Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Gardemeisterovi se nelíbí plány FIA

31 2003
Praha - Tvrdou ktitiku ze strany továrního jezdce týmu Škoda Motorsport Toniho Gardemeistera vyvovalaly chystané změny, které hodlá zavést Mezinárodní automobilová federace (FIA) v příštím ročníku mistrovství světa v automobilových soutěžích.

"Mezinárodní federace prokázala, že nemá cit pro budoucnost rallyeového sportu," podotkl osmadvacetiletý Fin.

Ocenit nedokázal ani jeden z kroků zástupců FIA, kteří se rozhodli například zvýšit počet soutěží v seriálu ze čtrnácti na šestnáct, zakázat špiony, kteří jezdcům zjišťovali aktuální změny na tratích rychlostních zkoušek či změnit systém tréninků a tím i konkrétní programy soutěží.

"Obecně se mi tyto změny vůbec nelíbí a považuji je za hloupé. Momentálně existuje řada otazníků, jak to bude vypadat v praxi. Předpokládám však, že problémy budou mít všechny týmy," soudil Gardemeister.

Stejně jako řada dalších jezdců a zástupců týmů se nejvíce pozastavil nad skutečností, že úpravy v MS v rallye přinesou vyšší finanční nároky na startující a zvýší bezpečnostní rizika soutěží.

Podstatný vliv na bezpečí jezdců bude mít zejména zrušení tzv. špionů. "Na některých soutěžích se to moc neprojeví, ale například na asfaltových rallye jsou potřeba. Povrch se mění po každém průjezdu, kdy se na trať vynáší různé nečistoty," poukázal finský pilot na možné nebezpečí.

Jako příklad uvedl situaci z letošní Australské rallye, kdy se na jedné z erzet vytvořila na rovném úseku velká díra plná vody. "Kdybychom o tom nevěděli a v plné rychlosti tam přilítli, tak to dopadlo hodně špatně," otřepal se rodák z Kouvoly při vzpomínce na možné neštěstí.

Otazníky se vznášejí i nad způsobem tréninků na světové rallye v nadcházejícím roce. FIA totiž rozhodla, že u většiny podniků budou seznamovací jízdy probíhat dopoledne a odpoledne se na nich uskuteční závod. Navíc není jasné, zda se bude trénovat s ostrými speciály WRC či jako doposud s klasickými sériovými vozy.

"Vypadá to, že bude vždy záležet na názoru pořadatelů. Pokud by se ale trénovalo se závodními vozy, museli bychom jezdit předepsanou rychlostí 80 kilometrů za hodinu a na to tato auta nejsou stavěná. S nimi nemůžete jezdit pomalu," kroutil hlavou nad nápadem funkcionářů.

Problémem by bylo i v současnosti časté zastavování na trati při psaní rozpisu, neboť to s vozy typu WRC nejde. "Navíc by vznikl i časový problém. Každý den bychom asi museli začít jezdit v pět ráno a končit v jedenáct večer. Jinak by to asi nešlo stihnout," soudil Gardemeister, který zároveň poukázal i na problémy s nutným kontrolováním technického stavu vozů před odpoledním startem rallye.

Pochopení nenašel finský jezdec, jehož nejlepším výsledkem v kariéře je třetí místo na Novém Zélandu v roce 1999, ani pro rozšíření počtu soutěží. "Všichni piloti sice nejraději závodí, ale tohle je extrémně moc i pro nás," přiznal Gardemeister.

Ideální by prý byl deseti- či dvanáctidílný seriál. "Původně FIA deklarovala, že změny mají přinést finanční úspory. To se ale moc nepovedlo," řekl Gardemeister.

Přínosem podle jeho krajanů Harriho Rovänpery a Mikko Hirvonena nebudou ani nové tratě v Mexiku a Japonsku. "Podle toho, co jsem slyšel, je Mexiko tak z padesáti procent stejné jako řecká Akropolis a v Japonsku bude ještě dlouho trvat, než se naučí pořádat rallye," tlumočil účastník padesáti klání MS názor
kolegů.

Jediným řešením, jak zabránit blížícím se změnám, by mohl být společný odpor všech továrních týmů. Něco podobného se v minulosti stalo ve formuli jedna.
"Nebyl bych proti, protože změny prosazené FIA nejsou dobré. Otázkou ale je, jestli budou chtít jít týmy do takového boje," dodal Gardemeister.

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze