Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Formule 1 v číslech: Vettel jako Senna, Hamilton nedohnal Schumachera

Sebastian Vettel ovládl Velkou cenu Maďarska. | foto: AP

27 2015
Byl to úchvatný závod, jednoznačně nejlepší v této sezoně a jeden z výjimečných za posledních pár let. Nedělní Velká cena Maďarska formule 1 však nebyla jen o výhře Sebastiana Vettela či o dojemné vzpomínce jezdců na zesnulého Julese Bianchiho. Ona nabídla i pár unikátních zápisů do historie formule 1. A iDNES.cz přináší jejich přehled.

Jako legenda!

Byl to jeho dětský hrdina a dodnes i jezdec, ke kterému s úctou vzhlíží. Teď už je ale Sebastian Vettel v počtu výher na stejné kótě jako Ayrton Senna. Nedělní triumf na Hungaroringu byl jeho 41.

„Srovnání se Sennou? To je něco neuvěřitelného. Vlastně nevím, jak to vyjádřit slovy,“ říkal po závodě Vettel. Číslem jedna je ve statistice výher samozřejmě Michael Schumacher, který zvítězil v 91 Velkých cenách, číslem dva Alain Prost (51), pak následuje právě Vettel se Sennou.

Mimochodem Vettel, čtyřnásobný šampion, potřeboval k 41 výhrám o devět závodů méně než Senna, trojnásobný mistr světa.

Nikdy se nevzdávej!

Po první zatáčce si myslel, že má po závodě. Tak tvrdě šlápnul na brzdu, až se z jeho pneumatik zakouřilo a jemu v hlavě projelo: „Teď zaručeně skončím mimo trať.“

Neskončil, naopak v rádiu od týmových šéfů uslyšel rozkaz: „Pořádně do toho šlápni. Nikdy se nevzdávej.“

Fotogalerie

Ta slova mu zněla jen jako fráze, ale nakonec Daniil Kvjat dojel druhý a poprvé v kariéře v F1 stál na stupních vítězů. „Lidi často říkají: Nikdy se nevzdávej, ale ani nevědí, co to znamená. A ani já to až dodneška nevěděl. Teď už jsem to pochopil,“ uvedl Rus.

Je 206. mužem v historii, který v F1 dosáhl na stupně vítězů - z nichž 61 na nich stálo pouze jednou. A i tady platí, že jedničkou je Schumacher (155), dvojkou Prost (106) a trojkou Fernando Alonso (97).

Hamilton - úplně mimo

 Mohla to být jedna z mála, byť vedlejších statistik, ve které by „Schumi“ nedominoval. Lewis Hamilton teď byl v takové formě, že 16krát v řadě dokončil závod na stupních vítězů, což je po Schumacherově sérii z let 2001 a 2002 (19krát v řadě) druhý nejlepší výkon historie.

Ale Maďarsko - jeho oblíbená trať, na které i tentokrát startoval z pole position - vše utnulo.

Brit sice navýšil náskok v čele šampionátu (na 21 bodů), ale dojel „až“ šestý a říkal: „Ani si nevzpomínám, kdy naposledy jsem jel takhle špatně. Byl to můj nejhorší výkon za poslední dobu. Byl jsem úplně mimo. Musím to rozdýchat. Body jsem si dnes ani nezasloužil, dostal jsem je darem.“

Díky za atraktivitu, vám z Mercedesu

Hamilton se sice trápil, už v průběhu závodu se mechanikům omlouval, ale i tak se zdálo, že alespoň Nico Rosberg pro Mercedes prodlouží jeho úchvatnou sérii. 28krát za sebou dojeli totiž piloti „stříbrných šípů“ na místě, které jim zaručovalo vstup na pódium, což je v historii F1 výjimečný počin.

Jen Ferrari to v letech 1999-2002 dokázalo 53krát v řadě. Avšak i tato šňůra v Maďarsku skončila.

Rosberg se po kontaktu s Ricciardem a následném defektu propadl z druhé příčky a přišel o naději přeskočit v seriálu Hamiltona. Týmový šéf Toto Wolff pak po závodě ironicky vyprávěl: „Na tuto Velkou cenu si budeme pamatovat tak, že jsme přispěli k její atraktivitě. Ale nečekejte, že to uděláme víckrát než jednou!“

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze