Je to tak. Prvními týmy, které do šampionátu nastoupí, jsou Benfica Lisabon a Leeds United. Ve hře je i Masarykův okruh v Brně coby pořadatel jedné z Grand Prix. Jedná se i o vstupu pražské Sparty.
S myšlenkou na propojení špičkové kopané a kvalitních závodů přišel britský milionář Colin Sullivan, obchodník, který dal předloni dohromady tým odborníků, jenž na vzniku série pracuje. Termín Premier1 je převzat z nejvyšší britské fotbalové soutěže, jejíž fanoušci se v průzkumu projevili i jako velcí příznivci motorsportu.
Téměř polovina z nich uvedla, že automobilové závody pravidelně sledují. I to byl jeden z impulsů pro Sullivana a jeho tým expertů. Světová automobilová federace FIA s novinkou souhlasí a ani boss formule 1 Bernie Ecclestone není proti. Říká, že série nebude jeho světu konkurovat.
O co tedy jde?
Přibližně o následující: Každá stáj bude mít jeden vůz Dallara se čtyřlitrovým desetiválcem Judd o výkonu 750 koní. Shodné bude i pneu, nejspíš Avon, přičemž slicky jsou na rozdíl od formule 1 povoleny. Jde o podobný model, podle kterého jezdí formule 3000. Vůz bude v klubových barvách fotbalového mužstva, závodník by měl vždy být ze země, odkud jsou i fotbalisté. Co tým, co jezdec, to i závod. Většina stájí bude evropských, ale počítá se i s týmy z Argentiny a Brazílie.
"Taková je základní myšlenka šampionátu, která se stále rozvíjí," uvedla Irena Školníková z firmy Kobayashi Sports, která se na projektu rovněž podílí a pracuje na tom, aby i Česko mělo svou stáj, jezdce a závod. "Jednáme o vstupu Sparty Praha a brněnského okruhu. Vše je ale zatím velmi otevřené."
Předběžný kalendář počítá v tuto chvíli s deseti závody, první sedmého července v Monze či Estorilu a poslední desátého listopadu v Rio de Janeiru. Všechny závody by se jely v jiných termínech než formule 1. Kvalifikace se pojede vždy v sobotu, závodit v neděli.
Pořadatelé si vzali vzor ze závodů cestovních vozů, když závod rozdělili na dvě části. Každá z jízd bude vypsána na sto mil, nejvíce však potrvá hodinu a mezi závody bude patnáctiminutová pauza, během které musejí mechanici stihnout vše doplnit, vyměnit a opravit. Podobně se závodí třeba v sérii Deutsche Tourenwagen Masters.
Benfica a Leeds jako první
Vedení šampionátu jedná s mnoha fotbalovými mužstvy, Benfica Lisabon a Leeds United jsou prvními týmy, které již oznámili nástup. "Nový seriál je kombinací dvou populárních sportů, což znamená obrovskou příležitost pro nás i naše obchodní partnery. Vstoupíme totiž na nové přitažlivé kolbiště a navíc, fanoušci mohou mít novou zábavu," řekl při podpisu smlouvy prezident lisabonského klubu Manuel Vilarinho.
Druhým klubem je britský Leeds, který se pro novinku rozhodl minulý týden. Předseda týmu Peter Ridsdale uvedl, že pro mužstvo je to velká výzva. "Je to důležitý krok pro rozvoj značky Leeds United a zároveň i příležitost, jak získat nové zdroje příjmů," poznamenal Ridsdale.
Za portugalský tým by měl startoval expilot formule 1 Pedro Lamy, u Leedsu se zatím neví. Ale třeba v případě Anderlechtu Brusel, který chce do také šampionátu vstoupit, se hovoří jako o jezdci o Basu Leindersovi, do letoška pilotovi formule 3000. "Závodníků se hlásí hodně a je mezi němi většina špičkových pilotů," uvedl Školníková.
Brno by seriál bralo
Šéf Masarykova okruhu v Brně Ivo Sklenář již s britskými organizátory i jejími českými partnery Kobayashi Sports jednal a jak říká, pořadatelství jednoho ze závodů by se nebránil. "Je to určitě zajímavý projekt, který by mohl být jedním ze dvou velkých automobilových závodů v Brně. Zatím je ale pořád brzy povědět, zda se tak stane. Jednání ovšem budou pokračovat," uvedl Sklenář.