GP2 napínavá až do posledního podniku, ale…
Hlavním dodavatelem talentů F1 je již léta formule GP2 a letos předvedla relativně napínavý průběh sezony. O šampionovi se rozhodlo až v posledním podniku, přesto ale toto mistrovství letos ve svém vlastním poslání selhalo: Ani jeden z hlavních protagonistů ročníku 2013 nemá moc šancí na postup do jednoho z předních kokpitů Grand Prix.
Jak FIA historickou F1 zahubila
Příznivci historického sportu a především fandové F1 sedmdesátých let si díky výborně obsazené sérii Thoroughbred-GP spolehlivě přišli na své. Tyrrelly, Marche a Surteesy se předváděly i v Mostě a Brně. Pak se ovšem do hry vložila FIA. Propůjčila mistrovství oficiální predikát a dychtivě nastavila ruce. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat: počet startujících neustále klesal a pro sezonu 2013 se přihlásilo tak málo účastníků, že FIA svou Histo-F1 zrušila.
Formule 3 zase na cestě nahoru
Naštěstí ne všechno, na co FIA sáhne, musí končit fiaskem. Komise pod vedením bývalé hvězdy Ferrari Gerhada Bergera si dala za úkol, vzkřísit tradiční třídu F3 – a podařilo se! Mistrovství Evropy se těšilo plnému a kvalitnímu startovnímu poli. Titul šampiona opět nabyl svého bývalého významu – a příští rok přibyde s Renaultem i další výrobce motorů!
Marciello – jediný nový superstar na obzoru?
Pokud se hovoří o příslibu budoucnosti, má nejlepší šance vytáhlý Ital Raffaele Marciello. Devatenáctiletý junior Scuderie Ferrari letos v nabité formuli 3 několikrát potvrdil svůj nevšední talent a stal se mistrem Evropy. Tifosi sní o prvním italském vítězi v kokpitu Ferrari od dob Michela Alboreta. Marciello porážel soupeře ve formuli 3, to ale svého času předvedli Jarno Trulli a Giorgio Pantano také...
Český sport: králem v Belgii a potom nic
Mohli jsme hledat i ve třídách pod GP2 nebo F3 – v žádném významném šampionátu Evropy, který “vede nahoru” nebylo českých talentů k nalezení. Belgický vrchol kariéry Josefa Krále byl koncem léta 2012 zároveň začátkem “českého odchodu” z evropských okruhů.
Slovakiaring vzorem pro české motodromy?
Česká scéna netrpí pouze nedostatkem odhodlaných talentů (čti sponzorů), oba relativně kvalitní autodromy v Mostě a Brně očividně vzdaly svůj boj o podniky s důležitým mezinárodním predikátem. Zatímco se tedy v Čechách prakticky nedělo nic, snažili se bratři Slováci o to vice: na Slovakiaringu se předvedli alespoň WTCC a GT-Masters.
Le Mans žije jen z tradice
Firmě Audi se jistě nedá vytýkat, že již déle než dekádu zcela ovládá klasický francouzský marathon a scénu sportovních prototypů vůbec. Nezájem (nebo zbabělost?) jiných výrobců již příliš dlouho dělá ze známé čtyřiadvacetihodinovky frašku o jejímž výsledku je předem rozhodnuto. Nejinak tomu bylo i letos a to navzdory továrnímu nástupu Toyoty…
Nestravitelný guláš DTM
Po NASCAR je německá DTM jistě druhým nejdůležitějším mistrovstvím cestovních vozů světa. Její promotéři se ve snaze napodobovat divadélko F1 ovšem vydali příliš daleko. Hodinové závody “roztrhané” nepřehledným množstvím povinných stopů byly pro diváky před televizory nestravitelným gulášem – o fandech na trati ani nemluvě. Zodpovědní si ale nedali říct. Naopak: DTM hodlá expandovat mimo Evropu, tak jako její předchůdce ITC, než pohltila sama sebe. Inu dějiny se opakují.
Úroveň závodů v USA – jak hluboko lze klesnout?
Bernie Ecclestone má již delší dobu americkou scénu monopostů tam, kde ji chtěl mít: ve tmavém rohu absolutní bezvýznamnosti. V šampionátu IndyCar se ve směšně vypadajících vozech bijí o vavříny jezdci, na které v Evropě nezbyly kokpity F3 nebo GP2 a mistrem se stal znovu Scott Dixon – jezdec, kterého mimo hrstky věrných v pedoku nikdo nezná. Jaká to škoda podniků jako Indy500, Long Beach, nebo Milwaukee. IndyCar se příliš silně orientuje směrem provizorních městských okruhů, čímž nadále ztrácí své oválové kořeny z dohledu.
A junioři v IndyLights? Závody, do kterých se hlásí méně, než tucet vozů sportu spíše škodí. Zprávou roku z onehdy obdivovaného zámoří se tak stal odchod Daria Franchittiho.
WTCC je jasnou jedničkou
Dobře, WTCC, tedy "Mistrovství světa cestovních vozů", je možná poněkud nepřesným označením pro sérii, kde závodí dvacet poloamatérů proti jednomu továrnímu týmu. V jednom ohledu je ale opravu jedničkou: holky na statrovním roštu WTCC jsou skutečně nej-nej. Například na Svetlanu čekal hned po Salzburgringu foto-shooting pro německý Penthouse.