Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Formule 1 zavádí starý „zákon z MHD“: Nemluvte za jízdy s řidičem!

Nico Rosberg v tréninku na Velkou cenu Singapuru. | foto: AP

20 2014
V autobusech je to roky nedotknutelné nařízení a teď začíná platit i ve formuli 1: Nemluvte za jízdy s­ řidičem! Od Velké ceny Singapuru smí inženýři s piloty mluvit přes vysílačku velmi omezeně.

Připomíná to popleteného vladaře z Půlnočního království, který odvolával, co odvolal, a sliboval, co slíbil. Anebo české poslance, když schválí levnější naftu. I pánové z ­Mezinárodní automobilové federace FIA ještě před pár dny tvrdě bili do stolu, když sdělovali, jak teď zatočí s rádiovou komunikací, aby v pátek zase o trochu polevili.

Ne, nic se nemění na tom, že už při nedělním nočním závodě v Singapuru bude výrazně omezena. Přesto FIA narychlo upravila seznam témat, která nebudou na indexu a ­která bude tolerovat.

Tak třeba pilot smí dostat informaci, jak je na tom s palivem, zda se mu nepřehřívají brzdy a jestli pneumatiky ještě pár kol vydrží.

Zakázané jsou však jakékoliv rady, které by závodníkovi mohly ulehčit jízdu - například na jaký „kvalt“ má jet v zatáčce, jakou stopu volí jeho soupeř či kde brzdit později, aby neztrácel na ostatní.

Ještě před 14 dny přitom proti těmto pokynům nikdo nic nenamítal, jenže pak se FIA pustila do boje. Proč? Proto, že rádiová komunikace je primárně určena pro bezpečnost, jenže v posledních měsících se dostávala do rozporu s článkem 20.1 Sportovních pravidel, v­ němž se praví: „Jezdec musí řídit vůz sám bez cizí pomoci.“

Piloti prý byli skoro jako loutky, jen místo provázků je inženýři dirigovali skrze rádiové vlny. Radili jim, aby přepnuli chod vozu na jiný (úspornější či rychlejší) mód. Jinak přejížděli obrubníky...

A tak se FIA rozhodla zprávy omezit, dokonce tak, že ze 74 pokynů, které zazněly před dvěma týdny při italské Grand Prix, by teď víc než třetina neprošla. Takový zásah se však nelíbil týmům i některým pilotům. Vadilo jim, že se pravidla mění v průběhu sezony a že třeba informace o přehřívání brzd mají v­ sobě bezpečnostní nádech a mohou zabránit ošklivé kolizi.

„Auta jsou se svými pohonnými jednotkami velmi komplikovaná a ­mnohé věci je nutné sledovat zvenku. Ne náhodou máme v boxech tolik monitorů a ne náhodou s námi přes půl světa létá tolik personálu. Oni nejezdí kvůli památkám, kvůli tomu, aby si večer dali steak a studené pivo, ale aby dohlíželi na auta,“ uvedl třeba úřadující mistr světa Sebastian Vettel z Red Bullu.

FIA však namítala, že se mají jezdci spoléhat na svůj um i ­na to, co jim ukazuje displej na volantu. „I na něm si jezdec může zkontrolovat stav paliva, stejně jako vy v osobním voze,“ říkal ředitel F1 Charlie Whiting.

Přesto se ve čtvrtek sešel v Singapuru se šéfy týmů a po čtyřhodinové schůzce svolil ke kompromisu. Do konce sezony smí piloti dostávat varování o problémech a instrukce, které se týkají nastavení vozu na jejich volantu. Zákaz se však týká jezdeckých rad, které se nesmějí objevit ani na informačních tabulích v cílové rovince.

Zvláštní je, že Whiting zatím netuší, jaký přesně trest bude následovat v případě porušení zákazu...

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze