Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kittel do cíle Gira nedojede. A Lefevere kritizuje: Vy nechcete vyhrát?

Giro d´Italia pobláznilo Nizozemsko. | foto: Etixx-quickstep.com

10 2016
Nizozemský „předkrm“ má peloton cyklistického Gira za sebou, od úterka už se vydá na svoji pouť po italských silnicích. Co vše tři dny v zemi tulipánů ukázaly? Jaké názory, výtky či sliby v Apeldoornu, Nijmegenu a Arnhemu zazněly?

Jak porazit Marcela Kittela?

Dva suverénní triumfy Marcela Kittela „vyděsily“ jeho sprinterské protivníky. „Právě teď je takřka neporazitelný,“ usoudil poté Andre Greipel z Lotta Soudal.

Podobné pocity měl v neděli i druhý Elia Viviani ze Sky. Ten se 300 metrů před cílem ocitl ve výhodné pozici těsně za Kittelovým kolem, ale v cíli byl daleko za ním.

„Marcel je nyní nejsilnějším spurterem světa. Žádného silnějšího jsem za sedm let své profesionální kariéry neviděl,“ prohlásil Ital. „Může spurt prohrát, jen když udělá chybu jako na Třech dnech de Panne.“

Kittel letos dosáhl už na deset vítězství, ale právě na Třech dnech De Panne ve větrné koncovce Vivianimu podlehl.

NIKDO MU NESTAČIL. Marce Kittel slaví vítězství ve druhé etapě Gira d ́Italia.
Šťastný vítěz v cíli. Marcel Kittel se objímá s Matteo Trentimem.

TAK PROSTÉ. Vítězící a radující se Marcel Kittel

Chybějící vlaky

Zatímco Etixx, Lotto Soudal a tým FdJ mají s sebou na Giru sprinterské vlaky, další rychlíci, jakými jsou Viviani nebo Caleb Ewan z Oriky, si musí v koncovce pomoci sami. „Přivezli jsme tým pro Mikela Landu a celkové pořadí. Viviani bude na spurty sám,“ nezastírá Dave Brailsford, šéf týmu Sky. Podobně má Orica na Giru především jezdce, kteří podpoří vrchaře Estébana Chávese. Také to nahrává Kittelovi.

Do Turína nedojede

Ve své kariéře vyhrál Marcel Kittel čtyři etapy Gira, jenže nikdy ne v Itálii: předloni triumfoval dvakrát v úvodu závodu v Irsku (načež pro nemoc odstoupil), tentokrát dvakrát v Nizozemsku. Nyní to chce na italské půdě změnit. Zatímco profil úterní 4. etapy nenahrává spurtérskému dojezdu, ta další mu má ve středu opět svědčit. A ve středu slaví i narozeniny!

Stejně jako v minulosti i Mark Cavendish, však ani on neplánuje, že dojede s Girem až do cíle v Turínu. Před dolomitskými vrcholy ze závodu odstoupí.

„Tour je také důležitá,“ říká manažer jeho týmu Patrick Lefevere. „Marcel odjede po týdnu nebo po deseti dnech Gira domů. Pak ho čeká vysokohorský kemp a v rámci přípravy na Tour de France pojede ZLM Tour.“

Což je alespoň dobrá zpráva pro ostatní sprintery: i když Kittela ani jednou neporazíme, červený trikot nejlepšího sprintera bude nadále v banku.

Spokojený i rozzlobený šéf Etixxu

Patrick Lefevere oslavoval dvě etapová prvenství své stáje, ale zároveň ostře zkritizoval další týmy za pasivitu v pelotonu při nedělní etapě: „Nerozumím, proč ostatní neudělali nic pro vítěství. Nikdo s námi nechtěl spolupracovat při sjíždění uprchlíků, nechali to jen na nás. Hráli poker a riskovali, že přijdou o etapu. My jediní jako bychom chtěli vyhrát.“

Strategie ostatních byla zjevná: jen ať se Etixx vyčerpá při sjíždění úniku, třeba potom Kittelův vlak nebude tak akční. V čemž se přepočítali. Etixx režíroval tempo v posledních 25 kilometrech (snad jen s občasným přispěním Lampre), a přesto byli jeho jezdci v závěru přesně tam, kde měli být.

Lefevere nyní ostatním týmům vzkazuje: „Buď jezděte na Giro s týmem, který chce vítězit, nebo radši zůstaňte doma. Těším se, jak nám v Itálii práci na čele pelotonu oplatíte.“

Tak o co pojedeš, Tome?

Zásluhou vítězství v úvodní časovce se Tom Dumoulin stal prvním Nizozemcem v historii, který oblékal dres lídra závodu na Vueltě i na Giru. V neděli potom předal maglia rosa Marcelu Kittelovi.

Tom Dumoulin  se raduje z triumfu v úvodní časovce Gira.

RŮŽOVÁ RADOST. Tom Dumoulin po časovce v růžovém dresu. Obleče jej znovu?

„Pokud mi ho někdo má vzít, ať je to Marcel,“ říkal už na startu etapy do Arnhemu. „Měl jsem ho rád jako osobnost i kapitána týmu, když ještě závodil s námi za Giant. Nyní je v jiném týmu, ale stále je to kamarád.“

Dumoulin před startem Gira tvrdil, že se nechce zaměřit na boj o umístění v celkové klasifikaci, ale pouze na etapy. Bude tomu skutečně tak? Po časovce v Apeldoornu už toto tvrzení nezopakoval. A v neděli Tobias Ludvigsson, muž v bílém trikotu, prohodil: „Jsme tu především proto, abychom s Tomem bojovali o růžový dres.“

Nibaliho psychická výhoda

Pokud odhlédneme od elitního časovkáře Dumoulina, je dosavadním „vítězem“ souboje jezdců pro celkovou klasikaci Vincenzo Nibali. „Má teď psychickou výhodu před soupeři,“ soudí Giuseppe Martinelli, manažer Astany. „Časovka pozdvihla jeho morálku. Jedenadvacet vteřin, které v ní najel na Landu, v souboji o celkové prvenství zase tolik neznamená, ale je to psychická výhoda, která se počítá.“

Nibali získal v časovce také 5 vteřin na Valverdeho, 11 na Chávese, 14 na Hesjedala a Urana a 19 na Majku.

„Vykročili jsme tím správným směrem, zůstáváme však nohama na zemi,“ tvrdí italský cyklista. Podle Martinelliho bude prvním klíčovým dnem Gira až nedělní dlouhá časovka v Chianti. „Před ní nedojde v souboji jezdců pro celkové pořadí k výrazným změnám. Při prvním horském dojezdu na Aremognu (v 6. etapě) zůstanou top jezdci pohromadě.“

Šťastné loučení

Maarten Tjallingii závodí mezi profesionály od roku 2005 a Giro je jeho poslední Grand Tour kariéry, kterou po sezoně ukončí. Co víc si mohl přát, než být po dva dny oslavován v úniku ve své rodné zemi a na jejich konci vystoupit na pódium ve městě, kde s rodinou žije. V Arnhemu si 38letý jezdec týmu Lotto NL-Jumbo došel pro modrý dres nejlepšího vrchaře i se svými dvěma potomky. „Prožít takový okamžik v mém městě a s mojí rodinou je unikátním zážitkem celé mé kariéry,“ líčil.

08.května 2016 v 17:29, příspěvek archivován: 10.května 2016 v 07:51

The new Maglia Azzurra, @mtjallingii #giro pic.twitter.com/qz1Xj0arPu

Smutné loučení

Stejně starý Jean-Christoph Peraud, druhý na Tour 2014, také závodí poslední sezonu a rovněž v jeho případě mělo být Giro rozlučkovým startem na podnicích Grand Tour. Skončilo však předčasně pádem na kruhovém objezdu cestou do Arnhemu. Jeho týmový kolega Patrick Gretsch zavadil pedálem o kruhový objezd, Peraud si škrtl o jeho kolo, přepadl přes řidítka, dopadl obličejem na asfalt a ztratil vědomí.

Vyšetření v nemocnici naštěstí prokázalo jen mnohé pohmožděniny a tržné rány, ale žádnou zlomeninu. „Pád si vůbec nepamatuji,“ vykládal. „Vzpomínám si, jak padal Patrick, víc už nic.“

Třetí etapa Gira jako by byla pro jeho stáj AG2R osudná. Loni při ní musel po pádu vzdát Peraudův týmový kolega Domenico Pozzovivo, který letos říká: „Je mi Jeana-Christopha líto. Chtěli jsme společně bojovat o co nejlepší umístění v celkové klasifikaci. Teď pojedu i za něj.“

První trest

Alexandre Geniez ze stáje FdJ je prvním potrestaným cyklistou letošního Gira. Musí zaplatit pokutu 200 švýcarských franků za nevhodné chování po třetí etapě. Jeden z diváků natočil, jak za cílem napadl Huberta Duponta z týmu AG2R. Rozehnal je až řidíč doprovodného motocyklu.

Geniez patrně Duponta obvinil z toho, že jej poslal na zem při pádu v závěru etapy. Jezdec týmu FdJ, před rokem překvapivě na Giru celkově devátý, chce také letos bojovat o elitní desítku. V neděli ztratil 1:37 minuty.

Díky, Nizozemci

Start Gira v zahraničí byl stejně jako předloni v Irsku obrovským úspěchem. Nizozemci podobně jako při loňské ouvertuře Tour prokázali, jak úžasnými organizátory i fanoušky dokáží být. Během tří dnů sledovalo Giro u holandských silnic takřka tři čtvrtě milionu diváků!

„Byli fantastičtí,“ chválil Dave Brailsford, šéf týmu Sky. „Také organizace a logistika byly dokonalé.“

Organizátoři z provincie Gelderland zaplatili na právo za uspořádání úvodních tří etap 12,85 milionu eur, ale považují je za vydařenou investici. Mauro Vegni, ředitel Gira, prohlásil: „Byl to nejlepší zahraniční start Gira, který jsem od roku 1996 zažil. Nizozemci měli před ním snad tisíc propagačních akcí. Jejich nadšení bylo ohromující.“

09.května 2016 v 15:31, příspěvek archivován: 10.května 2016 v 07:42

Great BIG START in @Girogelderland! #giro pic.twitter.com/Dgc7y1pQPh

Giro poprvé startovalo v Nizozemsku v roce 2002, potom znovu 2010 a zase letos. A buďte si jisti, že se sem opět brzy vrátí.

Sky má i matrace dvojmo

Stejně jako v minulosti z Dánska či Irska čekal na peloton Gira po úvodních třech dnech závodu velký přesun napříč Evropou. Cyklisté odlétali v pondělí v 8.40 z Amsterdamu do italského Lamezia Terme, kam dorazili kolem poledne. Na palubě dvou charterových letů, organizovaných společnostmi flyNiki a Thomas Cook sedělo celkem 608 jezdců, týmových šéfů, organizátorů, sponzorů a novinářů. Ve dvou cargo letech, které odpoledne přenášely vybavení týmů, se z Nizozemska stěhovalo do Itálie celkem deset tun kol a dalšího materiálu.

Mnozí členové realizačních týmů, především řidiči, mechanici a maséři, naopak přejížděli s týmovými vozy a autobusy úmornou pozemní cestou, po trase dlouhé 2 200 kilometrů.

Výjimku tvořil tým Sky. Ten zvolil stejnou strategii jako už předloni při přesunu Gira z Irska. „Žádná naše týmová auta nejedou z Nizozemska do Itálie. Tam máme připravena nová, která nám tam už v předstihu převezli najatí externí řidiči, stejně tak autobus,“ uvedl Rod Ellingworth, jeden z ředitelů týmu. „Také část managementu a realizačního týmu se obmění.“

09.května 2016 v 08:59, příspěvek archivován: 10.května 2016 v 07:45

Ciao Holland. You've been incredible. Now we head to Italy ✈️#Giroi#RestDayDpic.twitter.com/BUj82ym7DM7DM

Tým Sky šel až tak daleko, že i matrace, které svým jezdcům vozí na hotely vlastní, poslal na Giro dvojmo. Jednu sadu do Nizozemska, druhou do Itálie.

První Italské kilometry

Přestože v itineráři úterní 4. etapy jsou jen dvě vrchařské prémie 3. kategorie, znalci varují: jako už mnohokrát na jihu Itálie, neexistuje na trase této etapy skoro žádná rovina. Také proto organizátoři označili etapu třemi z pěti možných hvězdiček obtížnosti. Pouhých 10 kilometrů před cílem navíc prověří jezdce až 18procentní nekategorizované stoupání Fortina. To může ukončit vládu Marcela Kittela v růžové a navrátit výsostný dres Tomu Dumoulinovi.

Nebo si jej obleče někdo úplně jiný?

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze