Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Formule 1 si našla nového sponzora. Bude teď lidštější?

Felipe Massa poslal svůj williams v Kanadě do reklamního poutače nového sponzora formule 1 - pivovaru Heineken. | foto: AP

12 2016
Je to rok a půl, co Bernie Ecclestone, šéf formule 1, skálopevně tvrdil: „Nezajímá mě tweetování, Facebook a další ty nesmysly. A ani F1 nepotřebuje sociální sítě. Proč? Protože mladí lidé, co to sledují, stejně nemají na to, aby kupovali věci od našich partnerů.“

Ve čtvrtek, jen pár minut poté, co oficiálně stvrdil nové partnerství s pivovarem Heineken, už najednou pětaosmdesátiletý muž vyprávěl: „Jsem šťastný, že nový sponzor ještě víc zapracuje na prezentaci F1 na sociálních sítích. I já se o ně už mnohem víc zajímám, začalo to před Heinekenem. Ale oni mě ještě více probudili.“

Jaký to obrat!

Můžete totiž patřit ke staré škole, která kroutí hlavou nad tím, proč dnešní generace mladých v autobuse hned po usazení vytáhne mobil a celou dobu v něm „cosi“ hledá. Jenže je nezpochybnitelné, že Facebook, Twitter či třeba Instagram jsou dnes populární marketingové kanály v tom, jak sám sebe „prodávat“.

Dožene F1 ujetý vlak?

V Česku přes ně komunikují všechny ligové kluby (nejen) z fotbalu i hokeje, a přece je F1 dlouho přehlížela. Teprve letos začala sdílet videa z klíčových okamžiků závodů, víc „tweetovat“, což je však krok, který přišel o pět až deset let později, než měl.

Ecclestone sociálními sítěmi dlouhé roky pohrdal především proto, že si stál za tím, že pokud chcete produkt (tedy F1) nejlépe prodat, potřebujete televizi. Ignoroval, že dnešní teenageři nosí „televizi“ ve své kapse. A že průměrná sledovanost závodů v posledních letech - i kvůli přechodu na placené kanály - klesla ze 600 na 400 milionů diváků.

„Formuli 1 v oblasti sociálních sítí ujel vlak, teď se ho snaží dohnat a kolikrát to řeší na sílu,“ řekl v březnu MF DNES Pavel Turek, který se roky v F1 pohyboval.

To se teď s příchodem Heinekenu má výrazně změnit. „Víme, jak zasáhnout lidi. Vždyť náš Twitter k fotbalové Lize mistrů měl dosah 2,5 miliardy lidí,“ řekl Gianluca di Tondo, šéf marketingu Heinekenu.

Ta slova pro agenturu Reuters vyřkl ve čtvrtek v Montrealu, kde bylo před nedělní Velkou cenou oficiálně zpečetěno nové partnerství s F1. Její přesné znění prozrazeno nebylo, má však trvat sedm let - s tím, že v roce 2020 může být vypovězeno - a F1 vynese 250 milionů dolarů, tedy 5,76 miliardy korun. A Ecclestone, náturou skrblík, řekl: „Vůbec to není jen o penězích. O ty tu nešlo. Heineken bychom rádi měli i v případě, pokud by neplatili.“

Prý proto, že F1 pomůže se dostat na trhy, kde ji zatím přehlížejí. A naopak Heineken si od F1 slibuje, že osloví 200 milionů nových lidí. Především v Asii a Severní Americe.

Formule se chce otevřít

Pivovar však může F1 pomoci ještě v jedné zásadní věci než jen v růstu na sociálních sítích a v objevení nových trhů. On ji může zlidštit.

Roky totiž formule poutala prémiové značky a i teď je jedním z klíčových sponzorů výrobce hodinek Rolex, což je produkt, který si drtivá většina lidí z televizního publika nekoupí. I díky tomu si F1 držela punc přezíravého luxusu. Žila ve sterilním prostředí, odtažená od reality.

Vstup do jejího zákulisí byl jen pro bohaté, jezdci vzdáleni od obyčejných davů. Teď však přichází sponzor, jenž vyrábí produkt pro masy.

„Navštívil jsem pár Velkých cen jako fanoušek, který seděl v Paddock Clubu (místo pro VIP, odkud lidé nahlédnou i do zákulisí), a taky jsem pár závodů viděl jako fanoušek na tribunách. A musím říct, že tyto dva světy jsou neskutečně daleko od sebe. Jedna z našich rolí tak bude zbourat tyto zdi, otevřít svět F1 a zkusit znovu sjednotit fanoušky,“ řekl di Tondo z Heinekenu.

Z jeho slov lze chápat, že už by pro fanoušky nemuselo být mission impossible vstoupit do padoku, potkávat se s jezdci, jako je to běžné u amerických formulových sérií či třeba u slavné Le Mans.

A di Tondo přidal, že mnohé v F1 teď považuje z marketingového hlediska za spoušť. Třeba přílišné zaměření na klasický televizní trh. Na to, že nezkouší nalákat příležitostné diváky, kteří by se později vraceli. „Formule 1 si chrání televizní práva, že je téměř nemožné sledovat ji kdekoliv mobilně. A to je překážka,“ uvedl v březnu Pavel Turek.

Změní to teď bohatý mecenáš, který přichází? „Našli jsme spoustu prostoru, kde můžeme F1 pomoci. A věřím, že jsme pro formuli partner, který pro ni udělá víc než kdokoliv předtím,“ míní di Tondo.

Zní to hezky, že?

Autor:


Témata: Formule, Formule 1, Haas




Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze