Soupiska lídrů GP2 je v podstatě sestavou dnešní formule 1: Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Maldonado a Glock si dojeli pro titul, zatímco Petrov, Kobajaši, Buemi, Perez, Kovalainen a D´Ambrosio patřili mezi vítěze. Úspěch v GP2 tedy téměř jistě zaručuje pokračování kariéry v nejvyšší třídě světa – uspět zde jje rozhodující.
Šestadvacet talentů letos nastoupí z relativně stejné výchozí pozice. GP2 vždy po třech sezonách uvádí nová šasi a letos se tedy všichni od nuly musí spřátelit s monopostem Dallara GP2/11. Vůz je na první pohled k nerozeznání od formule 1 a výkonnostně jej k velké sestře jistě přiblíží pneumatiky Pirelli stejného typu.
Díky dlouhým zimním testům a šampionátu GP2Asia, který byl s hlavní sérií prakticky totožný, je napříč všem inovacím relativně jednoduché rozeznat mezi dvěma tucty startujících favority. Absolutní laťkou výkonnosti s velkou pravděpodobností budou výsledky dvou Francouzů: Romaina Grosjeana a Julese Bianchiho.
Grosjean vstupuje do své čtvrté sezony GP2. Jedna z nich byla roku 2009 přerušena jeho málo povedeným a ukvapeným záskokem u Renaultu-F1. Franko-Švýcarovi je ale teprve 25 let a má za zády manažement Gravity, vlastníka stáje Renault. Zimní šampionát GP2Asia vyhrál, je nejvyzrálejším pilotem pole a je v zásadě připraven pro formuli 1. Za normálních okolností letos pojede se svým ve žlutých barvách Renaultu lakovaným vozem týmu DAMS od vítězství k vítězství a tím i pro vstupenku do světa Grand Prix, kam již vlastně dvě sezony patří. Jeho dvojkou bude dvacetiletý nováček Nor Pal Varhaug, který minulý rok patřil mezi nejrychlejší piloty GP3.
Hlavním soupeřem Grosjeana by měl být krajan Bianchi
Soudě dle zimní formy a jakési psychické formy bude Grosjeanovým největším soupeřem krajan Jules Bianchi. Pra-synovec bývalého vítěze LeMans a pilota F1 Luciena Bianchiho je největší současnou francouzskou nadějí motorsportu. Jednadvacetiletý bývalý mistr evropské F3 pojede svou druhou sezonu GP2, znovu za špičkovou stáj ART. Bianchi při tom dostal silnějšího týmového kolegu, než Grosjean: Mexičana Estebana Gutierreze.
Teprve devatenáctiletý benjamínek pole minulý rok deklasoval soupeře v GP3 a jeho budoucnost ve stáji Telmex-Sauber-F1 je více než jasná. První závody a úspěchy jeho krajana Pereze v Mexiku probudily horečku F1 a na vlně tohoto národního nadšení popluje i Gutierrez do nevídaných sfér. Blonďatý dlouhán se zatím učí, od poloviny sezony by se ale měl prosadit.
Ke druhé vlně favoritů jistě patří dvojice nové stáje AirAsia. Vlastník Lotusu-F1, Tony Fernandes, pro své páteční testmany Davide Valsecchiho a Luize Raziu, sestavil tým GP2 a zvláště zkušený Valsecchi zatím dokázal pravidelně děkovat špičkovými výsledky.
O své bohaté zkušenosti tří sezon GP2 se bude opírat i Michael Herck. Teprve dvaadvacetiletý obrýleny Monačan s rumunskou licencí dlouho platil za zametače pole, v poslední sezoně se ale začal prosazovat a byl nejrychlejší v dubnových testech v Barceloně. Druhým pilotem dřívější stáje F1 Coloni bude pravděpodobně Ital Davide Rigon, zkušený jezdec, který u Scuderie Ferrari převzal úkoly Luca Badoera.
Nároky na titul si ovšem budou dělat i výborný Brit Sam Bird, Španěl Dani Clos, Němec Christian Vietoris a Nizozemec Giedo van der Garde. Všichni tito jezdci již v GP2 zažili výše a hloubky sportu a budou z těchto zkušeností čerpat.
Maličký Sam Bird byl minulý rok několikrát nejrychlejším mužem podniku a letos nastoupí za stáj bývalých mistrů (Glock) iSport, kde mu bude sekundovat rychlý, ale občas příliš nevýrazný Švéd Marcus Ericsson. Clos a Vietoris představují jedinou nezměněnou sestavu sezony 2011 – pojedou spolu znovu za tým Racing Engineering, přičemž bude Němec absolvovat i šampionát DTM. Holanďan Van Der Garde se už pro letošek viděl v kokpitu Virginu-F1. Ten mu ovšem vyfoukl Jerome D´Ambrosio a Giedovi nezbylo, než se kvalifikovat pro vyšší úkoly další sezonou GP2, přičemž zůstal u výborného týmu Barwa-Addax. Druhý španělský vůz osedlá Charles Pic z Francie – pilot který dokáže být rychlý, ale ne pravidelně.
Josef Král? Nevypadá to dobře...
Kde zařadit jediného českého jezdce tohoto šampionátu? Josef Král a jeho nový tým Arden začali svou spolupráci výborně. V Abú Zabí dojel Josef v závodě GP2Asia třetí a v následujících testech patřil vždy mezi absolutní špičku. Zdá se ale, že zatímco se konkurence s novým materiálem krok po kruku lépe vyrovnávala, přešlapovali Král s Ardenem přinejlepším na místě. Výsledky posledních evropských testů v Silverstone a Barceloně byly v relaci se soupeři takřka katastrofální a nepoukazují na to, že by Král hned od začátku ročníku v Istanbulu patřil mezi adepty na bodovaná místa.
Jedním z konkurentů, kteří Krále nechali za sebou, je i jeho týmový kolega Jolyon Palmer. Syn dřívějšího pilota F1 Jonathana přichází do GP2 pouze se zkušenostmi z tatíkovi podivné „formule 2“ a je tedy jezdcem realtivně neznámých kvalit. Králův náskok ovšem dokázal relativně rychle vyrovnat.
Chvost pole asi zůstane na jezdce stájí Rapax, Trident, Super Nova, Ocean a Carlin. Zvláště v případě týmu Rapax je to smutné, vždyť právě Italové získali s Pastorem Maldonadem minulý rok titul. Letos se ovšem spoléhají jen na nevyrovnaného Švýcara Leimera a nezkušeného Kolumbijce Leala, což jistě není recept k úspěchu.
Takový recept asi nenašli ani u Tridentu, kde se svezou divoký Monačan Coletti společně s chronicky pomalým Venezuelanem Gonzalesem. Králův tým minulé sezony, Super Nova, letos vsadil především na peníze málo talentovaného malajského krotitele volantu, Fairuze Fauzyho. Začátek sezony absolvuje za stáj Davida Searse i Luca Filippi, rychlý Ital ovšem zatím nemá peníze na celý rok.
Tým Ocean patřící bývalému jezdci F1 a CART, Tiagu Monteirovi, povede Johnny Cecotto mladší a druhý kokpit si krátce před začátkem sezony překvapivě zajistil nezkušený Němec Kevin Mirocha.
Těžko říci, zda je Trevor Carlin se svým rozhodnutím postoupit do GP2 šťasten. Majitel špičkové stáje F3 se ocitl ve finančních těžkostech hned po skončení seriálu GP2Asia, když mu jeho ruská jednička Michael Alešin oznámil, že jeho sponsor prostě nezaplatí. Carlinovi tedy zbyl nejpomalejší jezdec minulé sezony, Max Chilton a prázdný kokpit, který by v prvních závodech mohl převzít Oliver Turvey – rychlý Brit bez prostředků.
Rozvrh závodních víkendů zůstane beze změn: po pátečním volném tréninku se budou jezdci kvalifikovat odpoledne po tréninku F1. Hlavní závod absolvuje GP2 v sobotu po kvalifikačních jízdách F1 a kratší sprint v neděli dopoledne. V hlavním závodě boduje jen prvních osm, v neděli prvních šest v cíli. Za pole-position uděluje GP2 dva, za nejrychlejší kolo závodu jeden bod.
Kalendář sezony 2011:6.-8. květen - Istanbul (vítězi minulého ročníku: Maldonado a Clos) |
Kompletní sestavy týmů:Rapax Team (Itálie) |
Tip redakce:1. Romain Grosjean |