je jich celá řada," uvedl Turek.

Ve filmu nebudou mluvit jen závodníci, ale i ředitel sportovního oddělení automobilky Mercedes-Benz Norbert Haug, blízký kolega šéfa McLarenu Rona Dennise. „Máme tady i maketu vozu McLaren, takže v boxech natáčíme i společné záběry všech vozů,“ poznamenal Turek, který má na starosti vznik všech sedmnácti krátkých filmů, které tým McLaren letos připravuje.

Fanoušci za plotem
Když se zrána dostala zpráva o Häkkinově příletu do světa, fanoušci blonďatého Fina zbystřili. Po celý den byli u plotů Masarykova okruhu hloučky lidí, kteří čekali až jejich idol vyjede na dráhu.

„To jsem si přece nemohl nechat ujít, vidět Miku, byť jen z dálky a ještě schovaného v autě,“ říká Brňan Jan Dyčko a pyšně si upravuje kšiltovku s nápisy Mika Häkkinen. „Na Velkou cenu jsem se ještě nedostal, tak jsem alespoň tady.

„Ale jdi, ten tvůj Šnekinen, vždyť ani neumí dojet do cíle, je pomalý jako šnek,“ popichoval ho na pomezí lesíku a přírodní tribuny Dyčka jeho kamarád, oddaný fanda Michaela Schumachera. „Já jsem tady jen proto, abych zjistil, jak to jde konkurenci,“ poznamenal Robert Petz, který nedá na německého pilota dopustit.

Povídání fanoušků či jízda mistra světa nechávala naopak zcela klidnými členy ochranky. „Je to nuda, je úplně jedno, jestli tady jezdí ten nebo onen,“ řekl jeden z mužů v křiklavě žlutých vestách.

Manželky na výletě v Lednici
Zatímco Häkkinen a spol. po celý den pracovali, paní Häkkinenová s Kateřinou Turkovou, chotí Pavla Turka, si vyrazily na výlet do Lednice, asi padesát kilometrů vzdáleného lákadla tursitů.

„Lednický zámek je sice zavřený, ale žena mi v telefonu vyprávěla, že jsou s Erjou spokojené. Prošly se zámeckou zahradou, daly si dobrý oběd, viděly tamní mešitu,“ uvedl Turek, který s ženou zůstane v Brně ještě jednu noc a ráno doletí do Hamburku, kde pracuje v sídle firmy Reemtsma, partnera stáje McLaren.

Po práci domů za Hugem
Finský pilot, který se letos v závodech trápí jako už dlouho ne (má pouhých devět bodů), s přestávkami odkroužil po brněnské dráze přibližně šedesát okruhů, což je více než délka závodu formule 1. Poté ještě oblékl do kombinézy manželku a svezl ji po autodromu. To o hodinu posunulo jeho původní plán. Z letiště Slatina odletěli vlastním letadlem domů do Monte Carla až v půl šesté. Tam na ně čeká maličký syn Hugo, o kterého se stará chůva. Už o hodinu dříve odletěl i Norbert Haug a Bernd Schneider, jejich letoun vzlétl směr Stuttgart.

Realizační tým odjíždí od brněnského Parkhotelu

Mika Häkkinen s manželkou před brněnským Parkhotelem

Mika Häkkinen odjíždí z hotelu

Mika Häkkinen odjíždí z Parkhotelu v Brně

Mika Häkkinen na Masarykově okruhu v Brně

Häkkinen jede směrem ke Schwantzově zatáčce, před ním ujede vůz s kameramanem, jehož kolegové točí i zpoza svodidel.

Brněnský fanoušek Miky Häkkinena Jan Dyčko telefonuje přátelům, že právě okolo něj projíždí dvojnásobný mistra světa.

Häkkinen projíždí zatáčkou, za bariérou stojí Škoda Felicia od ochranky.

Mika Häkkinen v Brně střídal dva vozy Mercedes-Benz CLK, stříbrný a černý. Na snímku vyjíždí z úseku zvaný Stadion.

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze