Velká cena Bahrajnu připomínala vytrvalostní závody série Le Mans. Zdlouhavé kroužení v řadě za sebou a čekání na chybu. Kdyby v závěru nezačal vedoucího Vettela zlobit motor, projeli by piloti závodem za sebou jako vagóny rychlíku z Plzně do Pardubic. S jednou krátkou zastávkou v Praze.
Po závodě si mnoho jezdců včetně Michaela Schumachera stěžovalo, že je zcela nemožné jet těsně za jiným autem, takže předjíždění nepřipadá v úvahu.
Jediný výrobce obutí vozů Bridgestone není navíc tlačen k tomu, aby vyráběl rychlé a maximálně přilnavé směsi, takže opotřebení pneumatik bylo minimální. Snižují se tím sice náklady, což FIA chtěla, ale všem pohodlně stačí jediná výměna pneumatik za celý závod. A kdyby ta nebyla povinná, projedou závodníci na stejných gumách celých 300 kilometrů Velké ceny.
"Jsme jedním z týmů, který by okamžitě zavedl alespoň dvě povinné zastávky, máme strach, že za současné situace je možnost změny pořadí v závodě zcela minimální," obává se Whitmarsh.
Další možností je dotlačit japonský Bridgestone, aby vyráběl více "závodní" pneumatiky, které vydrží maximálně dvacet kol a poté již znemožňují rychlou jízdu. Alespoň jedna ze dvou povinných směsí by měla být "superměkká".
"Oba typy pneumatik jsou nyní hodně podobné. Je mezi nimi minimální rozdíl. Nenastalo žádné skutečné snižování jejich výkonu. Jeli jsme do boxů měnit na nové gumy, abychom se dostali před Rosberga (šlo jim o posun Hamiltona na 4. místo) a všichni nás následovali. Nikdo s tím neměl problém," popisoval Whitmarsh.
"Ale i kdybychom na pneumatikách z kvalifikace jeli dál, klidně 30 kol, nic zvláštního by se nestalo. A to byla měkčí směs."
Za dob "pneumatikové války" Michelinu s Bridgestonem se stávalo, že pneumatiky odcházely po deseti kolech. Ale FIA chtěla v rámci omezení testování jediného dodavatele, a nyní se ukazuje, že to nebyl krok směrem k atraktivnosti. To se může změnit také až příští rok, Bridgestone už ohlásil, že sezona 2010 je jeho poslední ve formuli 1.
Přetechnizovaná a přespříliš dokonalá formule 1 (vlevo) doplácí na vlastní touhu po bezchybnosti. Například americké formulové závody v Sao Paulu (vpravo) nabídly o tomto víkendu diametrélně rozdílnou podívanou. I proto, že se závodilo na městském okruhu, který nemusel splňovat stovky za vlasy přitažených norem a předpisů.
"Formule 1 existuje proto, aby bavila lidi. Lidé musí být v napětí, jak závod dopadne, a ne přepínat na jiný kanál, aby se pak podívali na dojetí do cíle. Pokud jsme profesionálové, musí se něco rychle stát. V Bahrajnu jsme neukázali dobrou show a musíme se všichni postarat o to, aby se nic podobného už neopakovalo," pokračoval šéf jednoho z favoritů celého mistrovství.
Whitmarsh je přesvědčen, že jde o nešťastnou kombinaci pravidel, jež se sešla v letošní sezoně. Dvojité difuzory, které jsou hlavním viníkem aerodynamického víru za monopostem a tedy příčinou toho, že se nepředjíždí, budou zrušeny pro sezonu 2011. Letos se s nimi už nic nedá dělat. Proto volá po jiných změnách, které by přišly co možná nejdříve.
"Jsem přesvědčen, že jiné pneumatiky zlepší podívanou," říká. "Je rovněž zřejmé, že je potřeba zavést dvě povinné zastávky, aby se na trati něco dělo. Ale neobviňuji Bridgestone, jsme v tom všichni."
Skutečné nebezpečí pro závod by nastalo, pokud by například kvůli nehodě některého z jezdců po startu vyjel na trať safety car. Všichni by vyměnili pneumatiky na tvrdší směs ve třetím kole a dojeli by na nich až do cíle. V pořadí, v jakém projeli první zatáčkou.
"Musí se začít něco rychle dělat. na zákaz dvojitých difuzorů je už pozdě, je tedy potřeba komunikovat s Bridgestonem. Je potřeba zavést více povinných zastávek v boxech," dodal Whitmarsh.
Změny technických a sportovních předpisů pro formuli 1 pro následující sezonu vyžadují souhlas alespoň sedmdesáti procent stájí, ale s okamžitými změnami pravidel musí souhlasit všechny týmy do jednoho. Záleží tedy jen na účastnících šampionátu samotných, zda bude formule 1 dramatická i při letošních Velký cenách. A nikoliv jen tehdy, když začne pršet.