Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Gardemeister: S fabií chci být mistrem

3 2003
Praha - Bavíte se s Toni Gardemeisterem o Fabii WRC a on každou chvíli naznačí ukazováčkem a palcem pravé ruky úzkou mezeru. Tak málo podle něj stačí novému vozu na absolutní vrchol v konkurenci světové rallye. "Špička není tak daleko, jak by se mohlo zdát," tvrdí.

Dvanáctého muže šampionátu čeká poslední závod sezony, Britská rallye.

Před rokem jste si v rozhovoru pro MF DNES posteskl, že čeština je příliš složitý jazyk. Udělal jste od té doby pokrok?
Žádná sláva. Umím pár slovíček jako prosím nebo pivo.

Také asi sprostá slova, ne? Cizinci říkají, že ty v Česku pochytí nejdřív.
Víte, že si ani na žádné nevzpomínám? Vlastně ano: kurva.

Takže když se na autě něco pokazí, nadáváte finsky?
Nebo anglicky. Podle toho, kdo vedle mě sedí jako spolujezdec.

Jak často jste letos nadával na fabii?
Nijak zvlášť. Fabia vystřídala octavii teprve v červenci, je to syrové auto. Ale důležité je, že cítím, jak se závod od závodu zlepšuje. Myslím však, že jsme se zatím nedostali ani k devadesáti procentům využití potenciálu vozu. Čeká nás hodně práce, ale právě na to se těším.

Neříkejte, že ve vás není ani stín zklamání. Fabii se zatím z šesti podniků mistrovství světa nepodařilo bodovat, tedy být do osmého místa. Vy jste přitom na body před Australskou a Finskou rallye myslel.
To nezastírám. Dokonce se mi zprvu zdálo, že po nástupu fabie budeme pořád na bodech. Ale i konkurence pracovala a my musíme ještě vylepšit motor. Například ve zrychlení je auto srovnatelné se špičkou, ztrácí však na výjezdu ze zatáček.
To je jeden z důvodů, proč se zatím bodovat nepovedlo.

A další důvody?
Třeba v Austrálii bych asi na bodech byl, kdybych si předtím neporanil při hokeji zápěstí a nemusel ji odjet s dlahou. Smůla.

Pouze smůla? Vám smlouva nezakazuje dělat rizikové sporty?
Mám v ní zakázáno spoustu jiných sportů, ale zrovna hokej ne... Mně samému to zranění přišlo líto, ale ten hokej byla charitativní akce pro děti. A stejně - velký čas fabie teprve přijde.

TONI GARDEMEISTER
Osmadvacetiletý Fin závodí v šampionátu se škodou druhou sezonu a měl by ji řídit i v dalším roce. Letos je v celkovém pořadí zatím dvanáctý: nasbíral 9 bodů, všechny však dosud s octavií, kterou od červencové rallye v Německu nahradila fabia. V soutěži značek je Škoda pátá ze šesti.

Bude to v roce 2005, kdy by měla fabia podle představ šéfa automobilky Vratislava Kulhánka závodit o titul mistra světa?
O fabii tvrdím stále totéž od chvíle, kdy jsem ji poprvé uviděl: to auto je nádherné a bude jednou vyhrávat. Už teď, když se podíváte na mezičasy, jsou úseky, kdy jedeme s nejlepšími. Na Korsické rallye jsme byli na jednom mezičase nejrychlejší ze všech. Jet v roce 2005 o titul? Proč ne?

Říkáte si: když se teď piplám s fabií v začátcích, chci být i u její případné slávy?
Jistě. Snem každého jezdce je být u vývoje auta od začátku a dovést ho až na vrchol. A já chci být alespoň jednou mistrem světa.

A playboyem? Minulý pátek jste v Praze pózoval na fotky pro jeden pánský časopis.
Vypadám snad jako playboy? Jsem úplně normální, nic výjimečného.

Fotograf možná udělal i detail mužné jizvy, kterou máte nad pravým obočím. Ta je z rallye, nebo zase z hokeje?
Z něčeho jiného: když mi bylo asi čtrnáct, měli jsme s partou garáž, kde jsme stavěli auta. Bourala se tam zeď, já šel příliš blízko za zády člověka, který se rozmachoval kladivem a on mě trefil.

Vidím, že motat se kolem zedničiny je asi nebezpečnější než jezdit rallye...
Ještě mám velkou jizvu na koleně - tu jsem si jako kluk udělal na mopedu. Z rallye nemám nic, musím to rychle zaklepat.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze