Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nemáte v kole motor? kontrolují cyklisty Gira. Směšné, brání se peloton

Philippe Gilbert si užívá triumf v osmnácté etapě Gira. | foto: Reuters

29 2015
Philippe Gilbert pumpoval rukou a za cílem 18. etapy Gira ve Verbanii pravil: "Bylo to jedno z nejlepších vítězství, protože jsem měl na konci čas si ho vychutnat." Radost belgického rychlíka však možná trvala jen do doby, než si komisaři UCI vzali jeho stroj na kontrolu. Jako by snad nevěřili, že mohl všem ujet o tolik a tak snadno, bez pomoci nějakého skrytého motoru v rámu.

Prvním obviněným z technologického dopingu byl už před pěti lety Fabian Cancellara, který zničil všechny soupeře brutálním nástupem na kostkách Paříž-Roubaix. „Šílené, nemám slov,“ žasl tenkrát Švýcar. Jenže pochyby a kontroly cyklistické federace UCI nezastavil.

Pět mužů včetně Contadora muselo po čtvrteční etapě Gira odevzdat svá kola k rozboru a rozhodčí vytahovali sedlovky z rámů i kliky, aby zkontrolovali středové složení, jestli uvnitř není něco nepatřičného.

Gilbert se však nezdál příliš znepokojený, nikdy by se totiž neodhodlal k takovému podvodu, přestože coby majitel cykloobchodu v Monte Carlu ví, jaké jsou výhody motorového pohonu na kole. „To je vývoj našeho sportu a kontroly jsou správná věc, protože takové věci se opravdu můžou stát,“ souhlasil Belgičan.

Osmapadesát závodů včetně duhy pro mistra světa Gilbertovi vyhrál jediný motor - ten, co má ukrytý ve svých lýtkách. „Nikdy jsem nic takového nevyzkoušel a ani nechci,“ ujistil.

To Kanaďan Ryder Hesjedal, šampion Gira z roku 2012, byl po vylosování ke kontrole o něco napruženější. Po nepovedeném úvodu Gira se na jeho konci rozjíždí do parádní formy a na Monte Ologno dokonce dotáhl letícího Contadora, což se nikomu jinému, žádnému lepšímu vrchaři nepodařilo.

Hesjedal si tak vyjel posun na 9. místo, ale hned musel odevzdat svůj bicykl ke kontrole. „Hledali v něm motor,“ vysvětloval, když vyjel z paddocku. V Hesjedalově ani v žádném dalším kole však UCI nenašla to, po čem pátrala. „Je to ta nejstupidnější věc, ta nejsměšnější, jakou jsem kdy slyšel,“ kroutil hlavou Kanaďan. „Není to možné. Prostě ne!“

Vlnu pochybností musel mírnit také Contador v 5. etapě, kdy pod Abetone, prvním vrcholem Gira, měnil bicykl. Prý chtěl v kopci prostě využít tu nejlepší možnou technologii. „Máme jiné rámy, tužší kola, co vám na 30 kilometrech dodají jistou výhodu,“ vysvětloval.

Jenže Mario Cipollini, legendární italský spurter, po zmíněné etapě rozvířil kontroverzi, protože podle něj Contadorovo jednání jen přidalo na pochybách. „Jakou výhodu má jedno kolo nad druhým?“ ptal se. „Bude teď kolo měnit pod každým kopcem? Myslím, že šampion jeho velikosti to nemá zapotřebí.“

Ale Španěl jen máchl rukou: „Ne, mé kolo nemá tři motory. Má jich pět. Celé je to vtip, sci-fi.“

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze