Josef Král vyrazil z nedělní pole-position dobře, první pozici ale dlouho neudržel. Na špičce jej brzy vystřídal Mexičan Gutierrez, který si dokázal dojet pro první vítězství v GP2. Český jezdec nikdy nenašel včerejší rytmus, dále se propadával polem a závod po hodinách nedokončil.
Královo shledání s okruhem, kde minulý rok těžká nehoda málem ukončila jeho kariéru, nebylo zpočátku šťastné. V pátečním tréninku chyboval již po dvou kolech a příliš si nezajezdil. Pro kvalifikaci proto musel převzít nastavení, které vypracoval kolega Palmer, ani to ovšem nikam nevedlo.
„Nesedlo mi. Pro kvalifikační jízdu na nové sadě gum jsme tedy v nastavení provedli změny. Jenomže pokaždé, když jsem se chystal na rychlé kolo, nebo jej právě jel, byly vyvěšeny červené vlajky,“ výsledkem tohoto tápání bylo beznadějné 22. místo na sobotním startu a částečná rezignace českého jezdce.
„Tahle trať mi, zdá se, nepřeje! Dnes jsme měli v kvalifikaci trochu smůlu, ale dobrý výsledek se dá ve formuli GP2 zajet i ze zadních pozic,“ shrnul Král, který se spoléhal na strategii. A sobotní události mu daly za pravdu. Díky nehodám konkurentů a výborné vlastní jízdě byl klasifikován jako osmý, což současně znamená pole-position v neděli.
„Chytil jsem rytmus a jelo se mi celkem dobře. Dva soupeři přede mnou zajeli do boxů a mně se povedla dvě rychlá kola před vlastním pitstopem, který můj tým provedl bravurně. Když jsem pak viděl, jak v závěrečné fázi závodu všichni na opotřebovaných pneumatikách kloužou jako na ledě, říkal jsem si, že posledních deset kol bude krušných. A také že bylo! V předposledním kole jsem předjel Michaela Hercka a získal tak pole position pro zítřek.“
Základ pro velký den českého motorsportu byl tedy teoreticky dán. Bylo to v srpnu roku 2002, kdy se naposledy po závodě F3000 (předchůdce GP2) hrála česká hymna. Tomáš Enge tehdy triumfoval shodou okolností také za Arden v Budapešti.
S Gutierrezem a Raziou v zádech vyrazil Král do sprintu na 23 kol výborně a usadil se na první pozici. Poté v páté zatáčce chyboval Grosjean, jehož točící se vůz torpedovali Gonzales a Pic. Závod byl na dvě kola neutralizován a tato „fáze odpočinku“ jakoby uspala i českého lídra.
Když se jelo znovu naostro, brzdil Král do první zatáčky příliš pozdě a Gutierrez se nenechal dvakrát vybízet, aby jej na špičce vystřídal. Akce stála Krále tolik rychlosti, že se před něj dostal i Razia. O kolo později volný pád pilota Ardenu pokračoval: předjeli jej i Van der Garde a Clos.
Poté se dlouhých deset kol pořadí nezměnilo. Mladý Esteban Gutierrez držel Raziu s přehledem za sebou a ani Van Der Garde s Closem se mu nedokázali přiblížit. Král za to měl plná zpětná zrcátka dotírajícího Valsecchiho a Hercka. Devět kol před cílem jejich tlak nevydržel a jeho víkend skončil přesně tak, jak v pátek začal: hodinami při výjezdu z mostu.
Jak se má dobrá darovaná startovní pozice využít demonstroval Gutierrez svým prvním vítězstvím. Sauberova trojka byla v cíli o 13 sekund před Raziou a Van der Gardem. Valsecchi se dokázal těsně před cílem posunout před Close, poslední bodík si vyjel Rumun Herck.
V mistrovství se na špičce v těsném odstupu usadili zkušení piloti Grosjean, Van der Garde a Valsecchi. Příští závod GP2 se jede za dva týdny v rámci Britské velké ceny v Silverstonu.
Výsledek nedělního sprintu GP2 ve Valencii:1. Esteban Gutierrez (Mex.) ART 43:34,905 min. Celkový stav šampionátu GP2 |