Trénink a kvalifikace - pátek
V pátek dopoledne vystoupil za lehkého vánku a urputného vedra z kokpitu svého stroje Addax-Dallara nadmíru spokojený Josef Král. „Jsem první! A při tom jsme šetřili gumy. Červené super-soft jsem vůbec nepoužil. Auto sedí výborně – nic nebudeme pro kvalifikaci měnit,“ zářil zpocený Josef se sluncem o závod.
Úleva se dala vyčíst na obličeji mladého Čecha, který byl o desetinu před druhým Leimerem a sedm desetin před týmovým kolegou, vítězem z Hockenheimu, Cecottem. „Měkké gumy zde vydrží jen tak dvě až tři kola,“ těšil se Král na odpolední kvalifikaci.
O vlásek ovšem musel přeci jen nastavení vozu přeměnit: odpoledne totiž začalo pršet! Maďarské vedru dráhu však včas vysušilo a Král mohl ve svém dobrém představení pokračovat. Na tvrdší směsi zajel slibný šestý čas. Pro velké finále kvalifikace pak celé pole přezulo na měkkou směs a časy se začaly razantně zlepšovat. V každém smyslu „horkém finiši“ se prosadil Brit Max Chilton z týmu Carli před Chladem, Valsecchim, Palmerem a Raziou.
Josef Král byl uveden na zdrcující jedenácté pozici, jedno místo za Cecottem. „je to tu úzké, jako v Monaku. Při mých pokusech o rychlý čas se mi vždy někdo připletl do cesty, nebo vyvěsili žlutou vlajku,“ bědoval Král – neztrácel ale sebedůvěru: „Zítra v závodě musím bezpodmínečně mezi první osmičku!“
Také poleman Chilton potvrdil, že kvalifikace byla do jisté míry loterií. „Krátce před koncem jsem byl jen třiadvacátý. Šlo o to, vydat se na poslední kolo co nejpozději a „chytit“ volnou trať,“ komentoval Max svou první pole-position v GP2.
Hlavní závod - sobota
Za třicetistupňového vedra, tedy za „Králových podmínek“ se pole seřadilo za Chiltonem na Ecclestoneově Ringu. Překvapivě zaplněné tribuny (fandové z Čech?) viděly Chiltonův start a ještě lepší odpich Razii („Minulý víkend jsme starty trénovali.“) a Cecotta. Krále zbrzdil stojící Ericsson. Z prvního kola se pole vrátilo v pořadí Chilton, Valsecchi, Razia, Calado a Gutierrez. Král byl dvanáctý za pomalým Canamasasem.
Po čtyřech kolech vletěl Josefův kolega Cecotto do bariéry a urval si špičku vozu s levým kolem. „Absolutně selhaly brzdy!“ zhrozil se Johnny a jeho defekt byl bohužel i předzvěstí osudu Krále. Josef jezdil ve vláčku deseti vozů, který takticky správně brzy opustil, aby vyměnil na tvrdší směs pneumatik. Tento taktický tah mu vynesl tři pozice a jezdil na jistém sedmém místě.
Na špičce se před Chiltona usadil pomalejší Leal a zbrzdil Brita tak, že jej dotáhli soupeři Valsecchi, Razia a Balado. Když i Leal konečně zastavil pro čerstvé pneumatiky, začal závod jakoby nanovo. Chilton byl ovšem ve výborné formě a nikdy nedal Valsecchimu příležitost k předjetí.
Král dobře kontroloval Berthona a Gutierreze za sebou, šest kol před koncem ovšem začal zpomalovat a později vzdal. „Ne, nebyly to gumy. Něco se vzadu zlomilo,“ komentoval trpce. Znovu nula na jeho kontě!
O to větší radost měl v cíli Max Chilton, který poprvé vyhrál hlavní závod GP2: „Pořád více jsme se tomu přibližovali. Taď to klaplo – jsem prostě šťastný!“ Spokojen byl i Valsecchi, který Raziu dotáhl o tři body v celkovém hodnocení: „Ano, možná jsem mohl vyhrát. Dá se tu ale předjíždět jen na konci startovní rovinky – a to pod tou podmínkou, že jezdec před vámi udělá chybu v poslední zatáčce. Když ji neudělá, tak se na Hungaroringu prostě nepředjíždí – a Max dnes žádnou neudělal.“
Sprint - neděle
Slunce a lehký vánek perfektně z trati vysušily vlhkost nočního slejváku a poleman Esteban Gutierrez se odlepil dostatečně dobře, aby mohl před první zatáčkou blokovat útok Bertona. Smolný víkend stáje Barwa-Addax korunovali Král s Cecottem lehkým střetem.
Pravděpodobně budoucí pilot Sauberu-F1 poté lehce ujel Berthonovi a neměl problém udržet své první místo až do cíle. Fandové zažili „typický závod na Hungaroringu“: dlouhý čas se nepředjíždělo. Dokonce pomalý Serenelli se dokázal držet dlouhé šňůry barevných monopostů, ve které Královi patřila devatenáctá pozice mezi Richelmim a Guerinem.
K posunům v poli došlo až v závěru závodu, díky opotřebovaným pneumatikám některých jezdců. Giedo van der Garde se propadl ze třetího až na desáté místo, Razia s Valsecchim se prodrali před Palmera a výborný Varianto se protlačil na bodovaná místa.
1. | Max Chilton | (Brit.) | Carlin | 59m02.965s |
---|---|---|---|---|
2. | Davide Valsecchi | (It.) | DAMS | + 0.628s |
3. | Luiz Razia | (Br.) | Arden | + 1.538s |
4. | James Calado | (Brit.) | Lotus | + 4.090s |
5. | Giedo van der Garde | (Niz.) | Caterham | + 8.070s |
6. | Jolyon Palmer | (Brit.) | iSport | + 10.805s |
7. | Nathanael Berthon | (Fr.) | Racing Engineering | + 16.236s |
8. | Esteban Gutierrez | (Mex.) | Lotus | + 16.826s |
9. | Fabio Leimer | (Švýc.) | Racing Engineering | + 17.794s |
10. | Stefano Coletti | (Mon.) | Coloni | + 19.176s |
Odstoupil: | Josef Král | (ČR) | Barwa-Addax |
1. | Esteban Gutierrez | (Mex.) | Lotus | 43m58.301s |
---|---|---|---|---|
2. | Nathanael Berthon | (Fr.) | Racing Engineering | + 3.565s |
3. | Luiz Razia | (Br.) | Arden | + 15.733s |
4. | Davide Valsecchi | (It.) | DAMS | + 29.352s |
5. | Jolyon Palmer | (Brit.) | iSport | + 30.237s |
6. | James Calado | (Brit.) | Lotus | + 30.493s |
7. | Rio Haryanto | (Indon.) | Carlin | + 32.336s |
8. | Felipe Nasr | (Br.) | DAMS | + 33.578s |
...17. | Josef Král | (ČR) | Addax | + 50.058s |
1. | Luiz Razia | 196 b. |
---|---|---|
2. | Davide Valsecchi | 189 b. |
3. | Esteban Gutierrez | 150 b. |