Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Když miliony nestačí. Ať Hahnenkamm nevyhraje počasí, doufá Kitzbühel

KONEČNĚ. Americký sjezdař Bode Miller si mohl ve čtvrtek poprvé otestovat trať slavného Hahnenkammu a v prvním tréninku byl nejrychlejší. | foto: Reuters

23 2014
Jsou věci, které se ani za peníze nedají koupit. Rozpočet slavného Hahnenkammu, třídenního svátku sjezdového lyžování v Tyrolsku, je v přepočtu 182 milionů korun, s počasím však ani takový balík nehne. Organizátoři povolali 1 500 dobrovolníků, k tomu helikoptéru, co na nejkritičtější úsek sjezdovky Streif nanosila 180 tun sněhu. Přesto se dál strachují, jestli se 74. ročník závodu uskuteční.

Ve středu večer Günter Hujara, ředitel závodů lyžařské federace FIS, optimismem nesršel. První trénink na sobotní sjezd kvůli kritickým podmínkám zrušil a pak pronesl: "Hora není připravená."

Její horní část se slavnou Mausefalle a Steilhangem by nápor celého pole zvládla, ale ten spodek... "Moc měkký sníh, moc teplo. To je realita, se kterou musíme pracovat," říkal Hujara a závodní program víkendu zpřeházel. Původně nedělní slalom se jede v pátek, sobotní sjezd zůstal, na závěr čeká superkombinace.

Naději na lepší zítřky vzbudil pohled na teploměr ve čtvrtek ráno. V noci spadly teploty pod nulu, pista ztvrdla a lyžaři mohli vyrazit do prvního oficiálního tréninku, byť po objízdné trase přes Ganslernhang. Nejrychlejším v něm byl Američan Bode Miller, za ním necelou sekundu Svindal, s velkým odstupem pak domácí Reichelt. "Ať se počasí umoudří, aby se konal opravdový víkend v Kitzbühelu," přál si lídr Světového poháru Svindal.

"Letos prostě neletíme s autopilotem, ale manuálně," vtipkoval Michael Huber, předseda kitzbühelského lyžařského klubu. Peter Oberauer, ředitel závodů v Kitzbühelu, však vzbudil naději: "Příštích několik dní vypadá dobře."

Přes nepřízeň přírody všichni v Rakousku věří, že se nakonec pojede. Byla by to katastrofa nejen pro organizátory, ale i celé městečko. Vždyť osmitisícová obec z těch pár lednových dnů žije celý rok.

Pod kopcem se letos čeká návštěva na 85 tisíc diváků, kteří mají za tři dny utratit 37 milionů eur. "Víkend patří předním lidem z byznysu, aby tu dělali byznys," říkala Claudia Waldbrunnerová z místní turistické kanceláře.

Obří zájem o sjezd sjezdů je pro Kitzbühel skvělou reklamou. Jen v německy psaných médiích se v lednu objeví 6 500 tištěných zpráv. "A v televizi se objeví přes půl milionu zmínek," počítala Waldbrunnerová pro server wirtschaftsblatt.at. "Zvlášť na našem klíčovém trhu v Německu a Švýcarsku."

Z tohoto důvodu by pro ekonomiku regionu bylo ideální vítězství německého nebo švýcarského závodníka. "V minulosti jsme to viděli několikrát," připomněla Waldbrunnerová. "Když vyhrál Cuche nebo Neureuther, následující rok se významně navyšovaly objednávky hotelů zmíněných národností."

Teď si Kitzbühel přeje hlavně to, aby vítězem nebylo počasí.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze